Vad ska jag köpa för fluglina?

Jag är på jakt efter en ny lina till mitt spö!
Det är ett CD Rods klass 5, 9 fot.
Har kollat en del men hittar inte riktigt rätt i
lin-djungeln.

Tack på förhand!

Mvh Morgan

Jag skulle föreslå cortlands linor. Själv har jag en 333 wf till mitt klass 5 spö (ett loop yellow line) och den är jag väldigt nöjd med. Men det är ju inte säkert att cortlands linorna passar till ditt spö.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
om du skall ha en flytande WF lina så tycker jag att du kan gå upp till minst en lins i klass 6 om inte tom en klass 7, i frågan om märke kan jag rekomedera Lee Wulff Triangle Taper (även om den e oförskämt dyr).

Annars tycker jag att Scientific Anglers har många riktigt fina linor, dom är dessutom riktiga slitvargar. Jag har haft en och samma "S.A." lina i fem år och bara fiskat den i saltvatten utan att tvätta den, och inte förrän nu i höstas kunde jag märka att den har börjat krackelera lite på de mest utsatta delarna.... men inte tänker jag tvätta den för det!

Provade en Loop lina av okänd modell förra året, efter första fisketuren hade den sånt rullminne att jag fick stå och sträcka den en bra stund innan jag kunde börja fisket, Efter andra turen hade linan redan börjat krackelera... då brändes den på bål!
(den var dessutom svindyr morrrr!)

Scientific Anglers!!!

Håller med nisseman om att Scientific Anglers är riktigt bra fluglinor.
Har själv en sån SSD WF #5 och den är helt underbar. Jag märkte stor skillnad jämfört med min gamla lina. Jag kastade mycket längre och fick finare kast. Den bara "flyger" ut ur spöringarna.
Slitstark har jag också hört att den ska vara men jag kan inte själv säga nåt om slitstyrkan eftersom jag endast haft den 1,5 år.

Men jag rekommenderar starkt Scientific Anglers fluglinor, och eftersom du, som jag, använder klass 5 så tycker jag du ska köpa "SSD" WF #5

Fast den är ju ganska dyr. Den kostar ca 500kr

Lycka till!

/Mattias

Det kanske är någon som minns bättre än mig, men är det inte så att klassningen av spön avser en DT lina ?
och inte en WF. därav klassningar som 5/6 =DT/WF.

även om denna teori inte är helt rätt,
har jag inte haft något spö som inte tjänat på att gå upp en linklass!!
[Ändrat av nisseman 2004-01-28 kl 10:34]

Att...

kolla är väl ok, men om du kan så skulle jag rekommendera dig att prova (om du har en handlare som tillåter det) eftersom det är det bästa sättet att kunna "hitta" sin lina...att sedan SA har väldans bra linor är inget jag säger emot ;)

/Anders B

En Dt lina är dubbel taperad dvs den är tjockast på mitten och avsmalnar lika mycket åt båda hållen. En Wf även kallad klump lina har sin tjockaste del längre fram.

För ordningens skull kan jag berätta att en TT (triangle taper) lina är enkelt förklarat en extrem WF lina, dvs extrastor klump långt fram på linan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips