Vad ska jag provpaddla?

När jag stod i begrepp att köpa min första kajak fick jag höra att "plastlajaker är skit", nu har jag två stycken och skulle inte tveka att köpa en till om jag behövde det. En havskajak som fyller kraven på packbarhet och enkelhet och stabilitet är Neckys Looksha V. Jag har en sån och är helnöjd. Visst har den fått sina smällar men den har hållit över förväntan, har bla. vinschats både upp och ner lastad för veckopaddling och komplett med "pilot" på ett större fartyg utan att den blev som en banan.
 
Läser också såna kommentarer att PE-kajaker ska vara mindre bra, VAD är det som är mindre bra egentligen (ok, några kilo extra vikt med vad gör det)??
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Argumenten är:
Svårare att laga och begränsad livslängd. Jag har inte lyckats krascha mina och Lookshan har ju varit med om mera än vad en glasfiberkajak nånsin hade klarat. Jag vet vad jag snackar om då jag haft plastfirma själv.

Visst, livslängden är begränsad men då är priset betydligt mycket billigare än en glasfiberkajak och kan man förvara en plastkajak under tak så håller den minst lika länge som en glasfiberkajak. Dessutom har dagens polyeten helt andra UV-tillsatser än dom som gjordes bara för 10 år sen.

Jag kan inte se att polyeten är ett sämre val och är man rädd för lite repor ska man aldrig ta nån kajak ur förpackningen utan bära in den i förrådet och låta den stanna där.
 
Jag kan inte se att polyeten är ett sämre val och är man rädd för lite repor ska man aldrig ta nån kajak ur förpackningen utan bära in den i förrådet och låta den stanna där.

Härligt vi är så olika ;)
Själv sätter jag en ära i att undvika repor! Sköter min kajak lika ömt som min motorcykel!
Inbillar mig oxå utöver känslan av utrustning i toppskick att det går lite fortare oxå genom vattnet!
Plastkajaker tål "smällar" bättre pgr av dom är mjuka i skrovet men dom blir minst lika repiga om inte repigare å långsammare än en gf kajak!
Gillar oxå det fina slanka styva snabba skrovet du kan få med gf el. kol.
Underbart oxå som sagts så många ggr här att slippa dom extra kilona om du ska slänga upp den på biltaket själv!

/Janne
 
Att plast skulle gå långsammare i vattnet förstår jag inte riktigt? (under förutsättning att plastkajaken är ungefär lika slät i ytan som en gf)
Nån som har fakta? Men visst ska man inte underskatta känslan, det är ju oftast det viktigaste =)
 
Att plast skulle gå långsammare i vattnet förstår jag inte riktigt? (under förutsättning att plastkajaken är ungefär lika slät i ytan som en gf)
Nån som har fakta? Men visst ska man inte underskatta känslan, det är ju oftast det viktigaste =)

Du kan göra en mkt längre, smalare å styvare kanot/kajak i gf eller kol!
En "plastkajak" görs då oftast lite kortare å bredare ändå tycker jag man kan känna att den "rör" på sig ivattnet! Sen verkar många tro att en plastkajak tål hur mkt som helst! Men den är mkt lättrepad även om reporna inte syns så lätt! Mkt repor betyder oxå den går lite långsammare så det ihop med ett kortare bredare skrov gör enorm fartskillnad!
Gillar man nu inte fart när man paddlar så kanske man ändå uppskattar att det är lättdrivet ;)

/Janne
 
Du kan göra en mkt längre, smalare å styvare kanot/kajak i gf eller kol!
En "plastkajak" görs då oftast lite kortare å bredare ändå tycker jag man kan känna att den "rör" på sig ivattnet! Sen verkar många tro att en plastkajak tål hur mkt som helst! Men den är mkt lättrepad även om reporna inte syns så lätt! Mkt repor betyder oxå den går lite långsammare så det ihop med ett kortare bredare skrov gör enorm fartskillnad!
Gillar man nu inte fart när man paddlar så kanske man ändå uppskattar att det är lättdrivet ;)

/Janne

Det räcker med att titta på de pulkor barnen hade i yngre år. De var genomslitna innan vintern var slut. Nu är kanoterna betydligt tjockare i materialet men likafullt så slits de.
 
