Vad ska jag använda som tak över huvudet?

När jag är ute på ensamturer brukar jag använda mig av min myggpuppa.
Problemet är att det inte är något annat skydd än mot just mygg.
Någon som har en smart lösning på vad jag kan använda för något som skydd mot vind och regn?
En pressening har jag använt mig av men det är både tungt och prassligt. Kan ej sy så att modifiera en tältduk fungerar ej.. Då jag inte är ute ensam så ofta vill jag gärna få det billigt också på nå vänster.

När jag cyklade i Australien träffade jag en annan cyklist som hade dumpat sitt tält för han tyckte det var för tungt. Han sov istället i två stora svarta sopsäckar. Enligt honom var det helt perfekt. Väldigt billigt och väldigt lätt.

Testa själv och avgör vad du tycker :)

/Stellan

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Poncho tarp

När jag är ute på ensamturer brukar jag använda mig av min myggpuppa.
Problemet är att det inte är något annat skydd än mot just mygg.
Någon som har en smart lösning på vad jag kan använda för något som skydd mot vind och regn?
En pressening har jag använt mig av men det är både tungt och prassligt. Kan ej sy så att modifiera en tältduk fungerar ej.. Då jag inte är ute ensam så ofta vill jag gärna få det billigt också på nå vänster.

En enklare ponchotarp kanske?
Sea to summit Poncho tarp

Om du vill ha en bivy kan jag rekommendera Hunka som har ett fullt acceptabelt pris: http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16312&category_id=253

Annars köpte jag precis GoLite http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/golite_2010_poncho_tarp.html som inte heller var särskilt dyrt och känns grymt bra även om det ännu inte regnat på den.

Jag använder dem ihop och det känns stabilt, men får se hur jag känner efter min första storm med dem. Kanske kommer sommaren ge mig erfarenheten då det är inplanerat flera nätter utomhus.

En press ämnad för camping är inte prasslig. Finns mängder med märken och modeller. Tatonka tarp är en variant. Jag har en som är 3x4 m och ger riktigt mycket yta att hänga under när det är dåligt väder. