Vad väger era kängor?

Jag bara undrar...Är på jakt efter ett par kängor med lite längre skaft att ha till mina aktiviteter med hunden. Inte så mycket vandring, även om de ska kännas sköna även på en längre promenad. Men oftast handlar det om att ta sig fram i terräng, där det är blött eller ligger lite snö och så ska dom vara varma på vintern. Eller när man bara står på ett plan med hunden på en tävling...
Fastnade på Lundhags scout. Jag vill inte ruinera mig heller...men dom lär väga 720 g/sko i storlek 42! (Själv drar jag 38). Är det en vanlig viktsklass eller tycker bara jag att det låter tungt?

Har någon några andra tips på lämpligt skoverk?
chris

Tranan; sa:
J..........Jag vill inte ruinera mig heller...men dom lär väga 720 g/sko i storlek 42! (Själv drar jag 38). Är det en vanlig viktsklass eller tycker bara jag att det låter tungt?

Har någon några andra tips på lämpligt skoverk?
chris

Det är väl ganska lätt? Har ett par scout själv med större storlek än 42 och om jag jämför med polarens Haglöf Ursus goretex kängor är scout riktigt lätta.

Däremot är scout aldrig varmare än dina sockar eftersom de är de som värmer och agerar foder. Går du direkt från stillasittande tex bil och ställer dig stilla i snön blir det lite småkallt om tassarna så det krävs att du rör dig lite för att få upp värmen i kängorna.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
allt är tydligen relativt...

Jag tyckte det lät tung, men jag har aldrig vägt mina skor...Jag tänkte just att man ju får ha några lager strumpor/sockar och sula också till...
Alternativet till Lundhags scout är Sorels kängor. Det är lite plastigare stövlar med en lös filtsko inuti. Har något liknande nu. Dom är varma och sköna, men det blir mycket kondens utanför den där innerskon som sen blöter ner denna, så fötterna blir våta efter ett tag i alla fall...Trots alla funktionsstrumpor man kan ha innanför. Men visst är det lättorkat när man väl kommit hem. Med en känga typ scout inbillar jag mig att man kan ha ett ombyte strumpor med sig och byta lite lättare...?

Det finns kängor kring halvkilot. Till exempel Berghaus Zero G
(sen finns det såklart ännu lättare dojjor av annat slag, men det är en annan sak)
[Ändrat av Nordesjö 2005-02-15 kl 16:36] [/QUOTE]

Bra tips, tack! Lite för korta för vinterbruk dock, men en ide för sommaren..

Jag har liksom Nordesjö Hanwag-kängor, jag är osäker på modellen (köpte dem -97). De väger i strl 45 2330 g (paret, precis omsulade).

Mina Salomon-kängor med gtx väger 1260 g (oxå strl 45).

/Håkan

Jag har ett par Salomon Super Mid X XCR i storlek 46-2/3. Dessa är riktigt lätta och sköna, har använt dem hela vintern med bara en tunn ullstrumpa i och har aldrig frusit. Dessa väger 465g styck, vilket är väldigt lite. Kostar ca 1100kr.

Låter bra...

Också lite för korta för att ha i snö kanske. Eller hur gör du? Men tack för tipset!
chris
[Ändrat av Tranan 2005-02-16 kl 09:44]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips