Vägen till galdhöpiggen

Sugen på ta mig upp till toppen men har bara en bil som är allt annat än lämplig för äventyr för stunden.

Såg något klipp på nätet sista sträckan till fjället inte var världens bästa men kom inte fram till på vilket sätt?

Någon med mer kött på benen?

Du kan utgå ifrån Spiterstulen och gå upp, många höjdmeter upp och ner. Du kan även följa med en organiserad tur från Juvasshytta, inte lika många höjdmeter men då turen går över glaciären går ni inknutna i led.

Du kan utgå ifrån Spiterstulen och gå upp, många höjdmeter upp och ner. Du kan även följa med en organiserad tur från Juvasshytta, inte lika många höjdmeter men då turen går över glaciären går ni inknutna i led.
Jag beskrev min fråga lite halvdant ser jag nu. 😁 Undrar hur själva bilvägen fram till fjället är? Försökte hitta några videoklipp men fann då ett där bilvägen sista biten fick kritik. Har en bil just nu inte alls lämpad för offroad så att säga så undrar mer om jag kommer fram eller inte. 😁

Det går att ta sig fram med vanlig bil, så kräver inget terrängfordon. Stundtals smal och krokig som alltid i fjällen.

Läste en artikel i går i VG om permafrost i område. I den tror jag det står att vägen har blivit sämre.

Jag vet inte hur den är men har för mig att vägen var helt ok men självklart brant och lång när jag åkte den för 20 år sen.

Vägen till Spiterstulen är brant och lång, ofta full av kor på lösbete och ganska knölig. Du behöver absolut ingen terrängbil, om du tar det lugnt och försiktigt, men bromsarna bör vara i hyfsat skick på vägen ner.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips