Enafors till Ulvåtjärn (och vidare till Bunnerfjällen)

Hej!

Är i planeringen för en femdagarstur i fjällen runt Storulvån i slutet av juli. Första dagen kommer att bli en vandring från Enafors upp mot Snasahögarna och vidare till Ulvåtjärn. Jag gick ensam förra sommaren och var då framme vid Ulvåtjärn klockan fem (med start vid nattåget vid halv tio-tiden), inklusive en topptur på Storsnasen.

Nu ska jag inte gå själv denna gång och kommer därför inte att gå lika fort. Därför skulle jag vilja ha era reaktioner på vad som är rimligt att räkna med för denna sträcka.

Är det för optimistiskt att tro att man kan göra en bestigning av Storsnasen och ändå komma till Ulvåtjärn för nattläger innan alla bra tältplatser där är upptagna? Finns det vettiga tältplatser tidigare längs leden? Kanske redan innan Snasahögarnas raststuga?

Fortsättningen ska gå vidare till Bunnerfjällen, och jag inser att det lugnaste nog hade varit att lägga första natten just i närheten av Snasahögarnas raststuga och andra natten vid Storulvån innan fortsättningen västerut, men det hade varit roligare att hinna till Ulvåtjärn och kunna lägga andra natten uppe vid Bunnersjöarna. (Eller hinner man dit ändå andra natten även från Snasahögarna utan att behöva missa Ulvåtjärn.)

Vad säger ni andra som gått där? Hur långt har ni hunnit/orkat/velat gå första dagen?

Och finns det något annat trevligt alternativ som jag missar?
 
Man kan tälta nära vindskyddet.

Hejsan,

Vad som är rimligt låter jag vara osagt då det beror på så många okända faktorer. Däremot så har jag vid ett tillfälle tältat vid den lilla sjön som ligger typ 400-500 efter Snasahögarnas vindskydd. Så om vädret tillåter en tur upp på Storsnasen finns det i alla fall ett alternativ till att gå hela vägen till Ulvåtjärn. Däremot har jag inget minne av bra tältplatser innan vindskyddet, men det kan förvisso bero på att vi inte letade efter sådana.

/ Stefan
 
Jag har i alla fall tältat innan vindskyddet några gånger, inte minns jag det som speciellt dåligt, så vill ni tälta där i krokarna så går det nog att hitta en hyfsat bra plats.

Jag har bara gått där med barn (och själv som barn), så jag vet faktiskt inte alls hur långt ett gäng vuxna hinner på en dag.
 
Tack för svar så långt. Om fler har kommentarer så fyll gärna på...

Jag har nu lånat två böcker på biblioteket, Okända fjäll, och en nyare i pocketformat med etappförslag, och efter att ha bläddrat i dem lite ser planen ut ungefär såhär.

Dag 1: Enafors (ankomst nattåg) - Storsnasen - Snasahögarna
Dag 2: Snasahögarna-Storulvån-S. Bunnersjön
Dag 3: S. Bunnersjön-Östra Bunnertjärnen
Dag 4: Östra Bunnertjärnen-Gåsen
Dag 5: Gåsen-Storulvån (buss/nattåg hem)

Det tråkiga med det upplägget är att missa Ulvåtjärn, där jag gärna hade lagt en nattvila.

Tankar?
 
Ser ut som en fullt möjlig tripp. Om du skjuter lite på den tror jag du ka nog klämma in Ulvåtjärn. Vi gick runt Bunnerfjällen sommaren 2001 men med påtok för tunga ryggsäckar(30+ kg). Här kan du se hur vi gick http://www.yelloworb.com/privat/vandring/2001/images/karta.jpg

Vi började lite efter lunch på Storulvån och tältade när vi kom tillräckligt långt upp från björkskogen för att slippa myggen. Vi kom inte så långt varje dag utom sista dagen då vi hade tunga ryggsäckar och kände tydligt av i fötterna av att vi gick runt ett berg hela tiden. Med lättare packning tror jag inte det känns lika tydligt, Vad jag kommer ihåg var det inte så lätt att hålla mer väster ut för att gå mer i det platta områdena, men det var ju 9 år sedan... samt vi hade rätt regnigt...

Vill du kolla in lite bilder finns det några här http://www.yelloworb.com/privat/vandring/2001/index.html
 
Tack Kalle!

Fina bilder! (men packningen ser som du säger tung ut... :) )

Utifrån bilderna och din karta ser det ut som att det inte ska vara så svårt att röra sig uppe i Bunnerfjällen, och vi brukar gå med lätt packning också.

Var tältplatsen uppe i Östra Bunnerskalet bra? Jag har förstått att många gärna tältar i närheten av sjöarna (Bunnersjöarna resp. Östra Bunnertjärnen)
 
Som sagt var ett tag sedan men vad jag kommer ihåg hade vi inget att klaga på platsen i östra bunnerskalet. Det regnade när vi kom fram så det blev inte så mkt ute direkt men dagen efter var fin så vi tog en lång frukost kommer jag ihåg.

Av bilderna så är dessa från den platsen:
http://www.yelloworb.com/privat/vandring/2001/images/ulfs/html/08.html
http://www.yelloworb.com/privat/vandring/2001/images/ulfs/html/10.html

http://www.yelloworb.com/privat/vandring/2001/images/kalles/html/26.html
http://www.yelloworb.com/privat/vandring/2001/images/kalles/html/27.html

Ger dig nog lite bättre idé om platsen. Tror vi fick leta lite innan vi hitta den då det är en del sten osv i området.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Susannee Enafors till blåhammaren Fjällvandring 12
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
Alge Bästa bilvägen från Jönköping till Enafors ? Fjällvandring 9
benskyd Hur ta sig från Enafors till Storulvån lågsäsong Fjällvandring 2
fjällkalle Tåg till Storulvån, Enafors Fjällvandring 0
Mats-vbg Tågresa till Enafors Fjällvandring 5
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
ivansflinta Enafors Fjällvandring 10
JoeSwede Rundhögen-Snasahögarna-Enafors? Fjällvandring 10
nacud_hotmail.com Göteborg-Enafors gärna Storsnasen Fjällvandring 15
johanng Restid med buss Enafors-Storulvån Fjällvandring 4
jonjoh Taxi Storulvån-Enafors 15/8 Fjällvandring 0
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Bakerman60 Enafors-Storulvån Fjällvandring 5
bodenhem Storlien/Blåhammaren/Sylarna/Storulvån/Enafors Fjällvandring 8
Juventus88 Enafors Storulvån Fjällvandring 4
ulfbo Enafors - Grövelsjön Fjällvandring 2
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
marcusen Enafors-Snasahögarna-> Fjällvandring 5
laurentiusweg Oslo-Trondheim(-Enafors) ? Fjällvandring 1
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 48
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.