Turtankar Bunnerfjällen, Holkendurrie

Jag funderar redan på nästa års långhelgs-stugvandringar i Jämtland till nästa år. Utmarschen från Vålådalen är ju lite skogig och jag funderar kring alternativ från tåget till fjället.

En tanke jag har är att åka taxi från Enafors till "Bergtäkt" ca 6km SO Handöl. Därifrån ser det ut att vara ca 15km oledat till Stensdalsstugorna rätt igenom Bunnerfjällen.

Vet nån om man kan åka taxi ända till "Bergtäkt" eller finns det bommar?

Vad heter dalgången? Calazos kartor skriver dels Östra Bunnerstöten på dalen och det verkar fel eller konstigt namn på en dalgång. Under skriver de Lihtehkendurrie, det torde kunna vara namnet.

Från Stensdalsstugorna skall det vara fint till Gåsenstugorna.

Sen skulle jag vilja gå genom Holkendurrie via vindskyddet Ljungan i riktning mot Ljungris. Finns det nån möjlighet till boende i Ljungris tror ni?

Från Ljungris skulle man kunna gå till Helags och gena över Vargtjärnsstöten/Goerpe. Kommer man över eller under renstängslet där eller är det bättre att följa stigen längs Ljungan ner till leden från Kläppen till Helags?

Tack för input och idéer. Nått ska man ju göra nu i mellanperioden... ;-)
 
Jag antar att du menar bergtäkten söder om Lidvallen på den här kartan. Den vägen är bommad ända inne vid Handöl, men å andra sidan så tar ju 7 km grusväg inte mer än 90 minuter att gå, så det ska inte vara några problem att starta inifrån Handöl.

Dalgången som leder till Stensdalsstugorna heter Östra Bunnerskalet eller Lihtehkendurrie där den går mellan topparna i Bunnerfjällen och Stor-Stensdalen där den går söder om Stor-Stensdalsfjället (som i sin tur heter Lihtehkendurrientjahke, så jag antar att Lihtehkendurrie kan användas som namn på hela dalgången).

I Ljungris är det enbart renslakteri och privata stugor såvitt jag vet. Ljungdalens turistbyrå kanske vet om någon av dem hyrs ut, men det är knappast till normala fjällvandrarpriser i sådana fall.
 
Bom mm

Jag antar att du menar bergtäkten söder om Lidvallen på den här kartan. Den vägen är bommad ända inne vid Handöl, men å andra sidan så tar ju 7 km grusväg inte mer än 90 minuter att gå, så det ska inte vara några problem att starta inifrån Handöl.

Dalgången som leder till Stensdalsstugorna heter Östra Bunnerskalet eller Lihtehkendurrie där den går mellan topparna i Bunnerfjällen och Stor-Stensdalen där den går söder om Stor-Stensdalsfjället (som i sin tur heter Lihtehkendurrientjahke, så jag antar att Lihtehkendurrie kan användas som namn på hela dalgången).

I Ljungris är det enbart renslakteri och privata stugor såvitt jag vet. Ljungdalens turistbyrå kanske vet om någon av dem hyrs ut, men det är knappast till normala fjällvandrarpriser i sådana fall.

Synd med bom.
Då kanske ett tält kan vara bra att ha. Eller så går man först Gåsen-Vålåstugorna genom Härgjängsdalen och sen tillbaks till Gåsen i Holkendurrie. Åh, jag vill åka nu!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Bunnerfjällen - lugnet där ute Fjällvandring 5
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
StenenT Bunnerfjällen Fjällvandring 2
henrik.hagglund Bunnerfjällen i sommar? Fjällvandring 11
Bomaye Bunnerfjällen! Fjällvandring 5
JohanBe Bunnerfjällen Fjällvandring 4
Peran71 Bunnerfjällen via Handöl Fjällvandring 8
Elin75 Erfarenheter av vandring i Bunnerfjällen? Fjällvandring 2
pasifiska kresten Turförslag Bunnerfjällen Fjällvandring 0
Crimper Bunnerfjällen Fjällvandring 8
Rickard L Bunnerfjällen i Sommar ?? Fjällvandring 2
mrubenson Enafors till Ulvåtjärn (och vidare till Bunnerfjällen) Fjällvandring 6
kebabmaskin Feedback på vandring Helags/Bunnerfjällen/Storådörren 2010 Fjällvandring 4
Vindskydd Norra Bunnerfjällen Fjällvandring 0
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
magkar80 Bunnerfjällen=ett Sarek i miniatyr?? Fjällvandring 3
Jonas Tobin Runt Bunnerfjällen Fjällvandring 10
Virrhönan Väder och vind i Bunnerfjällen Fjällvandring 4
sova Bunnerfjällen/tjallingdalen Fjällvandring 2
Parka Bunnerfjällen Fjällvandring 1
GustavOh Rapport från Bunnerfjällen Fjällvandring 3
bopa Bunnerfjällen Fjällvandring 0
Bunnerfjällen Fjällvandring 1
JimmyH Ljungdalen (Kläppen) till Gåsen via Ljungans Vindskydd och Holkendurrie? Fjällvandring 10
Fretek Ljungan-Gåsån via Holkendurrie Fjällvandring 3
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
Rodluvan Holkendurrie Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.