Vadvetjåkka

Hej.

Postar även här trots att orginaltråden ligger under forumet Trekking, Era vandringsplaner 2016?.

Jag planerar att gå från Björkliden till Riksgränsen via Vadvetjåkka nationalpark, se bifogad kartbild.

Heldraget rött sträck = trolig färdväg
Streckat rött sträck = allternativa färdvägar + dagsturer

Om någon har synpunkter på valda färdvägar är jag tacksam för dessa.
Speciellt är jag intresserad av att få information om sträckan sjön 1079 söder om Beaivvechokka – söder om riksgränsen vi Stordalen.

Hela sträckan är ca 50 km. Jag planerar att vara ute i 5 – 7 dagar.
Per dag går jag ca 5 – 15 km utanför led och 15 – 20 km på led.

Om någon skulle vara intresserad av att följa med vore det kul.
Jag planerar att vandra under andra halvan av v30 till andra halvan av v31.

Mvh/Rickard
 

Bilagor

  • Vadvetjåkka.jpg
    Vadvetjåkka.jpg
    68.9 KB · Visningar: 1,763
Jag har gått en annan väg än den du tänkt gå, gick från Riksgränsen mot Jokkevuolli förra hösten, se kartan. Hade inte några större problem att ta mig fram där, förutom att jag prickade in de soligaste och varmaste dagarna med 20-25 grader C så det blev ganska svettigt i uppförsbackarna, men det var bara ett angenämt bekymmer :)

Fotot är från backen upp mot sjön 772, Bajip Njuorajavri längst till vänster och Japmajavri till höger.
 

Bilagor

  • Capture.jpg
    Capture.jpg
    70.5 KB · Visningar: 1,341
  • SAM_2307-PANO.jpg
    SAM_2307-PANO.jpg
    27.9 KB · Visningar: 1,520
Hej och tack för svar Krigis72,

Får man fråga hur du upplevde vadet av jokken strax före stugan nordväst om Bajip Njuorajavri? Vattnet som skall vadas kommer från sjörna 480 och 484 möh samt Gorzejohka.

Mvh/Rickard
 
Hej!
Vid stugan gick det lätt att vada, utloppet från sjön är ganska flackt och vattnet var inte ens knädjupt och inte heller så strömt, de som har stugan verkade också använda vadet där för att ta sig över med fyrhjuling i alla fall. Mellan sjöarna ovanför verkade det forsa på rätt rejält så där hade jag inte vågat ta mig över.
 
Hej.

Postar även här trots att orginaltråden ligger under forumet Trekking, Era vandringsplaner 2016?.

Jag planerar att gå från Björkliden till Riksgränsen via Vadvetjåkka nationalpark, se bifogad kartbild.

Heldraget rött sträck = trolig färdväg
Streckat rött sträck = allternativa färdvägar + dagsturer

Om någon har synpunkter på valda färdvägar är jag tacksam för dessa.
Speciellt är jag intresserad av att få information om sträckan sjön 1079 söder om Beaivvechokka – söder om riksgränsen vi Stordalen.

Hela sträckan är ca 50 km. Jag planerar att vara ute i 5 – 7 dagar.
Per dag går jag ca 5 – 15 km utanför led och 15 – 20 km på led.

Om någon skulle vara intresserad av att följa med vore det kul.
Jag planerar att vandra under andra halvan av v30 till andra halvan av v31.

Mvh/Rickard
Hej,

Om du passerar Vadvevagge mellan 31/7 och 6/8 och gör din avstickare norrut i dalen kommer du nog att träffa på en mängd grottisar. Sveriges Speleologförbund kommer nämligen att ha sitt basläger för årets Fjällmöte mitt i dalen väster om nationalparksgränsen.

http://www.speleo.se/events/event/fjallmote-2016/#11/68.5546/18.3712

Välkommen på en kopp kaffe :)
 
Tack för informationen och inbjudan till kaffe.
Jag tar troligen inbjudan på allvar om jag har vägarna förbi.
Prövade för flera år sedan en tur i Korallgrottan, otroligt häftig upplevelse. Kanskea kan jag få höra lite om grottorna i området?
Mvh/Rickard
 
Det finns en hel drös grottor i tre huvudområden, dessa är de längsta:

Hoppet, längd 1000 meter, djup 27 meter, kan kräva klättring

Vuoitasskallo, längd 800 meter, djup 140 meter, kräver god vana vid repklättring

Lämmelhålet, längd 505 meter, ingen uppgift om hur djup, svår grotta

Iskristallgrottan, längd 375 meter, ingen uppgift om djup

Övre Jåkkevarelabyrinten, längd 200 meter, djup c:a 15 meter, varav 6 meter friklättring

Nedre Jåkkevarelabyrinten, längd 257 meter, ingen uppgift om djup, trång ingång

Snötempelgrottan, längd 706 meter, djup 92 meter, kräver säkringsrep

Gaffelgrottan, längd 230 meter, djup 20 meter,

Blå Valvet, längd 100 meter, ingen uppgift om djup

Vadveriehppi (Norge), längd +2000 meter, djup 150 meter, kräver klättring

Rodelbanan (Norge), längd 150 meter, djup c:a 10 meter, lätt grotta
 
Tack Kalle,

Det var bitvis efter att jag tidigare läst/tittat på din berättelse som jag till slut fastnade för detta alternativ som huvudalternativ i år (efter att tidigare ha haft ett Jämtlandsalternativ högst på listan).

Två frågor.
- Jag tänkte inte som du gå vi Pålnoröset, Rr272, utan gå ”rakt upp” från Pålnostugan mot Bolnovárás. Har du någon synpunkt/kommentar kring detta?
- Hur svår/jobbig var fortsättningen, slutningen/skrå upp mot Njunis?

Vänligen,
Rickard
 
Jag passerade ju här i somras och noterade att terrängen är ganska "stökig" runt Pålnoviken. Brant upp och ner och med en rik högörtvegetation. Så jag skulle absolut välja den närmaste vägen upp på kalfjället, där ju allting brukar gå lättare. Men vi får se vad Kalle säger.

Jag hade god nytta av stugan där jag övernattade och torkade upp mina blöta kläder. Den har en intressant bakgrund, och dessutom kan man läsa två "kompendier" sammanställda över Pålnovikens historia, spännande läsning. Som kuriosum kan nämnas att någon hade försökt göra upp eld i vedspisens bakugn, där jag efter en stund hittade både ved, stickor och tidningspapper. lyckligtvis innan jag blev gengasförgiftad. Stugan ägs och sköts av Kirunakretsen av STF, dit man också skickar den låga avgiften.

Hälsn Pelle
 
- Jag tänkte inte som du gå vi Pålnoröset, Rr272, utan gå ”rakt upp” från Pålnostugan mot Bolnovárás. Har du någon synpunkt/kommentar kring detta?
Jag vill som Pelle minnas att det är rätt så tätt och kulligt mest överallt här, så den enklaste vägen rent framkomlighetsmässigt är förmodligen leden + gränsgatan.

Här ett par terrängbilder (första direkt efter stugan, andra mot norr efter någon km):
vadve1.jpg
vadve2.jpg

- Hur svår/jobbig var fortsättningen, slutningen/skrå upp mot Njunis?
Inte särskilt, eller ens alls; det är mest trivsam fjällhed av olika slag. Det man bör tänka på är att gå över 900-metersgränsen innan man slutar ta höjd för att inte hamna i sydbranten (som jag delvis gjorde).

vadve3.jpg
vadve4.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.