hur mycket trögare med dubbdäck på citybike?

Hej!
Ett skrubbat knä, en dit armbåge, hål på träningsoverallssjacka och underställ härom dagen. Samma kväll pratar Sverker på TV om dubbdäck till cykel.

Det börjar bli intressant då jag i princip dagligen cykelpendlar til jobbet 10km enkel resa - kör det som ett träningspass på dryga 20 min och duschar vid ankomst .

Armbågen säger låt bil att ramla fler gånger men det är ju inte halt varje dag så jag undrar därför hur mycket trögare är det att cykla med dubbdäck jämfört med vanliga standarddäck resp jämfört med grovmönstrade mtbdäck.

Cykeln jag nyttjar mest är en cresent citybike med 26*1,75" med finmönstrade däck 21växlar.

Andravalet är en mtb, lite lägre 26*2" och semigrovmönstrade däck (grovmönstrat i känterna men lite mönster mitt på så med hårdpumpade däck går det inte så mycket segare).

Hur stor skillnad skulle jag uppleva om jag växlade till dubbdäck? 10%? Mer eller mindre?

Och vad skulle skillnaden bli med dubb både fram och back jämfört med dubb bara fram?

Tack för tips och erfarenheter!

/Patrik, med cykelhjälm
 
Det är svårt att ange något tal, men visst märker man att det går tyngre med dubbdäck på ren asfalt. Dock inte så mycket att jag skulle avstå från dubbdäck om jag cyklade till jobbet varje dag. Det ger ju en avsevärt ökad säkerhet när det är halt och särskilt när det är spårig frusen snömodd. Förutom minskad kullkörningsrisk så kan man ju ha bättre uppmärksamhet på trafiken när man slipper koncentrerar sig på att inte köra omkull. Dubbdäck både fram och bak har jag och något annat tycker jag inte är värt att fundera på.
 
Jag tycker att det finns flera fördelar med MTB vintertid. Man kan lättare hantera problem om man sänker tyngdpunkten, och använder man dubbdäck så får man normalt betydligt fler dubb i ett bredare däck.

Annars tycker jag att ett bredare däck med lite lägre lufttryck kan vara ett bra alternativ till dubbdäck. Men å andra sidan så tycker jag också att dåligt plogade cykelvägar eller packad snö är ett större problem än is vintertid. Och då är det mycket viktigare med bredare däck.
 
Nokia /Nokian

Jag använder sedan några vintrar tillbaka Nokian dubbdäck på min ”vintercykel” (en ca 30 år gammal 3-växlad Crescent)

Det går tyngre så jag har växlat om cykeln med 1 eller 2 kuggar till bak. Men mina dubbdäck är lite bredare än dom som cykeln en gång hade, men dubbdäck en passar till fälgen.

Men har du 21 växlar så går det säkert bra att hitta lämpliga växlar.

Tidigare när det diksuterades dubbdäck till cykel har på Utsidan på avråddes det från Biltemas dubbdäck. Använd sökfunktionen.

Per
 
Visst går det trögare att cykla med dubbdäck, men som andra redan sagt så är det mycket skönare att slippa tänka lika mycket på hur halt det är. Jag har sedan ett par år tillbaka både fram och bak efter att tidigare kört utan (och ett år med endast fram).
Se det som en extra träning och att du är lite mer tränad inför våren igen när du får sätta på de vanliga däcken igen ;)
 
Härnere i syd är det oftast svartis på morgonen och saltmodd på eftermiddagen. Dubbade ger större säkerhet på morgonen och större motstånd. På eftermiddagarna känns dubbat som ett mindre bra val emellanåt.

Jag har svårt att ge dig ett tal men en kamrat och jag rullprovade nerför en liten backe mot svagt uppförslut på bra asfalt. Mina dubbdäck 32 mm. Den odubbade hade 28 mm däck. Båda 622/700. Vi startade och lät cyklarna rulla etu vi var intresserade av rullmotståndet, vi bytte cyklar och upprepade. Odubbad rullade i snitt av två försök nära 60 m upp, dubbad rullade i snitt av två försök ca 27 m efter bottenpunkten. Båda cyklarna pumpades före testet till 6 kg. Materialet är alltför ringa för riktiga slutsatser men visst bromsar dubbar.
//J
 
Det känns som att jag får ungefär 20 % bättre träning per längdmeter med mina Nokian 296. Imorse kom jag lite oväntat på en sträcka med spårig is nedanför en backe. Då var jag glad för mina rikligt dubbade däck.

