Välja kängor

Jag tycker fö nån skulle starta en tråd om alla "sanningar" om kängor som kontradikterar varandra

Exempelvis, folk som påstår att "vaxar du dina gtx-skor blir de som en gummistövel och kan inte andas". (om lädret inte andas av vax gäller detta ju även icke-gtx läderskor)

Folk som påstår "man ska inte impregnera lädret i gtx-skor för de har ju gtx som skyddat mot väta"
(vilket motsägs av tillverkarnas egna anvisningar och sunda förnuftet - varför ska man bjuda in vätan genom lädret? det är väl bättre att gtx-membranet får fungera som säkerhetsdörr i sista hand)

"vaxar du in din egen hud också?" - jämförelsen mellan en levande människa och läder på en sko.

Vax vårdar lädret och gör det mjuk <> Vax ligger som en hinna på lädret och gör det inte mjukt
Kängorna blir för mjuka av vax <> man ska använda vax istället för fett för att kängorna inte ska bli mjuka
 
Senast ändrad:
Har gått två vandringar med mina Meindl läderkängor utan GTX och när de blev blöta förblev de blöta till långt efter hemkomsten. De har en polstring som suger åt sig vatten och ett invändigt foder av skinn och när de suger åt sig vatten så blir det inte så skoj.

Jag har gått en del med mina icke GTX meindl utan problem med att de blivit blöta. De var dock lite för smala för min fot så nu kör jag Hanwag utan gtx. Inte heller med dom har jag haft problem med att de blivit blöta. Men jag sköter om dom väldigt väl. Men det är klart blir de blöta av att man plurrar så kan det förstås ta lite tid för dom att torka, jag vet inte, har klarat mig. Oklart om det går snabbare än för gtx-skor. Nån som testat att behandla innerfodret med vax eller fett? Borde kunna hindra att det blir så vått på insidan?

Skickat från min HTC One S via Tapatalk
 
Nån som testat att behandla innerfodret med vax eller fett? Borde kunna hindra att det blir så vått på insidan?
Jupp fettar in insidan på både mina Lundhags syncro och civila myggjagare. Mest för vårdens skull. På insidan av sömmen mot cellplasten fettar jag dock in rikligare då det läcker in via den om man står i vatten. Så funkar gör det ju.

Jag tycker fö nån skulle starta en tråd om alla "sanningar" om kängor som kontradikterar varandra

Exempelvis, folk som påstår att "vaxar du dina gtx-skor blir de som en gummistövel och kan inte andas". (om lädret inte andas av vax gäller detta ju även icke-gtx läderskor)

Folk som påstår "man ska inte impregnera lädret i gtx-skor för de har ju gtx som skyddat mot väta"
(vilket motsägs av tillverkarnas egna anvisningar och sunda förnuftet - varför ska man bjuda in vätan genom lädret? det är väl bättre att gtx-membranet får fungera som säkerhetsdörr i sista hand)

"vaxar du in din egen hud också?" - jämförelsen mellan en levande människa och läder på en sko.

Vax vårdar lädret och gör det mjuk <> Vax ligger som en hinna på lädret och gör det inte mjukt
Kängorna blir för mjuka av vax <> man ska använda vax istället för fett för att kängorna inte ska bli mjuka
de "sanningar" du specar låter märkliga. Tror det beror på en missuppfattning om vad som är vax och vad som är fett.
 

avslutad210712

Gäst
Tror Smog menade mer Lundhags eller Haglöfs som har ofodrade läderkängor. Vax, vax o åter vax. Dem kommer bli blöta, om du badar med dem. Men häll ut vattnet, nya strumpor och snöra så har dem snart torkat igen. Kängor med foder är jag inte mycket för. Bättre att ta på sig en strumpa till då.
:)

Nu kan jag inte veta vad han menade men jag tror inte det var Lundhags men han får väl rätta mig.

"Själv har jag Hanwag Grünten. En ganska lätt men ändå b rejäl känga i läder utan goretex fodrad med skinn."

Googlar man på Hanwag Grünten så ser de väldigt lika ut som mina Meindl Borneo.

[Ändrat]

Och jag behövde definitivt inte bada med dem för att de skulle vara genomsura efter en eftermiddags och kvällsvandring i ösregn :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
joanna Välja regnbyxor: Montane Atomic vs Berghaus Light Hike Hydroshell Kläder 15
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
MrStrumpan Hjälp välja Tröja / Jacka (mellanlager) Kläder 13
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
Birnir Välja rätt kängan, hjälp! Kläder 7
rakelspektakel svårt att välja vandringskänga! Kläder 8
sjuntorparn Hjälp en amatör att välja skor. Kläder 11
elka Att välja shorts, tips och råd? Kläder 4
Gohan Hjälp att välja vandringsbyxor Kläder 44
Nikonisten Hjälp mig välja jacka! Kläder 0
MBac Damasker, hur välja? Kläder 11
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
Richard Eriksson vad skall man välja? Kläder 4
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 9
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.