Vad ska jag ha för tält i Afrika?

Det där sista tältet var ju grymt, förutom att det inte tycktes ha något myggnät. Några fler förslag? Tält för 5000 kr är inte aktuellt.

Tack för all hjälp
 
Det där sista tältet var ju grymt, förutom att det inte tycktes ha något myggnät.

Nog har det myggnät alltid. Men det har inget traditionellt "innertält", utan är bara ett tak med myggnät runt om och golv under. Ett väldigt trevligt tält att bo i, och som ligger högt på min egen lista av tänkbara tält att köpa.

Samma tillverkare har även en kombination med innertält av myggnät och yttertält, som heter Haven. De kan resas separat. Innermåtten är ungefär desamma, men absiderna är mindre. Notera att du alltså både måste ha" Haven Tarp" och "Haven Nettent" för att få till ett tält.

För både Lunar Duo och Haven tillkommer pris och vikt för tältstänger om du inte vandrar med stavar eller har andra käppar att resa med.
 
Ahh tack, sitter på iphonen och kollar därför lyckades jag inte lista ut om de va myggnät eller inte. Det där tältet är ju perfekt för häktning i Afrika.

Myggnät, badkarsgolv, bra ventilation och fantastiskt låg vikt.

Vad tror ni om vattentätheten på taket, 30D känns lite lite när det kommer till afrikanskt regn, vad tror ni?

Säljs tältet av någon i Sverige? frakten från USA brukar vara oerhört hög, dessutom kan både tull och moms tillkomma om man har hmmm otur.
 
Har läst i Lonley Planet mfl att det finns en hel del tältplatser på samma ställen som man kan ta in på ett guesthouse. Har även hört att, precis som du skriver att det går att hyra en vakt för några dagarna vandring i naturresarvat (s k walking safaris).

Vad gör man med medhavd mat när man sover?

Hur får man tag på en "egen" vakt?.

I Uganda kan man tälta vid en del guesthouses,lodger, hotell som ligger i eller i anslutning till nationalparkerna. Och då även "köpa in sig" på en eller annan måltid där också, eller ta sin tillflykt om regnet bara vräker ned. Borde finnas liknande möjligheter i Tanzania men jag kan inga detaljer där.

Vakt hyr man i Uganda hos de game rangers som jobbar i och bevakar nationalparkerna, så samma här, borde vara liknande i Tanzania.

Eftersom man knappast kan ta sig ut bland vilda djur utan att besöka just en¨nationalpark så är också någon form av transport (bil, delad minibuss etc) nödvändig, och då förvarar man bäst maten i den.

Camping på andra ställen ("fricamping") handlar mer om att känna sig trygg med platsen och människorna däromkring, vilket oftast inte är något problem. Sen finns ordnade campingar på t ex backpackerställen.

Lycka till med planeringen /Per
 
Vad tror ni om vattentätheten på taket, 30D känns lite lite när det kommer till afrikanskt regn, vad tror ni?

Säljs tältet av någon i Sverige? frakten från USA brukar vara oerhört hög, dessutom kan både tull och moms tillkomma om man har hmmm otur.

Jag tror att taket håller tätt, men det finns ett par punkter där flera sömmar möts, som nog är värda att silikontäta på egen hand. Eftersom det saknas innertält kommer man ha kondensfukten på insidan inom räckhåll, så i fuktigt klimat får man räkna med att torka insidan då och då. Annars kommer fukten som samlas att slås loss av regnet (om man har innertält märker man inte kondensfukten lika tydligt).

Tältet säljs tyvärr inte i Sverige. Det finn en butik i tyskland, http://www.trekking-lite-store.com/trekkingshop/Zelt:::1.html, som tar hem en del liknande tält från USA, tex Tarptent Double Rainbow (trängre i huvudhöjd) och Tarptent Cloudburst (kanske inte riktigt lika bra genomluftning).
 
Jag tältade under vandringar i nationalparker i Kamerun i vintras. Hade tur med vädret men en ovädersnatt råkade jag ut för. Jag är tveksam om det finns tält som pallar med ett kraftigt afrikanskt oväder! Med blixtar varannan sekund i flera timmar och regn som bokstavligen piskar samt veritabla floder på marken. Man bör nog ha en plan B när man kryper till kojs. I mitt fall fanns det en liten upphängd plåtbit i lägret, avsedd att laga mat under. Där fick jag och guiden knoppa.

Jag ska till Uganda i vinter och då planerar jag att ta med mitt Primus Shelter, som borde funka under torra nätter.
 
