Vada Guhkesvákkjåhkå?

Under min junivandring i Sarek kommer jag bland annat besöka norra delen av Guhkesvágge och Gássaláhko, områden som jag har ganska dålig kunskap om. Jag ska bland annat göra en fågelinventering (den gröna rutan på kartan). Problemet är Guhkesvákkjåhkå, den skulle jag vilja ta mig över. Helst så nära rutans kanter som möjligt. Men går det? Var finns bra vadställen?

Genom Hans Christensen har jag fått en del tips, han fann det omöjligt att vada nära rutan när han var där. Däremot vadade han vid den blå fyrkanten, om jag har förstått honom rätt. Detta ställe kan vara acceptabelt för det vad som behöver göras i den norra delen av min inventering.

Men hur är det söderut? Går det att vada i närheten där rutans södra kant korsar jokken? Tips och synpunkter tas tacksamt emot!

Vad_guhkesvagge.JPG

...
Men hur är det söderut? Går det att vada i närheten där rutans södra kant korsar jokken? Tips och synpunkter tas tacksamt emot!
...
Visa bilaga 4918

Jag rekommenderar att du går söder ut i Guhkesvágge (betyder den långa dalen, ja, den är låååååååååång :) ), där hittar du en metall-bro, då slipper du vad.
Det borde vara den säkraste vägen och passera jokken som kan vara väldigt strid stundtals ( = nästan alltid).

Lycka till.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Innan nämnda bro fanns var man hänvisad att vada Kukkesvaggejokken någonstans i närheten av där bron är nu. Jag har inte prövat att vada högre upp men rimligen borde det gå att komma över om man letar lite. Vid regn blir det förstås svårt. Vid kraftig avsmältning brukar det fungera att vänta till natten eller tidig morgon. I juni är det mycket smältvatten antar jag. Mina erfarenheter är från tiden runt juli/augusti.

Innan nämnda bro fanns var man hänvisad att vada Kukkesvaggejokken någonstans i närheten av där bron är nu. Jag har inte prövat att vada högre upp men rimligen borde det gå att komma över om man letar lite. Vid regn blir det förstås svårt. Vid kraftig avsmältning brukar det fungera att vänta till natten eller tidig morgon. I juni är det mycket smältvatten antar jag. Mina erfarenheter är från tiden runt juli/augusti.

Tack för synpunkter så här långt! I den upplaga jag har av Tore Abrahamssons Detta är Sarek fanns ingen bro. Men det talas om möjliga vadställen på jokkens "nedersta två kilometer" - vid normala vattenflöden. Men det slipper man ju leta efter nu när bron är där. Fast jag hoppas jag slipper gå ända dit ner. Då är Hans C:s vadställe närmare.

Jag får inte uteslute att det finns ett vadställe mellan bron och södra delen af din fågelräkning men jag gick från bron upp till det ställe vid norra delen af fågelräkningen, där jag valte att tälta. Läs: jag hittade inget lämpligt vadställe på sträckan. Var där juni 2005
Din blå prick har förståts ganska rätt, kanske lite före. Men det blir utan kängar, på norra sidan var ett par djupa meter
Intressant att Tore A. skrivit att det var möjliga vadställen på jokkens "nedersta två kilometer" - vid normala vattenflöden
Lycka till

Hur gick det Hans? Går det att vada vid din blåa punkt eller någon annanstans i närheten? Någon annan som vet om/var det kan gå att vada Guhkesvakkjåhkå?

Vadbart!

Jag har vadat Guhkesvákkjåhkå vid NV markeringen på kartan. Det var strömt med stora stenar. Jag använde stenarna hela tiden och vadade med stövlarna på. Ingenting för nybörjare dock.

Som kuriosa kan jag nämna att jag vadade Guhkesvákkjåhkå innan bron var uppförd. Vadade då vid utloppet till Lietjitjaure, vadet var långt och djupt men inte strömt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips