Vad vacumpackar du?

Köpte mig en vacumpack och kan se många användningsområden.

Vad vacumpackar du, förutom mat. Har du några andra bra tips på vacumpackning.

Tänker mest då på saker du använder vid vandring.

Fast har du andra roliga tips å trix, så läser jag gärna dem också.
 
Under vandring, eller flerdagarsturer - Ingenting.

Påsarna går ju aldrig att återförsluta, så valmöjligheterna minskar.

Saker som jag kan tänka mig:
*Nöd-saker. Sådant som behöver ligga vattentätt men som jag endast måste öppna i nödfall.
*Något som jag behöver komprimera för att få plats med. Men den saken kan man öppna först när man ätit upp litet utav maten, för annars får man ju inte ner saken i väskan igen. Jag vill aldrig ha med mig saker som jag inte använder dagligen, så detta har aldrig hänt för mig.

På dagsturer:
Jag har vid flera tillfällen vakuumpackat mobiltelefonen och annan elektronik.

Allmänna tips:
Vakuumpacka inte torkad mat så hårt. Undertrycket punkterar påsen mot vassa matbitar. Nöj dig med ett lätt undertryck.
 
Mitt first aid kit är vakuumpackat liksom en ask tändstickor for nödbruk.. Använder vakuumpackare i vardagen hemma också. Perfekt för matrester, som håller mycket längre på det viset. Även för livsmedel som är känsligt för luft men som egentligen har lång hållbarhet, t ex parmesanost.
 
Maten på låntgurer vacuumförpackar jag. Ungefär 3 dagars förbrukning per påse. När jag öppnat en vacuumpåse förvarar jag innehållet i en ordinär plastpåse tills det är förbrukat.
@ skogsbaronen: Finns det vacuumförpackare som man kan välja grad av undertryck?
 
Maten på låntgurer vacuumförpackar jag. Ungefär 3 dagars förbrukning per påse. När jag öppnat en vacuumpåse förvarar jag innehållet i en ordinär plastpåse tills det är förbrukat.
@ skogsbaronen: Finns det vacuumförpackare som man kan välja grad av undertryck?

Det gör det, men jag brukar bara avbryta när påsen är tömd. Alltså när den onödiga luften har evakuerats, men innan det blir något egentligt undertryck.
Fördelen är att påsen håller.
Nackdelen är att man inte vet säkert om den är hel. En stenhård påse med undertryck är garanterat hel, medans en mer lättpackad påse är lite lurigare.


Alla OBH-packare har två lägen på undertrycket, och man kan avbryta och svetsa precis när man vill. Finns modeller med steglös inställning också.
 
Limtuber, typ liquisol och SilNet som man inte använder så ofta.
Annars brukar de torka. Om man gör påsen extra lång kan man klippa av förslutningen och vacumförpacka igen efter användning.

/Jesper
 
Om man vakuumförpackar råa ägg så kan dom ligga lösa i packningen utan att gå sönder. Fungerar även med knäckemackor.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...