Du kan campa i tradgarden pa manga hostels/vanliga hotell och saklart campingar dar overlanders haller till. Billigare och man sover battre an i sovsalar.

Tveksam till dyra, fina talt (Mitt Hilleberg Jannu ar det samsta talt jag nagonsin haft - och det dyraste. Aldrig Mer Hilleberg). Sjalva taltplatsen ar viktigare. Hogt upp pa ratt sorts underlag! Regnar det riktigt hart sa kommer det regna in vilket talt du an har - eller snarare: Det finns inget talt i varlden som klarar Afrikas taggar. Du kommer fa hal i botten av dem och vatten tar sig in den vagen. Ha dina extraklader tort och satsa pa vanliga skumgummimadrasser men extra tjocka sa du kommer upp hogre fran det vata golvet.

Regnar det riktigt hart i nagra dagar kommer du inte halla dig torr aven om du lagger tiotusentals kronor pa "ratt" utr - nyckeln ligger i stallet i att acceptera att du ar vat. Kor stabila och skona sandaler istallet for tunga gummistovlar etc.
 
Tack

Återigen ett stort tack till alla som kommer med synpunkter, råd och tips.

Jag har fastnat för ett Six Moon Design Lunar Duo som Martin tipsade om. Tillsammans med en presenning (80 g/m2 345x540) har jag antagligen ett riktigt vattentätt tält som endast väger 2,81 kg (1,32 + 1,49). Presseningen kan jag använda som både tak och golv beroende på situationen. Om vi kommer fram till att presenningen inte behövs byter vi den mot några öl på närmaste bar.

Problemet med Lunar Duo är att det endast tycks säljas i USA. Ska höra med dom vad de tar för frakten. På US Postals Hemsida kalkylerade jag fram den borde vara kring 26 $. Till tältet som kostar 310 $ måste jag köpa de vertikala tältpinnarna. Hittar jag dom i Sverige slipper jag moms och tull och dessutom kanske de till och med finns billigare här. Någon som har tips på sådana tältpinnar, de som säljs till tältet (Carbon Fiber Pole) är 45 inch och tredelade .

Lars, jag är egentligen också tveksam till att ta med mig ett dyrt tält till Afrika men jag försöker se tältet som en investering. Totalt kommer det nog hamna kring dryga 3000 kr, vilket egentligen är förmycket för en 6 veckors backpack i Afrika. Men förhoppningsvis får jag nytta av tältet på fler resor i tex sydamerika och asien. Jag har läst kilometerlånga recentioner av tältet och det tycks kunna bli just en investering.
 
Senast ändrad:
Jag gillar mitt Marmot Limelight för att det har helgrymm ventilation och skulle förmodligen ta med detta till Afrika, annars är nog ett GoLite Shangri-La 2 med ett Nest mitt andrahandsval.
 
Egetskaper för limelight:

- Golv: 70D Nylon 2000mm W/R F/RTent
- Innertält: 210T Polyester Rip Stop F/R
- Yttertält: 68D 210T Polyester Rip Stop 1800mm

Tycker det iaf låter som om egenskaperna är lite väl i underkant vad käller regnsäkerhet.

Har haft en del kontakt med en kille i Staterna om att köpa hans beggade Lunar Duo. Tyvärr tillämpar han just nu radiotystnad.

Blir att ringa till Six moon design ikväll för att höra lite vad de ska ha för frakten. Jag räknar på omkring 60 §

310 + 60 x 7 = 2590

+ moms 647 kr + tull

Kommer landa kring 3500 kr

Kanske bättre att ta Rainbowtältet från tyskland istället, hmmm
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Northenlights Vad ska jag använda som tak över huvudet? Bo och sova 7
Ska jag "byta" till ett annat Hilleberg? Bo och sova 15
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
some0neelse Familjen ska bilcampa, tält? Bo och sova 6
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
SafeSurfer Hur undvika repor i tältstänger som ska skjutas in i bågkanalen? Bo och sova 8
Colorblend Ska vintertälta, söker sovsäck för -20? Bo och sova 72
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
mnen Hur ska sovsäck förvaras Bo och sova 3
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
Razzle-Dazzle 2 absider eller en GT? Hur ska man tänka? Bo och sova 3
serenade vad ska man ha för sovsäck på vandring Bo och sova 5
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Ska du till Lofoten i sommar... Bo och sova 0
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
Skåpis Vad gör jag för fel? (Fryser) Bo och sova 37
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
s.duck hur svarar jag Bo och sova 3
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.