Repor på glasfiber och thermoplast/ råd om kajak

Repor på glasfiber och thermoplast

Är det inte så att reporna ser annorlunda ut på glasfiber- resp. plastkajaker? Att plastrepor sticker ut mer från skrovet och på det sättet bromsar vattnet via ökad turbulent strömning vid skrovytan?

Min kajak har många repor i gelcoaten (för det är den som repas, når repan glasfibern är det en skrovskada som måste åtgärdas omgående) men dessa är huvudsakligen grunda. Lätta att laga, bara stryka på ett lager gelcoat och slipa jämnt. Även större skador är ganska lätta: rensa bort fransad glasfiber, låt torka, lägga på glasfiberväv, laminera med epoxi och slipa jämnt. Undrar hur man lagar en plastkajak - fyller man hålet med en plastkajak som man sen smälter samman med skrovet?

Den repan jag sett på kajaker av ABS-plast såg ut som en gelcoatrepa.

Det borde finnas en anledning till att forskajaker är byggda i plast. Kan det vara plastens flexibilitet som gör att stöten absorberas bättre i materialet utan stora strukturella skador? Glas-/kolfiberns styvhet gör helt enkelt att kajaken inte absorberar energin över ett större område och deformeras (dvs knäcks)?

råd om kajak

Ser väl inte frågan som mellan plast eller glasfiber, det kvittar troligen. Fast tänk på att plastkajaker ofta är tunga!

Mitt tips är att försöka provpaddla olika sorters kajaker för att se vilken typ du vill ha. Vilken typ av paddling gör du? Rija har gett dig bra råd. Anita och Greenland touring är som sagt väldigt olika.

Har en Greenland Ilaga. Den är initialstabil pga skrovformen men saknar slutstyvhet. Kan inte tänka mig att touring modellen är annorlunda - bara lite mer stabil pga bredare skrov. Får återkomma senare under hösten när jag provpaddlat en kompis GT.

Stuvarn: Antar att det inte finns lika mycket stenar och hällar på västkusten som i småländska sjöar. I vissa sjöar paddlar man på stenar oavsett om man försöker undvika dem eller ej. Ett siktdjup på 2 dm döljer många stenar :)
 
Precis som det är skillnad i kvalitet och styvhet mellan olika typer av laminerade kajaker så är det skillnad även mellan olika typer av PE-kajaker. Ta t.ex. Prijon som blådmodulerar sina skrov, de är riktigt styva, en trelagers PE i sin tur styvare än en enlagers. Numera finns det en uppsjö riktigt fina plastkajaker även om också jag föredrar känslan och finishen i ett laminerat skrov.

Själv har jag två glas/kol/kevlar båtar och en plastkajak. Plastkajaken är min lekkajak för surf och rockhopping, stenkänning är ju oundvikligt då och där är det en stor fördel med plast. Smällar som definitivt skulle innebära reparationer på ett glasskrov klarar plastkajaken lätt.

Att repor i skrovet på en plastkajak skulle bromsa så mycket att det är av något annat än teoretisk betydelse ser jag som en myt. Snarare är det som Janne är inne på att plastkajaker generellt är kortare och bredare än de glaskajaker som är byggda för fart.
 
Myten repor = långsamt

Att repiga skrov skulle gå långsammare än ett slätt är en myt, i verkligheten är det precis tvärt om. Repiga skrov ger turbulens som förhindrar vattnet att "sugas fast" mot skrovet med ökande friktion som följd. Naturlagarna kan man inte ändra på ens med den vackraste reklamen. :)
 
Att repiga skrov skulle gå långsammare än ett slätt är en myt, i verkligheten är det precis tvärt om. Repiga skrov ger turbulens som förhindrar vattnet att "sugas fast" mot skrovet med ökande friktion som följd. Naturlagarna kan man inte ändra på ens med den vackraste reklamen. :)

Har oxå hört att det optimala ska vara en matt yta men tror inte en mkt repig kajak där många repor efter lek bland kobbar å skär ligger lite kors å tvärs kan vara det optimala för farten ;)

/Janne
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips