Vad ska jag provpaddla?

Att repiga skrov skulle gå långsammare än ett slätt är en myt, i verkligheten är det precis tvärt om. Repiga skrov ger turbulens som förhindrar vattnet att "sugas fast" mot skrovet med ökande friktion som följd. Naturlagarna kan man inte ändra på ens med den vackraste reklamen. :)
Fast det är ju skillnad på repor och repor. Att sandpappra sin lackade träbåt med ett fint sandpapper sägs öka farten lite grann men det är ju inte samma sak som att det skulle vara bra med de ganska djupa repor som en PE-kajak får efter att man kört på vassa stenar och dragit upp den på steniga stränder med vassa havstulpaner.

Själv köpte jag en kajak i ABS-plast (Prijon Marlin Prilite). Den är lite tåligare än en glasfiberkajak men ändå lika lätt som en glasfiberkajak. Prismässigt var den rejält mycket billigare än motsvarande modell glasfiber. Att köpa modellen i glasfiber för ca 5000 kr mer om den dessutom är ömtålig kändes inte så bra för mig som bara paddlat sedan i augusti i år.

Jag hade nog lika gärna kunnat köpa en kajak i Prijons betydligt mer beprövade HTP-plast om det inte varit för att det inte fanns någon som var likvärdig med Prilite-modellen. Prijon Marlin HTP var klumpigare och jag slog i händerna i sidan vid paddling eftersom den var bulligare och kanten runt sittbrunnen var högre och bredare. Sen var HTP-modellen inte alls trygg i vågor som Prilite-modellen var så de var helt enkelt inte jämförbara. Jag vet inte varför Prijon inte gör samma modell i olika material med så lika egenskaper som möjligt. Är det kanske inte möjligt?

Jag har även paddlat ett helt gäng PE-kajaker från Boreal Design i höst med blandat resultat, se tråden om Boreal Inhukstuk för mer info.

Paddlar man som jag gör på västkusten där det inte alltid går att hitta en sandstrand att dra upp kajaken på (speciellt inte vid geocaching med kajak) så är det bra att ha en kajak som det går att landa på en stenig strand med. Det är ju inte roligt om Varsamheten skall behöva lägga krokben på upplevelsen hela tiden.
 
För trevliga långturer: välj en stabil kajak.

Är målet att röra sig i skärgården under en längre tid under varierande väderleksförhållanden skulle jag definitivt välja en stabilare kajak. En stabil kajak ger större möjligheter och större bekvämlighet. Med en stabil kajak är risken att välta minimal vilket är en stor fördel, särskilt så här års. De går något långsammare, men jag tycker det är marginellt så länge man inte tävlar. En glasfiberkajak kräver försiktighet i steniga miljöer, annars vissa reparationer. En flerlagers plastkajak är något tyngre, men inte alls så känslig. Vill du ha det absolut snabbaste, välj en glasfiberkajak, vill du slippa vara kinkig i steniga miljöer, välj en bra flerlagers plastkajak. Jag har sett många paddlare välta i sina ranka kajaker innan de kommit ut på den planerade skärgårdsturen. Ska man på långa turer rekommenderar jag alltså en stabil kajak.
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har provat med längsgående "struktur"

Har byggt en strip kajak för motionspaddling, har nu paddlat den i ca 1 år. När jag la på ytfärgen så flöt den inte ut, det blev ganska kraftiga penselstreck längs kajaken. Paddlade så till augusti därefter vattenslipade jag ner färgen för att se om det gjorde någon skillnad. Har inte kunnat se någon fartökning på minna pass efter det :(
Vill man ha en snabbare kajak får man som vanligt börja med att förbättra motorn och dess effektivitet att driva fram kajaken, sen skrovform och långt därefter kan man börja fundera på att ta bort en repa från kajaken.
 
Det borde vara samma matematik för kajakytor som för "hajdräkterna" i simning. Dvs korrekt struktur minskar friktionen och därmed blir det mer lättdrivet. Dock inte aktuellt för mig, i nuläget, att sy dräkt till kajaken :)
 
Det borde vara samma matematik för kajakytor som för "hajdräkterna" i simning. Dvs korrekt struktur minskar friktionen och därmed blir det mer lättdrivet. Dock inte aktuellt för mig, i nuläget, att sy dräkt till kajaken :)

Simdräkterna och tejpen som de använda på Americas Cup bygger på en mycket exakt placering och höjd på refflorna. Det styrs också av tänkt fart. Om något av detta inte stämmer så bromsar det istället...

Så för kanoter är det hittills slätast möjliga som är bäst.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips