Vadarkängor eller annan lösning?

bredviken; sa:
Hej
Har någon provat alternativa skor som inte är vadarkängor tex gamla utslitna kängor. Eventuellt kan man ju sy på filtsula.
Stabiliteten blir ju lite lidande men fungerar det?
mvh
Harald

Går naturligtvis helt utmärkt, men bör då vara ett till två nummer större än annars, för att få rum med neoprenesockorna.
Stabiliteten blir givetvis helt prima.

Men Loops Adventuredojor e ju inte så förbaskat dyra, bör övervägas som ett alternativ.

Re: Vandringsproblem med vadarkängor?

urddi; sa:
Hur är det att vandra lite längre sträckor, 3-6km med andasvadare och vadarkängor?
Svettigt kan jag tänka mig att det blir, men tål neoprensockorna detta?
Kan inget om detta. Har funderat på at köpa mig ett par vadare. Eftersom jag fiskar i fjällen så blir det att vandra en del efter jokkarna. Finns det någon med erfarenhet av detta så vore jag tacksam.

De andas faktiskt hyvsat men det beror säker på märke och kvalite. Problemet är ju att man även är tvungen att sätta på sig extra underställ för att klara av det kalla vattnet.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
brukar vandra ungefär en 6-7km med mina andasvadare o dojjor o jag blir bara svettig på ryggen, ej i byxorna

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips