Vad ska jag välja för tält??

PU belagd polyester väv i yttertältet är något du hittar i budgetsegmentet och innebär ett tyngre tält med kortare livslängd. Dessutom tycker jag det inte verkar optimalt med ingången till innertältet från långsidan i ett tunnel tält. Större risk för att få in vatten i samband med in och utpassage i regn.
Rivstyrkan på yttertältsväven (2kg) imponerar inte mycket, jmfr 18kg på Hilleberg Nammatj 3 som väger ungefär lika mycket.

Givetvis är det så, men det är ju också ett tält i den lägre prisklassen..
Det blirkanske inte helt rättvist att jämföra med ett nammatj 3, som kostar 3 gånger så mycket :)
Jag har haft ett tält med liknande design innan och gillar ingången från långsidan, däremot har du nog rätt om rivstyrkan, så kanske man skulle titta på det som heter Aurora 2 ZG istället..

Givetvis är det så, men det är ju också ett tält i den lägre prisklassen..
Det blirkanske inte helt rättvist att jämföra med ett nammatj 3, som kostar 3 gånger så mycket :)
Jag har haft ett tält med liknande design innan och gillar ingången från långsidan, däremot har du nog rätt om rivstyrkan, så kanske man skulle titta på det som heter Aurora 2 ZG istället..

Fortfarande PU-belagd väv även i detta tältet. Jag tror Bergans Compact light 2 är ett bättre köp om det är den storleken du är ute efter.
http://www.beli.se/talt/compact-light-2
Vill du ha rymligare boende och är beredd att gå upp lite i vikt ligger Bergans Compact light 3 eller Rondane 3 i samma prisklass som Aurora 2 ZG. Även Arctic Alpine Design WBT2 eller WBT3 känns som säkrare köp än tältet från Wechsel.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fortfarande PU-belagd väv även i detta tältet. Jag tror Bergans Compact light 2 är ett bättre köp om det är den storleken du är ute efter.
http://www.beli.se/talt/compact-light-2
Vill du ha rymligare boende och är beredd att gå upp lite i vikt ligger Bergans Compact light 3 eller Rondane 3 i samma prisklass som Aurora 2 ZG. Även Arctic Alpine Design WBT2 eller WBT3 känns som säkrare köp än tältet från Wechsel.

Silikoniserad Ripstop står det när jag tittar: http://www.flugfisketuren.se/talt/115-wechsel-aurora-1.html
Ska kolla på både Bergans och lite mer på Hilleberg också iaf, så får vi se vad jag landar i :)
Tack för hjälpen, fint att få lite fler uppslag och alternativ att titta på!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips