Väldigt varm vinterjacka

Jag undrar om någon kan tipsa om en riktigt varm vinterjacka som man håller sig varm i minst -20 °C.
Har kollat in jackor från outdoor survival canada men det är ett okänt märke för mig. Har bara sett att deras jackor håller värmen i -40°C.
Finns det någon billigare jacka som ändå håller värmen och är vattentät?
 
En regnrock utanpå en vanlig vinterjacka är nog billigast, och eventuellt en tjock tröja innanför.
Så kallat lager på lager.
 
Du bör specificera om du ska hålla dig varm medan du är i rörelse (vandring skidåkning t ex) eller stillasittande en längre period. Olika aktiviteter ställer olika krav på utrustningen.
 
Lager på lager är bra, och bäst om man kan testa själv hur mkt kläder man behöver för att inte frysa. Vattentätt behövs inte om det är flera minusgrader, därmot vindtätt & snötätt.
Underställ, 2 vanliga tröjor, någon fodrad och vindtät jacka. Bylsiga kläder med mkt luft. Inte ofta det är -40, då är det bättre att stanna hemma....
 
Det hade varit klädsam att beskriva vad jackan skall användas till. Vad är prio? Temperatur, vikt, packvolym, vind/vattentäthet, pris? Då blir det lite enklare att ge vettiga förslag.
 
Som värmeplagg finner jag Haglöfs Mimic hood (dvs med luva) väldigt värmande, inte bara som ensam jacka men också ett rejält bra vämelager. Mimic betyder att det efterliknar dun utan att vara det. Kan komprimeras till väldigt lite boll och väger lätt. Känns varmt snabbt efter man tagit på den.
Inte perfekt i blöt kyla men lite vattenavstötande ändå. Regn eller snöblandat är det bättre med annat ytterst.
Men ska man ut i så kallt som 20 till 40 grader under nollan bör man har flera lager både för att kunna variera med aktvitetsgrad och ifall en blixtlås havererar så kan det vara skönt att kunna hålla stängt i lagret innanför, eller ev byta plats på dem. Finns nog ingen jacka som "fixar alla väder, temperaturer och aktvivitetsgrader".

/Patrik
 
Sedan kan man ställa sig frågan om en väldigt varm vinterjacka behöver vara vattentät. Om vi pratar om temperaturer under -20 så är det oftast rätt tort. Jag använder sällan (aldrig?) vattentäta plagg i sådant väder. Det tillför ingenting förutom sämre ventilation. Vindtäta kläder kan behövas, men knappast vattentäta.

Den enda jacka som jag vet fungerar bra när det är riktigt kallt är Fjällräven Expedition dunjacka.

Den är dyr, tung och inte heller vattentät. Men den är varm.
 
Sedan kan man ställa sig frågan om en väldigt varm vinterjacka behöver vara vattentät. Om vi pratar om temperaturer under -20 så är det oftast rätt tort. Jag använder sällan (aldrig?) vattentäta plagg i sådant väder. Det tillför ingenting förutom sämre ventilation. Vindtäta kläder kan behövas, men knappast vattentäta.

Den enda jacka som jag vet fungerar bra när det är riktigt kallt är Fjällräven Expedition dunjacka.

Den är dyr, tung och inte heller vattentät. Men den är varm.

Min tanke med att nämna blött/vattentålighet är att vädret varieriar med tid och plats, ibland under samma tur. Det är inte alltid minus 30, hela tiden och överallt.

/Patrik
 
Som sagt lite oklar frågeställning, men jag är ute rätt många nätter per säsong i temperaturer under -25-30° där jag är rätt stillastående (astrofotografering) och som förstärkningsplagg använder jag en RAB 8000 meter dunjacka, dunbrallor från Mountain Equipment, Jörn Antifrys med filtinnersko och tre par tjocksockar. Medan jag sätter upp grejerna/rör på mig är det dock alldeles för varmt, så det gäller att anpassa klädseln. När jag cyklar i -25-30 så kör jag bara två tunnare lager under skaljacka men det kräver ju att man håller igång hela tiden.
Jag har inget behov av vattentätt förstärkningsplagg, men det finns ju ett antal olika modeller t ex denna från RAB.
 
Det hade varit klädsam att beskriva vad jackan skall användas till. Vad är prio? Temperatur, vikt, packvolym, vind/vattentäthet, pris? Då blir det lite enklare att ge vettiga förslag.

största prioritet är att den ska hålla mig varm när jag är stilla. I alla fall -20 grader. Vikt spelar ingen roll och inte heller packvolym.
Vind tät vill jag att den ska vara men vatten tät kanske inte är lika viktigt. Gärna inte för dyr..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Larsn1d Varm vinterjacka i stadsmiljö Kläder 5
egh01 Hur varm/tung förstärkningsjacka för vinterturer? Kläder 9
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
Go å glad kexchoklad Torr och varm om fötterna på vintern? Kläder 10
iphonefisken Canada Goose Citadel - Tillräckligt varm? Kläder 6
pajpaj Varm jacka! Kläder 26
luktafotogen Varm syntetjacka? Kläder 6
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
Tomas J Hur varm är en duntröja? Kläder 12
Davva2 Varm, formbeständig, andningsbar balaklava för stora huvuden? Kläder 3
Charli28 Houdini switch jacket - tillräckligt varm? Kläder 0
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
sandwichman Fjällräven Kodiak. Varm nog? Kläder 1
Utvandraren Varm mössa Kläder 8
Razzle-Dazzle Vindtät/varm underställs kallsong? Kläder 10
jlw Varm mössa Kläder 1
AndreasL varm parka? Kläder 25
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
Martin Fjäderlätt Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt? Kläder 98
Mtess Varm tröja Kläder 20
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
riger Förslag på vinterjacka Kläder 13
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
LindaBirgitta Vinterjacka i stor storlek Kläder 4
xfredrikx Vinterjacka utan dun Kläder 18
Nature_lover Vinterjacka till Norrland, tips? Kläder 11
Snubblaren Vinterjacka? Kläder 13
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
pajaflow Vinterjacka i Göteborg Kläder 10
vuogga Vinterjacka till min flickvän? Kläder 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...