Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys

"Jörn" Orginal...

Jag tänkte beställa Jörn Kängan "Orginal med näbb" :eek:)

Har jag fattat det rätt om att det bör vara samma storlek i kängan som jag "brukar" ha i skor.
Kan också tänka mig att gå upp en storlek så jag får i ett par raggisar och en innersula!
Tänker jag rätt då?
Jag vill INTE skjuta fel här! Det är ett som är säkert! :eek:)

// Egizzz :eek:)

Jag tänkte beställa Jörn Kängan "Orginal med näbb" :eek:)

Har jag fattat det rätt om att det bör vara samma storlek i kängan som jag "brukar" ha i skor.
Kan också tänka mig att gå upp en storlek så jag får i ett par raggisar och en innersula!
Tänker jag rätt då?
Jag vill INTE skjuta fel här! Det är ett som är säkert! :eek:)

// Egizzz :eek:)

Det har hänt fler än mig att cellgummit kring tårna ha dragit ihop sig något.
Jag provade ut mina med tunn socka + tjock raggsocka, och när mina krympt klart fick jag gå ner till en tunnare raggsocka.

Jag hade rekommenderat dig att köpa en storlek som rymmer en rejäl raggsocka, för att gardera dig mot eventuellt krymp.

Annars är det vanlig storlek som gäller. Deg är inte tilltaget något, utan en 44a är en 44a. (Jörnkängan använder för övrigt Mondopoint eller vad det ny heter. Fotens längd i millimeter).

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
jag har original med näbb, gick upp en storlek ... hellre en halv storlek för stor än en för liten !
lätt att justera med tex en extra strumpa/ socka !
dom är rymliga och mycket sköna med en liner och två tunna raggisar, passar till allt från skoteråka till isfiske / P-O

Jag har nu mottagit beställt par av Jörnkängan. På ena skon, framme vid tårna, är dock cellgummit något intryckt. Som en liten grop rakt ovanför tårna. När jag har skorna på mig och böjer tårna uppåt kan jag att känna inbuktningen. Jag vet inte om det är en skada som uppstått vid frakten. Jag tänkte kontakta återförsäljaren imorgon.
Min fråga: Är det någon här som vet om det är någon praktisk nackdel med detta eller om det bara är kosmetika?

Känner du av inbuktningen med tårna som du beskriver får det nog sägas vara en ökad risk för att det i någon situation ska ställa till det mer än för en "oskadad" känga. Sen kanske den risken är minimal i vilket fall och det blir då mer kosmetiskt. Svårt att säga innan du är i den faktiska situationen där det börjar bli ett problem.

Jag har nu mottagit beställt par av Jörnkängan. På ena skon, framme vid tårna, är dock cellgummit något intryckt. Som en liten grop rakt ovanför tårna. När jag har skorna på mig och böjer tårna uppåt kan jag att känna inbuktningen. Jag vet inte om det är en skada som uppstått vid frakten. Jag tänkte kontakta återförsäljaren imorgon.
Min fråga: Är det någon här som vet om det är någon praktisk nackdel med detta eller om det bara är kosmetika?

Bild på kängan?

Lite fundersam!

Ska beställa Jörnkängan Orginal med näbb! :eek:)

Jag såg tidigare någon omvandlingstabell här på Forumet som var bra! Men hittar den inte igen!
Tips någon?

Ställ dig med hälen mot golvlisten på ett A4 och rita av fotens ytterkonturer med rätt sockpaket på. Märk med namn och adress samt V resp H, Mät med tygmåttband och samma påklädning omkretsen runt tårnas fäste i foten och hälen över vristen. Adderas de här måtten i mm till respektive fotavritning.
Bifoga beställningen till kängorna.
go tur

Hur blev dina kängor? Hur mycket för stora tog du? Och hur tycker du det funkar i Upplandsvintern?

Vet att denna tråd är gammal, men testar ändå och ser om jag får svar.

I hur varmt väder kan man ha dem utan att det blir svettigt och varmt? För jag antar att dessa kängor inte används utan ullinnersockan alls. Vet att Vikings vinterstövlar för barn anses vara för varma när det börjar bli ca 8-10 plusgrader.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips