Välja kängor

Åhh vad detta med kängor är svårt, ju mer jag läser ju veligare blir jag. Vill att de håller länge, ska fungera bra på vandring i svenska/norska fjällen med en packning på runt 15 kg, ev någon topptur.
Vill även kunna använda dem hemma då jag är ute mycket med mina hundar.
Just nu står valet mellan Meindl vakumm lady gtx eller meindl island lady pro mfs. Är öppen för förslag. Please help!
 
Jag hade Meindl Island Pro med membran och det höll drygt 6 år innan de började läcka. Nu kör jag Lundhags Syncro sedan 2008 och de kommer att räcka "hur länge som helst". Går att byta sula om man sliter ut den. Jag kommer troligen aldrig att köpa vandringskångor med fast foder och membran då de tar flera dagar att torka om man råkar bli blöt. Inte roligt.
 
Jag har ett par Island. Det är bra kängor, men personligen tycker jag de är förbaskat klumpiga och stela. Använder dem numer endast när det är riktigt kallt eller blött. De funkar bra på snöfält i alperna och sådant. Men den stela sulan gör dem obekväma på asfalt och man tappar lätt greppet när man kliver på blött trä tex.

Kort sagt tycker jag den kängan är för grov för "normal" vandring. Men kvalitet, passform etc har jag inget alls att anmärka på. Otroligt bekväma från dag 1.

Men fundera på hur tung terräng du oftast kommer gå i. Kan helt klart vara värt att ta en lite lättare och nättare variant för de allra flesta tillämpningarna.
 
Ok, tack. Ja jag vill ju absolut inte ha för klumpiga kängor.
Kollade först på Haglöfs - Observe Mid Q Gt, men de verkar för klena...lagom är bäst.
Ingen som har testat eller har någon åsikt om Meindl vakuum?
 
Går du utmed led är gore-tex-kängor okej, ex Meindl. Går du ex i Jotunheimen, är det stenigt och de flesta kängor är gjorda för det, men jag vette fanken för man sliter på ytterdelarna, tårna, kanterna som sticker ut mot stenar så vad skorna har där spelar lite roll ibland, sömmar kan "slitas" skäras upp. Kängtillverkare från alperna, missar ibland våra myrar, då är höga kängor bra, men de större välbesökta lederna har spänger på dem. icke fodrade har chans att "leva" längre och torkar fortare. Osså finns det massor av mer att lära.
 
Alla pratar ickefodrade och Lundhags i samma mening som om det vore helt sant. Park och Bielne är nog dom ni säger ickefodrade, men på text syncro är skaftet fodrat. Ytterligare ett alternativ är en läderkänga utan goretex. Vet att flera av de stora europeiska tillverkarna har såna. Själv har jag Hanwag Grünten. En ganska lätt men ändå b rejäl känga i läder utan goretex fodrad med skinn. Bör torka snabbare än goretex-kängor, likvärdig med syncro, antagligen långsammare än park och bielne. Dessutom randsydda vilket gör att sulan är enkel att byta ut.

Sent from my HTC One S using Tapatalk
 
Ett bra alternativ för de flesta är lite grövre walkingskor, ibland kallas de för "approachskor". Se exempelvis http://www.addnature.com/department...e&wherestock=all&viewtype=productListByDeptId

En lite högre variant av dessa är nog perfekt för dina ändamål. Komplettera med ett par gummistövlar som du använder när det är ett riktigt ruskväder.

Själv varierar jag skodon efter situation och väder, när det är hyfsat torrt och varmt har jag en salomon multisportkänga (http://www.xxl.se/Root/Skor/Herrsko...ID-LTR-GTX®,-Hikingsko-Herr/p/1087777_1_Style)

I alla andra situationer använder jag ett par lundhags scoutkängor, som används höst, vinter och vår.

En annan viktig fråga du måste ta ställning till är hur stabil du önskar att skon/kängan skall vara. Vrickar och stukar du ofta fötterna när du vandrar med packning?
 
Jag har förbrukat 3 par kängor under många år. Den perfekta kängan för alla ändamål finns inte. Jag har ett par Island Pro som jag sulat om och som tål allt. Perfekt i alpin och högalpin terräng Använder även stegjärn till dem. De är tyvärr ganska tunga så i lättare terräng använder jag ett par Salewa som är betydligt lättare. Har kollat in Haglöfs Grym som också är lätta men att äga tre par kängor vågar jag inte :). Min fru älskar sina Haglöfs.

1150813_559073797486540_1360072559_n.jpg
 
Även jag stod i valet och kvalet. Landade till slut i ett par Lundhags Park, just för att de funkar i både stad och skog. Fodrade kängor tycker jag är helt värdelöst, torkar långsamt och luktar skunk med tiden. Om jag någonsin behöver ytterligare ett par vandringskängor blir det nog ett par höga Lundhags.

De är ganska tuffa att gå in (åtminstone högerkängan, som först inte trivdes med mina fötter). Men nu sitter de som smäck. Kräver dock vettiga strumpor/sockor.
 

avslutad210712

Gäst
Ytterligare ett alternativ är en läderkänga utan goretex. Vet att flera av de stora europeiska tillverkarna har såna.

Har gått två vandringar med mina Meindl läderkängor utan GTX och när de blev blöta förblev de blöta till långt efter hemkomsten. De har en polstring som suger åt sig vatten och ett invändigt foder av skinn och när de suger åt sig vatten så blir det inte så skoj.
 
Utan gtx

Har gått två vandringar med mina Meindl läderkängor utan GTX och när de blev blöta förblev de blöta till långt efter hemkomsten. De har en polstring som suger åt sig vatten och ett invändigt foder av skinn och när de suger åt sig vatten så blir det inte så skoj.

Tror Smog menade mer Lundhags eller Haglöfs som har ofodrade läderkängor. Vax, vax o åter vax. Dem kommer bli blöta, om du badar med dem. Men häll ut vattnet, nya strumpor och snöra så har dem snart torkat igen. Kängor med foder är jag inte mycket för. Bättre att ta på sig en strumpa till då.
:)
 
Det pratas alltid om gtx-kängor i termer av "Fodrade"? Syftar ni då till gtx-membranet eller syftar ni på tygfoder?

Jag har haft billiga "waterproof" kängor (ej gtx) som haft nån sorts filtfoder för att suga åt sig fukt.
Sånt foder kan naturligtvis suga åt sig fukt som en svamp. T ex hade jag ett par caterpillar med sånt tygfoder. De är ju "fodrade", det är nåt slags filt. Ganska vanligt på en del skor jag haft genon åren.

Dock skulle jag inte påstå att mina vardagskängor (meindl kansas) är" fodrade" i bemärkelsen fodade med tyg som suger åt sig massa fukt. De har nån sorts meshig tunn syntethinna för att skydda gorertexen, men det är inte nåt filtigt tygmaterial som "suger upp" väta. .Jag uppfattar inte att det håller fukt
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
joanna Välja regnbyxor: Montane Atomic vs Berghaus Light Hike Hydroshell Kläder 15
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
MrStrumpan Hjälp välja Tröja / Jacka (mellanlager) Kläder 13
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
Birnir Välja rätt kängan, hjälp! Kläder 7
rakelspektakel svårt att välja vandringskänga! Kläder 8
sjuntorparn Hjälp en amatör att välja skor. Kläder 11
elka Att välja shorts, tips och råd? Kläder 4
Gohan Hjälp att välja vandringsbyxor Kläder 44
Nikonisten Hjälp mig välja jacka! Kläder 0
MBac Damasker, hur välja? Kläder 11
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
Richard Eriksson vad skall man välja? Kläder 4
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.