vad väger er packning?

Re: Det är utbudet som är dåligt...

haskell; sa:
smilfink; sa:
Jag undrar hur man lyckas att vara ute och vandra en hel vecka och endast ha 9 kilo på ryggen...

Jag har packat min rygga med BAS-saker som man måste ha oavsett om man är ute en natt eller en månad, dvs liggunderlag, sovsäck, kök och bränsle, hygien/första hjälpen, matlåda med bestick, regnskydd rill ryggan, regnkläder (behövs ALLTID i år...) och liten yxa.

Vikten på detta inkl ryggsäck på 60 liter är precis 9,8 kilo.

VAD GÖR JAG FÖR FEL????
Fel och fel... Det är nog isåfall mest marknadens och producenternas fel.
Du har förmodligen ganska tunga prylar. Det är tyvärr så att väldigt mycket av den friluftsutrustning som säljs är ganska tung. Ett typexempel på detta är att många av dagens ryggsäckar väger närmare 4kg. Jag fick en tankeställare när jag för drygt ett år sedan insåg att den lättaste ryggsäck jag hade som kunde rymma min packning var min 20 år gamla Haglöfs Grönland Expedition...
Det absolut bästa tipset jag kan ge är att väga alla prylar. Om du t.ex. har flera alternativa klädesplagg så väg alla och välj det lättaste av dem. Om du väger alla dina kläder så kommer du att bli smått chockad över hur stor viktskillnad det kan vara på en del "utbytbara" plagg. Jag har säkert sparat över 1kg - orkar inte kontrollräkna - i min packning bara på detta!

De vanligaste vikttjuvarna i en standardpackning och vad jag använder:

- ryggsäck; Jag använder en Crux A70 (70l) på 1,4kg eller en GraniteGear Vapor Trail (~58l) på 900g.
- kök, kastrull (och bränsle); Jag använder MSR PocketRocket och en Primus Litech Trek Kettle. Ett vanligt Trangia väger bly. Besticken är GSI:s små blå lexanbestick (sked och gaffel). Dessa säljs numera bl.a. på Stadium under märket Hiker.
- sovsäck; Jag använder f.n. en Marmot Never Winter (dun) eller en Mountain Equipment Dreamcatcher 500 men jag kommer att byta till något riktigt lätt vad det lider.
- liggunderlag; Jag kör med ett Z-rest eller ett Therm-a-rest Ultralite. De nyare varianterna är något lättare.
- regnkläder; Jag har ett Marmot Precipställ.
- vadarskor; Jag använder orienteringsskor numera.
- tält; Jag använder ett onödigt tungt Hilleberg Unna. Här kan man spara mycket vikt.
- hygien/första hjälpen; Jag strippar bort så mycket som möjligt. Köp småförpackningar och/eller packa om i t.ex. filmburkar.

I övrigt försöker jag minimera mängden kläder och istället ta med ett par påsar Y3.

/Fredrik, med målsättningen att komma under 15kg för en komplett 10-dagarspackning med tält, kök och mat och som även inkluderar isyxa, stegjärn och hjälm. Det är en bit kvar men jag har kommit en bit på väg.

Bara en blänkare på filmburkarna... Mitt tips för kryddorna (om det nu är det du har i filmburkarna, eller är det kanske diskmedel?)
så skulle jag vilja säga att "brustablettrör" håller kryddorna/saltet torrt hela resan, samtidigt så öppnar dessa sig inte lika lätt som filmburkarna.

I övrigt brukar min rygga ligga på runt 18-25 kilo beroende på vilken typ av vandring det är. Men, vill man lyxa och är stark. Så, va f-n! ;-)

Fredric
http://www.glädje.nu
 
Lättare ju längre man går

I övrigt brukar min rygga ligga på runt 18-25 kilo beroende på vilken typ av vandring det är. Men, vill man lyxa och är stark. Så, va f-n! ;-)

Någonstans där hamnar vikten på min rygga också i startläget, men då bär jag alltid med mig en 7-8 bärs också. Man kan nog säga att jag sparat in det på logidelen eftersom jag numera alltid lämnar tältet hemma och sover under lättviktspressenning. Eld och pilsner håller mig varm och glad. Det man förlorar på gungorna tar man som bekant igen på karusellen ;)

Punkarn
 
Vattenbehållare?

Ni diskuterar vattenbehållare. Är inte det en typisk bra-att-ha-grej som man lämnar hemma? Åtminstone på fjället är det helt onödigt, särskilt om man får för sig att fylla den med vatten och bära omkring på den, vilket ju borde vara en risk.

För övrigt tycker jag 10 kg för en vecka låter alldeles utmärkt. Vill man gå ner lägre handlar det som sagt att dra ifrån komfort och lägga till tusenlappar (vilket i och för sig kan vara nog så skoj).
 
Re: Vattenbehållare?

Nordesjö; sa:
Ni diskuterar vattenbehållare. Är inte det en typisk bra-att-ha-grej som man lämnar hemma? Åtminstone på fjället är det helt onödigt, särskilt om man får för sig att fylla den med vatten och bära omkring på den, vilket ju borde vara en risk.
skoj).

