• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad tycker ni om "ni"?

Dvs att bli tilltalad "ni". Jag har blivit tilltalad ni flera gånger på sista tiden tex senast idag när jag inhandlade mitt dagliga bröd, "Har ni en och femtio?" frågade kassörskan. Nästan så man blir lite förolämpad, eller ska jag bli hedrad?

Tycker själv inte att "ni" ska återinföras.

Leif...
 
När jag blir niad blir jag automatiskt lite avigt inställd. I vissa fall så är det dock språkförbistringar eftersom det nias i en del andra språk.

Jag tycker inte niandet ska komma tillbaka för att jag aldrig skulle kunna tänka mig att föra ett normalt samtal med någon som niar (utan att störa mig på det).
 
fjanterier...

och inget annat. har bott länge i tyskland och kunde för mitt liv inte vänja mig vid det. det roliga är dock när tyska "höns" kommer till sverige och blir duade... ikea har som policy i tyskland att alla får dua varandra och de verkar trivas med det. nä, lägg av med sånt. jag tänker inte nia någon. inte ens kungen själv. han är ju bara en människa, precis som alla andra.

/glimmen
 
hihi...
revolt - man niar iställer för duar och retar di gamle som vill bli duade

har ni testat och säga: "jag föredrar att bli duad" - det blir GARANTERAT ett "ni" nästa gång
och det är svårt att komma åt, ska man skälla på någon som är artig... ?
Perfekt att retas med
 
Det är inte bara trist att bli niad, det är dessutom helt fel. Man har aldrig sagt "ni" till folk som nån sorts artigt tilltal, som somliga tror. ;-)
 
Lolli; sa:
hihi...
revolt - man niar iställer för duar och retar di gamle som vill bli duade

har ni testat och säga: "jag föredrar att bli duad" - det blir GARANTERAT ett "ni" nästa gång
och det är svårt att komma åt, ska man skälla på någon som är artig... ?
Perfekt att retas med

Retas genom att vara underdånig... jodu. :)

Fast chansen att en expedit i en klädaffär använder "ni" för att revoltera är nog noll. De använder det för att de tror att det är artigt.

Lustigt nog är det de (något) äldre som blir målet för niandet - exakt de generationer som jobbat hårt för att avskaffa skiten.
Så niandet blir en förolämpning istället...
Ni-krävandet är ett sätt att markera status, inte att få folk att vara artiga. Det är ett mössan-i-handen-beteende som vi inte vill ha tillbaka.

Detsamma gäller användandet av stora begynnelsebokstav i Du, Din, Er osv. Förstör bara läsflytet och markerar ett avstånd som en kunnig skribent gör vad som helst för att undvika.

Visst håller Du med?
 
Jag tycker också att ni-uttrycket är förlegat. Men jag har blivit utskälld så många gånger för att ha duat kunder så jag tar inte längre några risker!
 
Vem bryr sig? Snacka om småsaker. Jag kan förstå det om det är någon fisförnäm säljare på östermalm men då handlar det snarare om attityd och inte om ordval.

En som använder både ni och du men som tycker om variation i det svenska språket.
 
lillnina; sa:
Jag tycker också att ni-uttrycket är förlegat. Men jag har blivit utskälld så många gånger för att ha duat kunder så jag tar inte längre några risker!

Är det sant?

Det har aldrig hänt mig trots flera år inom säljyrket.
Sen att kunder avreagerar på grund av andra löjliga småsaker, det är en annan femma.

Vilken branch arbetar du i?
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.