Vägval Holkendurrie och Lunndörren

Hej!

Spånar på årets fjälltur som verkar bli en veckotälttur i delar av Jämtlands- och Härjedalensfjällen som jag ännu inte sett.

Planen är Kläppen - Helags - Ljungans vindskydd - Vålåstugorna - Lunndörrstugan - Vålådalens fjällstation.

Nu till mina två vägvalsfrågor:
1. Om vi vill få in ett besök i Holkendurrie på turen, tror ni det är bäst att gå från Helags mot Gåsen och vindskydd Holke, sen svänga in österut och gå genom dalen mot Ljungan ELLER att gå direkt från Helags till Ljungan och ta Holkendurrie som en dagstur? Är liksom hela dalen sevärd eller främst delar av den?
2. Vi leker också med tanken på att få in nån eller några dörrar i Lunndörrsfjällen på turen! Tänkte att man skulle kunna gå oledat för att uppleva Lunndörren och Lill-Lunndörren från leden mellan Vålåstugorna och Lunndörrsstugorna. Se min idé på vägval i bifogad bild, kan denna väg funka? Vill man gå längre upp på ryggen vid Lill-Lunndörrsfjälet för bättre utsikt? Eller har ni andra idéer/förslag/medskick?

Tack på förhand för alla tips från mer erfarna fjällrävar!

Bilagor

• Lunndörren.JPG
    Lunndörren.JPG
    457.2 KB · Visningar: 103
Hejsan,

Fråga 1 är lite mysko. Om ni går till Hulke och svänger österut där går ni ju knappt genom Holkendurrie över huvud taget. Vad den dalgången kan tänkas heta går inte att se på on-line kartan och jag har heller aldrig vandrat den vägen.

MEN: Om ni fortsätter norröver från Hulke fram till Gåsån, vadar den och sen viker av mot sydost, då går ni genom Holkendurrie. Denna väg har jag gått och enligt mitt tycke är det en mycket trevlig färdväg. Men då föredrar jag iofs att inte följa markerad led när möjlighet ges.

Avstickaren i fråga 2 är även den mycket fin. Jag har själv rundat Lill-Lunndörrsfjället ungefär som du ritat in, dvs långt ner. Om det är möjligt att gå högre upp och sedan ta sig ner utan någon form av klättring kan jag tyvärr inte uttala mig om. Det är generellt sett mycket brant från Lill-Lunndörrsfjället ner mot Lunndörren, men det finns ju ett par ställen där det ser lite mindre brant ut på kartan. Och jag vill minnas att någon av dessa färdvägar har diskuterats tidigare här på utsidan. Så kanske någon annan vet besked.

/ Stefan

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Hej Stefan och tack för svar!
Jag var nog lite otydlig - såhär tänkte jag att vi skulle gå, alltså som du föreslår.
Du som gått sträckan, skulle du säga att hela dalgången är värd att se (och att det därför är värt att ta denna omväg), eller är det bättre att gå en bit in i Holkendurrie från Ljungan som en dagstur...?
1776760641559.png

Hej igen,

Personligen tycker jag att Holkendurrie är en trevlig färdväg genom fjällen och som jag minns det var det väl ungefär lika sevärt hela vägen så att säga. Så jag hade tveklöst gått den "blåa" vägen på din karta. Man kommer ju dessutom närmare Sylarna och i fint väder är utsikten uppifrån Härjångsåsen väl värd ett besök.

Men då hade jag iofs aldrig valt att gå fram och tillbaka genom Holkendurrie som en dagstur, utan hade i så fall snarare valt att gå upp på någon av topparna i Härjångsfjällen. Och är vädret fint skulle jag nog vilja påstå att en tur upp på valfri topp är snäppet bättre än vandring genom Holkendurrie, men bägge är trevliga alternativ.

/ Stefan

Hej,
Har gått överallt där du tänker i olika omgångar. Mycket fina vandringar och reltivt enkelt att hitta och få till inga delar som är svåra att vandra.

Lite tips:
Fundera på om ni vill börja eller sluta med en dag genom skogen. Antingen börja i Vålådalen, en dag i uppför genom skogen till ni kommer upp på fjället.
Eller
Börja inte i kläppen, utan vid Torkilsstöten. Brant uppför skidbacken och sen när det är gjort redan på kalfjället.

Om man tänker att ni börjar som du skriver i Ljundalsänden, skulle jag gå till Helags, sen mot ljungans rastskydd.
Upp Holken (tycker den är bäst från det hållet). Och sen gena upp i sluttningen mot Gåsen. I den här sluttningen en bit upp finns hur mycket fina tältplatser som helst.

Härjångsdalen:
Svårt val....
Följa leden genom dalen... Ska man ha utsikt måst man komma upp en bit. Har gått på norra sidan, mycket bra upplevelse! Nästa gång går jag på södra sidan på höjd. Kanske i år.
Dom här två alternativen:
1776800311908.png

Dörrarna:
Gillar bäst Tronndalen och Lillådörren. Har blivit så att jag gått mest norrut genom dom. Och söderut genom Lunndörren.
Som du går blir ju mest rakt fram genom Lillådörren, gena lite över åsen och Lunndörren norrut.
Jag har gått på västra sidan om Tronnan istället för som du ritade österom. Lite genare. Varit enkelt vad över Tronnan från Tronndalen, och renstig längs med Tronnan. Men det är en hel del ändvallar tvärs över dalen. Mycket upp och ner. Tror från kartan att det kan var samma på båda sidor om ån. Bättre på lite om man håller lite höjd, typ såhär:
1776800866503.png

Mellan Vålådalen och Lunndörren, ta vägen förbi pyramiderna, men respektera tillträdesförbudet.

Nu då, enklast att hitta, mer naturliga vägval:

Jag har gått Vålådalen, Lunndörren, över till Lillådörren och ut. När man kommer ut i mötet mellan Lillådörren och Tronndalen mot Vålåstugorna sikta mot Vålåvalen. Håll höjd och undvik därmed dom värsta ändvallarna från.

Vålåstugorna mot Gåsen:
Gå längs med leden norrut typ 200 m. Man ser en liten ås över blötmarkerna i riktning mot bäcken som kommer ner från sluttningen i passet mellan Smällhögarna. Gå upp längs bäcken. Kommer man från andra hållet ser man nog åsen från håll "uppifrån"

Så i kanske lite enklare med start i Vålådalen, men i tror inte det spelar ngn stor roll

Superfin vandring, ta några extra dagar om ni kan, utforska och ta det lugnt. Fördelen med tält är att ni ine har några måsten. Är det fint, så sätt ner rumpan i backen, slå upp tältet och njut. Fint betyder ofta på lite högre höjd, banga inte för en uppför, gå hellre kortare. Säger en vandrare som definierar sig som lat och otränad, men som obrutna gillar fjällvyer ;)

Och återigen, det är enkelt att hitta med karta och kompass, och enkelt att gå nästan överallt. Faktisk på en hel del ställen enklare att gå utanför leden än på leden...

Go vandring

Aktuellt

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.