Håller inte alls med dig, beror väl på hur mycket vatten det finns som du skriver. Dock väger inte en "vattenpåse" mycket när den är tom, dessutom tar den ingen plats. Otroligt praktiskt anser i alla fall jag. Sedan om det är dåligt med vatten är det ju bara att fylla upp den. De gramen tar jag glatt med. (också) ;-)

Fredric
http://www.glädje.nu
 
Re: Re: Vattenbehållare?

fredric@citrus.nu; sa:
Håller inte alls med dig, beror väl på hur mycket vatten det finns som du skriver.
Otroligt praktiskt anser i alla fall jag. Sedan om det är dåligt med vatten är det ju bara att fylla upp den. De gramen tar jag glatt med. (också) ;-)

Jag håller med om att det är praktiskt (jag brukar själv ta med en vattensäck om det är fler i gruppen), men om man vill spara gram så är det inte desto mindre en typisk grej att lämna hemma.
Men storboven är som sagt inte den tomma vattenbehållaren, utan den fyllda.

För nu handlade det ju inte om att glatt ta med bekvämlighetsgram (vilket jag mer än gärna gör), utan att spara gram.

(Detta är under normala fjällförhållanden. Ska man upp på högfjället kan det vara nödvändigt att bära med sig vatten)
 
matlåda

samme83; sa:
och en matalåda orkar jag bära runt på!
wettextrasa ska jag helt klart ha med nästa gång!

Om du tänker så där så kommer du orka bära runt på en jättemängd onödiga prylar. Du måste greja att säga nej. Allmänt kännt är ju att liten å blir stor flod...

Matlåda är inte en mängd onödiga prylar. Vill man äta ur tallrik så tycker jag en matlåda är helt ok, den väger inte så mycket så ryggen tar stryk av den.
Sen listade jag det jag hade i ryggsäcken, så det blir inte så mycket onödigt.
Nu när alla tips och tankar från er alla är nerskrivna så tror jag nog jag har min "tunga" utrustning kvar. Jag sover hellre på ett rejält liggunderlag med en fluffig sovsäck än har några futtiga kilo på ryggen och sover på bubbelplast.
Några raster per dag har man tid till, vem tittar på klockan när man är på vandring....
Men det blir aldrig mer konserver i skogen i alla fall!! :)

Tack för alla tips!!
 
lilla_my; sa:
Men festisflarrorna tål inte kokande vatten, så du missar hela grejen med den varma sovsäcken. Jag tycker inte heller det är något problem att få ner vattensäcken, den ligger alltid närmast ryggen, bra påvintern också, då fryser inte vattnet. Vet inte varför du tycker den ska ligga "lite fritt". Slangen ner, sen är det bara att packa på.

Kokande vatten i sovsäcken är en nödlösning och slöseri på bränsle (om det nu inte handlar om att hindra vattnet från att frysa vintertid). Jag har sovsäcken som "förstärkningsplagg" i lägret om det blir riktigt kallt. Då funkar det inte om den är så pass klen att jag måste hålla värmen med varmvattenflaskor.

Sen inbillade jag mig att ventilen på en sån där säck inte klarar så högt tryck på vattnet (vilket det borde bli om packningen trycker på den). Och blir det veck så får man väl inte ut allt vatten?
 
Re: bag in box

smilfink; sa:
hur får man in vattnet i påsarna? Är det inte lite krångligt?

Man måste hitta ett sätt att få bort kranen. Jag har två typer av påsar. Den ena har en kran som i princip är en hätta av gummi med en knopp på. Den är bara att vränga av så har man en stor öppning.

På sorterna som har en plastkran går det åt två påsar. En där man klipper sönder påsen för att få loss kranen och en där man bryter sönder kranen för att få en hel påse att sätta den andra kranen på. Kranen har också en kant som måste fasas av lite för att gå att få loss igen (fixar man mad kniv).
 
Varför inte köpa en vattenpåse i stället?

Min väger 80 gram och rymmer 1,8 liter. Tar knappt ingen plast och används bara i läger. Klart värt vikten och jag kompletterar med en 6 dl Mer flaska för vandringen.
 
crazy; sa:
Varför inte köpa en vattenpåse i stället?

Min väger 80 gram och rymmer 1,8 liter. Tar knappt ingen plast och används bara i läger. Klart värt vikten och jag kompletterar med en 6 dl Mer flaska för vandringen.

Bag-in-box-påse väger 45 gram och rymmer 3 liter:) Det blir 1,5 gram per deciliter volym. Fast man får nog räkna lite mer eftersom det är svårt att fylla dem helt. Men på 2 liter blir det 2,25 gram per deciliter volym.
http://nermander.homeip.net/bilder/waterbags.jpg
(På bilden syns de två typerna av korkar, den bruna är alltså gummi-varianten som är smidigast.)

Sen har jag en gammal, hemmagjord, sån här vattensäck (som man hänger eller lägger på marken, men som är "öppen" upptill). Minns inte vad den väger (har den inte med på min hemsida). Sydde den av ryggen på en billig regnjacka.

Festis-flaskorna väger 36 gram, alltså 6 gram per deciliter volym. Och de funkar kanonbra att sätta i bältet eller på axelremmarna.
http://nermander.homeip.net/bilder/festis1.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.