Vadarkängor eller annan lösning?

Hej
Jag skall köpa mig andningsvadare och har hittat ett billigt alternativ men det ingår inte vadarkängor.
Har någon provat alternativa skor som inte är vadarkängor tex sandaler eller gamla utslitna kängor. Eventuellt kan man ju sy på filtsula.
Stabiliteten blir ju lite lidande men fungerar det?
mvh
Harald
 
prova att sätta filt på ett par gamla "basketdojjor" typ "Converse all stars" blir inte så stabila men tar grymt lite plats i packningen och du bör kunna hitta ett par billiga converse kopior för en hundring.....
 
Det...

beror till väldigt stor del på hur mycket du har tänkt att vada. Om du bara skall ta dig ett "dopp" emellanåt så lär det fungera med ovanstående förslag, men så fort du vill kunna både vandra i dina vadare samt kunna vada i större utsträckning så är ett par vadarkängor ett måste.

Det som du även bör väga in är hur det kommer att se ut där du kommer att vada, är det strömmande vatten och stenigt och därmed förmodat väldigt halt och olämpligt att ramla i, så är det ingen hit med ett par Converse på fossingarna...men som jag inledde, det beror alldeles på hur mycket och på vilket sätt du kommer att vada.

/Anders B
 
Hej
Jag kommer att fiska relativt mycket från land. Mestadels i mindre fjällbäckar och sjöar runt Hemavan. Någon gång blir det störrevatten (umeälv) men högst 2 ggr per år.
mvh
Harald
 
Ja...

då är frågan om du kommer att ha på dig vadarna så mycket, när du skall fiska från land (knasig formulering men jag hoppas att du förstår vad jag menar)?

Om så är fallet så rekommenderar jag ett par "riktiga" vadarskor, om inte så är det kanske overkill...men iom att du nu har ett par ventilerande vadarbrallor så skulle jag iaf fundera på att skaffa ett par ordentliga skor, iom att det annars är lite av att köra Rallybil med Cykeldäck...


/Anders B
 
bredviken; sa:
Hej
Jag skall köpa mig andningsvadare och har hittat ett billigt alternativ men det ingår inte vadarkängor.
Har någon provat alternativa skor som inte är vadarkängor tex sandaler eller gamla utslitna kängor. Eventuellt kan man ju sy på filtsula.
Stabiliteten blir ju lite lidande men fungerar det?
mvh
Harald

Jag har alltid sandaler när jag vadar, var sist i Sarek och det fungerar utmärkt, finns ingen anledning som jag ser det att lägga extra pengar på sådana prylar.
 
johnny76; sa:
Jag har alltid sandaler när jag vadar, var sist i Sarek och det fungerar utmärkt, finns ingen anledning som jag ser det att lägga extra pengar på sådana prylar.

Jag gissar att du enbart vadar över diverse vattendrag i Sarek i samband med vandring, och INTE fiskar i Sarek (som mig veterligen är Nationalpark och ej tillåtet att fiska i?)...och då lär det ju vara overkill med både vadarbyxor och vadarskor...och fiskeutrustning.

/Anders B
 
johnny76; sa:
Jag har alltid sandaler när jag vadar, var sist i Sarek och det fungerar utmärkt, finns ingen anledning som jag ser det att lägga extra pengar på sådana prylar.

Killen snackar ju om och fiska inte vada några fjuttåar i Sarek.

Jag skulle köpa ett par vadarskor sog går att använda när man inte går för långt på fjället. När man gör det så lämnar man vadarna hemma.
 
Om du köper ett par vadarskor kommer du garanterat få bättre utbyte av de nya vadarna. Att du sen inte använder dem så ofta gör ju bara att de kommer hålla längre.
Genvägar blir oftast senvägar.....
 
Vandringsproblem med vadarkängor?

Hur är det att vandra lite längre sträckor, 3-6km med andasvadare och vadarkängor?
Svettigt kan jag tänka mig att det blir, men tål neoprensockorna detta?
Kan inget om detta. Har funderat på at köpa mig ett par vadare. Eftersom jag fiskar i fjällen så blir det att vandra en del efter jokkarna. Finns det någon med erfarenhet av detta så vore jag tacksam.
 
Re: Vandringsproblem med vadarkängor?

urddi; sa:
Hur är det att vandra lite längre sträckor, 3-6km med andasvadare och vadarkängor?
Svettigt kan jag tänka mig att det blir, men tål neoprensockorna detta?
Kan inget om detta. Har funderat på at köpa mig ett par vadare. Eftersom jag fiskar i fjällen så blir det att vandra en del efter jokkarna. Finns det någon med erfarenhet av detta så vore jag tacksam.

Jodå, nog går det bra. Vadarna klarar det, men som du själv räknat ut så kan det bli ganska svettigt men inget mot om man går i neoprenvadare :)

/D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersSupertramp Huggtabellen - bra eller ... Fiske 10
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
Dennis88 Kalixälven eller Torneälven? tips? Fiske 6
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
fiske grabben Daiwa eller Shimano?? Fiske 4
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
never Finnmark ett paradis för fiske eller en djungel av svår hittade fiskevatten? Fiske 2
Glidern Sik eller harr Fiske 14
Haspel- eller spinnrulle Fiske 17
M. Finn Tub eller krok? Fiske 0
Strykarräven Keramiska spöringar, på eller av? Fiske 6
Flaggan Har någon testat Loon eller WJ Fiske 0
samme83 Strippa eller inte strippa... Fiske 7
dePaul Haspel eller multi? Fiske 37
-Patric- Lax i Viskan eller fluga i Hyssna Fiske 8
Mikael Sandberg Aborre eller abborre? Fiske 6
Raskesven Röding, kröding eller splejk? Fiske 23
ala Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske) Fiske 6
highlandpark Två-, tre- eller 4-delade spön? Fiske 4
-Patric- Guldskallarnas vara eller? Fiske 46
maskon REC - eller? Fiske 23
monstergeddan Huggkrok eller håv? Fiske 20
HarrKungen Miekak, bra eller dåligt? Fiske 3
salmosalar GoreTex eller Neopren-Vadare? Fiske 11
Svartkjelen Ål eller Horngjel, eller ...? Fiske 2
xerxs fiske från kanot eller bår... Fiske 33
maskon Snakering - ett eller två ben? Fiske 8
AA Strömsländan Lyx - Eller? Fiske 15
green fiske i Skottland eller Irland Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.