Mange
 
Det kan vara flera anledningar till att du trillade. T ex släta och/eller plastiga däck. Schwalbe Marathon har bra gummi och bra mönster. Dom rullar lätt och har bra grepp i snöslask i plusgrader. Contintental är ett annat respekterat märke.

Är underlaget plogat och sandat så hjälper det väldigt mycket. Är det ljust eller upplyst så ger det bättre möjligheter att upptäcka blankis innan man har det under sig.

Man kan prova med bara dubbdäck på framhjulet. Jag tänker att det är framhjulet man styr och bromsar med, bakhjulet kan man vara mer försiktig med när man trampar.

Så jag gör många noteringar, men om jag ska ge ett råd så finns det bara ett jag kan ge, nämligen bra dubbdäck fram och bak.
 
..Hur stor skillnad skulle jag uppleva om jag växlade till dubbdäck? 10%? Mer eller mindre?

På slicksen har det tagit mellan 1.05 och 1.15 att köra till jobbet. På dubbdäcken har förutsättningarna ännu inte hunnit stabilisera sig, men jag har inte varit under 1.20 ännu. Ett rimligt värde för mina omständigheter verkar vara + 10 min. på en resa på 1.10 - ung. 15 % Men då är underlaget också en starkt bidragande orsak, så det kan bli lite vadsomhelst. Det återstår att se vad bara dubbdäcken på hyggligt underlag skulle ge.

..Och vad skulle skillnaden bli med dubb både fram och back jämfört med dubb bara fram?

Fick köra en sån resa då ena däcket gick sönder, och jag var måttligt imponerad. På spårig slask som sedan frusit till gick framhjulet hyggligt dit jag pekade medan bakhjulet dansade både hit och dit - klart nervöst.

På plan is så räcker "pendeldubbat" (runt 100 st) rätt bra om man kör med lite eftertanke. Men vill du kunna köra "utan" eftertanke och på spårig is skall du nog ha flera dubbar.
 
Vinterförhållanden

på cykel är ju både varierade och lokala. Just blötsnö som stöper och sedan återfryser i isfåror är ett före som närmast kräver dubbdäck om man skall kunna åka någorlunda avspänt.

När det är lössnö eller modd tycker jag att breda däck kan vara en nackdel både stort rullmotstånd och risk att man inte når ned till underlaget under det lösa och får fäste där.

Instämmer i att mtb-liknande ram med låg position och 26 tumshjul är att föredra.

Hur mycket bromsar då dubbarna. Som sagt lite svårt att definiera då vinter ofta också innebär rikligt med grus på cykelbanor. Jag skulle uppskatta tidsförlusten till under 5 minuter på ca 45 minuters cykling under vinterförhållanden.

Jag cyklar 16,5 km enkel i Stockholms södra förorter till och från jobbet året runt. Envisades länge utan dubbdäck men ramlade då minst en gång per säsong och har nu dubbat. Nokias däck är bra och har dessutom fördelen att minska risken för punktering pga stenkrossen som man lägger ut på cykelbanorna. Clas i sjön brukar ha vettigt pris på de dubbdäck jag använder (drygt 100 dubb per däck där det inte är dubb mitt på vilket minskar rullmotståndet en del åtminstone inbillar jag mig det).

Leta gärna bland gamla vintercyklingstrådar det finns en hel del matnyttigt där.

Thure
 
Det börjar bli intressant då jag i princip dagligen cykelpendlar til jobbet 10km enkel resa - kör det som ett träningspass på dryga 20 min och duschar vid ankomst.

Köp: för säker vintercykling på gator och cyklebanor är dubbdäck oslagbara. Högre rullmotstånd, javisst, men du tränar ju, så det blir bara ytterligare träning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.