Bunnerfjällen

Jag har lite lösa tankar på att göra en kortare solotur i Bunnerfjällen i sommar. Någon som är bekant med området och har något att rekommendera? Sen har jag en fråga. Är passet mellan västra och östra Bunnertjärnen väldigt brant i öster eller går det att leta sig ned?
 
Jag har bara gått nere i Tjallingdalen och gjort en topptur därifrån upp till Västra Bunnerstöten, så jag har inte gått i det passet. Men på kartan så ser den östra sluttningen ut att vara minst lika brant som Västra Bunnerstötens sydvästra sluttning ner mot Tjallingdalen och där hade jag definitivt inte velat gå. Jag följde ryggen som går rakt söderut från toppen både upp och ner.

Planen var att gå upp i Västra Bunnerskalet och sedan följa ryggen från Saedtiedurrientjaerhvie hela vägen till toppen, men det var skitväder när vi hade passerat Tjallingen så vi hoppade över det. Om jag skulle gå i området igen så skulle jag nog försöka mig på det, det ser ut som att det borde vara grym utsikt den vägen.
 
Östra sidan är som sagt brant. kanske om du går upp från öster mot 1274 - 1545 och sen norrut och ner vid västra bunnertjärnens norra sida. Men har inte gått upp den vägen själv, kanske någon anna har gjort?

/Peter
 
Gått från Storulvån och tältat på fjällkanten ner mot Bunnertjärnarna. Västra Bunnerstöten tas enklast därifrån. Följ kammen upp, den kam som går med en tjärn nedanför toppen. Västra Bunnerstöten är två toppar, så ta båda. Dag två gick via ett kort vad vid dubbeltjärnarna nere i dalen runt kammen längst i norr. In i dalen i öster och skråade upp på Östra Bunnerstöten. Lätt men lång vandring. Kanske ett vad beroende på vattenförsel i dalen innan vandringen upp. Från Östra toppen, kammen norrut och ytterligare en namnlös topp och sedan samma väg tillbaka. Det går säkert att hitta en väg, någonstanst mellan västra och östra men det är väldigt brant. Den som ser bäst ut är direkt nedanför västra toppen ner mot en förtopp och sedan skråa ner i dalen och upp på östra. Men om du ska tälta har du många jobbiga höjdmeter framför dig. Skulle föreslå basläger och ta bara lätt rggsäck. Från Storulvån till mitt basläger var det ca 6 km. Från baslägret till Västra ca 7 km och till Östra från baslägret ca 11 km

mvh
Håkan
 
Tack för bra svar. Lutar dock åt att det bli annan tur då tiden innan en längre tur direkt efter är lite knapp. Bunnerfjällen kommer dock besökas framöver.
 
Lånar tråden lite, är det någon som vet hur det är att gå upp till Östra bunnerstöten från Vålådalen?
 
Brant

Har vandrat där flera gånger. Inte att rekommendera att försöka ta sig ner för där med full ryggsäck. Annars funkar det fint:) Ska själv dit om knappt två veckor. Vi kanske se? På avstånd:) Men ser du två snubbar med två polarhundar så är det vi!
 

Bilagor

  • Bild 154.jpg
    Bild 154.jpg
    28.1 KB · Visningar: 402
Östra Bunnerstöten

Rätt tråkig transportsträcka fram till fjället, men sedan väldigt fint. Lite artfattigare än i väster vad jag minns. Är 20 år sedan jag gick den vägen. Nu väljer jag att hitta sätt att komma upp på fjället så snabbt som möjligt och går aldrig på led. Så tråkigt och gör bara ont i hela kroppen.
 
Öring

Intressant fakta. Öringarna i de två Bunnersjöarna har helt olika genetiska uppsättningar, trots att dom ser likadana ut och är inte mer än 50 m ifrån varandra. Sådant tar hundra, tusentals år att uppstå:) Nedströms finns geologiska fenomen i form av åsar ingen har lyckats förklara än hur dom uppstått.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.