Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta?

Intressant händelse! Dessutom bilder som verkligen är talande...

Det är ju alltid lätt att vara efterklok och sitta här och dömma ut dem som omdömeslösa. Men jag tror säkert att istjockleken var okej för skridskoåkning. Dessutom är det inomskärs så risken för ishävning i det området är begränsad.

Det enda som slår mig är ju att området mellan Måvholmen och Rörö är där huvudfarleden för inomskärstrafik norröver från Göteborg passerar. Så risken för ett passerande isbrytande fartyg måste ändå ha funnits där.

Jag har själv varit med om att 20 cm tjock havis brutits upp av ishävning när jag varit i närheten på isen här vid Bottenhavskusten. Att troligtvis tunnare och saltare is på Västkusten skulle brytas upp av en bogserbåt känns inte det minsta otroligt. Men det är ju en tankeväckare på alla sätt... Det blir att ha bättre koll på marinetraffic.com i fortsättningen. I alla fall här uppe där antalet passerande fartyg är begränsat, det blir vanskiligare på sydligare breddgrader...
 
Jag tycker att detta har vissa likheter med "Asköincidenten" så nog kan det hända på ostkusten också. Vet inte exakt var det här skedde men antagligen någonstans mellan Måvholmen och Flatorna, troligtvis närmare Flatorna. Åkte själv där i förrgår och då hade det skapats en hel del svingsprickor. Det är mycket sötvatteninblandning i vattnet där så isen är lite hårdare och sprödare. Igår på eftermiddagen vred vinden från nordväst ungefär till syd-sydväst och jag tror att det var en avgörande faktor för att detta skulle hända. Bogserbåtarna har gått i den rännan i flera dagar utan att så mycket is har blåst bort. Troligtvis hade detta kunnat hända bara pga vindens inverkan.

Lokalradion varnar inte för denna typ av rännor.

Vad menar du med "denna typ av saltis"? Menar du den typ av is som finns vid älvmynningar som är mer som sötvattenis eller?

Ni som var med om detta får gärna kontakta mig, hade varit intressant att få reda på vad som egentligen hände.

-Palle
 
Hur tjock var isen

Palle?

Delar din bedömning att vindriktningsändringen snarare än bogserbåten fått flaken att spridas och driva utåt.

Den här typen av svinga och flakdrift är inte alls ovanlig på såna här ställen. Det lärde jag mig i och med Asköincidenten och liknande händelser före och efter.

Tycker inte att man skall överdriva skillnaderna mellan is utanför västkusten och utanför ostkusten. Men i och med att skärgården utanför västkusten är så grund och dyningen ofta högre samt tidvattnet och andra strömmar är starkare kan uppbrytningen och även underfrätningen ske snabbare.

En påtaglig skillnad är förstås att vattnet längre ut och på djupet är betydligt saltare vilket leder till andra språngskikt mm. I vilken utsträckning detta skall vägas in vid isbedömningen har jag inte så stor kunskap om.

Thure
 
Där vi åkte var isen mer än 10 cm tjock, skulle tro att den var mer än 15 cm. Kändes helt avsaltad och "stum".

-Palle
 
Senast ändrad:
Vad menar du med "denna typ av saltis"? Menar du den typ av is som finns vid älvmynningar som är mer som sötvattenis eller? -Palle[/QUOTE sa:
När vi här på 'baksidan' talar om saltis så menar vi förstås vår typ av saltis; alltså egentligen bräckvattenis. Det du säger om älvmynningar ger ev. stöd åt Rolf Gezelius som berättade att han (1986) stötte på en fritidsfiskare som inte borrade hål i isen utan som med en yxa först slog hål på den hårda, avsaltade ytan och därpå grävde upp resten av hålet med en spade. Eller blev Roffe offer för en myt som han bara lät rulla vidare? Vad det än var så fäste det ordentligt i mitt i övrigt sviktande minne.

Torbjörn
 
Det som Rolf berättade kan nog förekomma men inte vid älvmynningar utan på ställen där det är högre salthalt.
Där de två skridskoåkarna stod igår på sitt flak var det förra vintern 20 cm prima kärnis av Vätternklass så vid älvmynningarna blir det mer som vanlig sötvattenis. Älvvattnet lägger sig som ett lock ovanpå saltvattnet. Sedan är det lite olika från år till år beroende på flöde i älven och strömmar etc.

När det krävs flera samverkande faktorer för att något skall hända blir det ofta svårt att förstå att något skall kunna hända.
Som åkare uppfattar man kanske bara vissa av faktorerna, t ex den mötande dyningen vilken gör att det känns tryggt att åka över några sprickor och ut på svingflakad is. Men så missar man att man har vinden i ryggen, en svag medvind känns ofta mest som om man är en ovanligt god skridskoåkare för ögonblicket.
Man kanske t o m kliver över en liten släppråk, den ser vid anblick ut att inte bli bredare men även om den bara rör sig med ett par cm per minut så kan den vara opasserbar efter en kvart eller så.

-Palle
 
Det var jag som blev räddad från isen.

Går att läsa lite bland annat här och det mesta är korrekt citerat faktiskt...
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2278505/martin-34-raddades-fran-isflaket

Det var fantastisk skridskois, åkte hela sträckan Torslanda-Marstrand T/R dagen innan. Den här dagen ville jag ta med min sambo ut för att få visa hur fint det var.

Isen var tjock, minst 15 cm och säkert mer där ute där vi var. Man såg tecken på de olika stadierna i isbildningen som varit under vintern men allt var väl ihopfryst nu.

Vi var kanske 5-800 meter från rännan där båtarna går (den yttre farleden vid Rörö). Jag såg bogserbåten sakta stäva söderut från Marstrand. Tänkte att det möjligen skulle kunna gunga lite på isen där vi befann oss, brukar inte vara något problem.

När båtens vågsvall fortplantade sig in under isen blev sprickbildningen extrem (mot allt jag varit med om tidigare). Vi stod stilla tills rörelsena i isen hade ebbat ut, sen började vi åka inåt mot fast is. Men isflaken var många och sakta, sakta gjorde frånlandsvinden att de gled isär. Det hade gått att fortsätta en stund till, men jag vet ju att det är bättre att ringa INNAN det blir allvarligt. Som det var nu var isen tjock, låg nästan still, vi var torra och det var en underbar eftermiddag.

Alltså togs kontakt med räddningstjänsten och efter en stunds diskuterande med MRCC så beslöt vi att helikoptern stod beredd en minuts flygtid ifrån oss på Säve. Resten är historia. Proffsig insats av alla inblandade som jag så klart vill berömma.

Jag medger utan omsvep att jag tog ett felaktigt beslut den dagen. Vi var helt enkelt för nära båten med det utfall som blev. Att säga "otur" eller nåt annat är bara löjligt.

Lika fånigt är det att en del tycker att man får skylla sig själv. Dessa människor hävdar då samtidigt att "tänk om helikoptern hade behövts vid en trafikolycka". Ja, som om inte nästan alla trafikolyckor beror på mänskliga misstag, dåliga beslut, idioter bakom ratten, alkohol eller vad som helst.

Tack för en sansad diskussion här på Utsidan.
 
Att

västkustis kan vara hård bara översta 3-5 cm och under detta snömosliknande såg jag vid Koster fantastiska februari 1986. Jag har flera diabilder på mannen som slog hål på isskorpan med yxa innan han skyfflade upp moset med spade för att fiska.

Möjligt att Roffe såg något liknande eller så har han återberättat vår upplevelse. Jag vill minnas att Roffe åkte i grupp tre eller fyra den dagen medan jag ledde en grupp 1.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ole Sönnerborn Tjutande ljud från skenor vid inbromsning Långfärdskridsko 10
Stadan Ansvar vid oönskad och ej behövd räddningsinsats Långfärdskridsko 2
Ajfandetvarintedu Pulsklocka som fungerar vid skridskoträning Långfärdskridsko 2
thureb Många skador vid långfärdsskridskoturer 2010-2011 Långfärdskridsko 6
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Älgö Skydd vid ombyte ? Långfärdskridsko 5
Mats R Tips vid plurrning i sträng kyla Långfärdskridsko 33
torpet Lite uppmuntran vid issökning i cyberrymden? Långfärdskridsko 0
Brune Ta av utrustning vid plurrning Långfärdskridsko 11
Brune Den norska f.d skidåkaren Ivar Formo omkom vid plurrni Långfärdskridsko 1
Brune Brister i kommunikation vid Ridön den 28 januari Långfärdskridsko 1
pausch Marin VHF får användas vid långfärdsskridskoåkning Långfärdskridsko 28
kr-val Isbedömningen vid Ridö-olyckan Långfärdskridsko 69
ett_och_noll Värmeväxlare vid post plurrning minskar avkylningen! Långfärdskridsko 10
The_Lucas upphitad pik vid funbosjön Långfärdskridsko 4
Bertil Växer isen vid +3C Långfärdskridsko 38
Fransila Lös häl vid råkövergång och andra passager Långfärdskridsko 16
Lasse Björkeson Demo kyleffekt vid plurr på oväntat ställe Långfärdskridsko 0
rab Ont i ryggen vid åkning - nybörjare Långfärdskridsko 3
lillekalle Nybörjarproblem, ont vid åkning Långfärdskridsko 11
ajn Säkerhetsutredning för händelserna vid Askö Långfärdskridsko 12
tomasengblom Stavkultur vid långfärdskridskoåkning Långfärdskridsko 2
A-K Lidköping vid Vänern Långfärdskridsko 3
skrinnare Sidoförskjutning vid löshäl Långfärdskridsko 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.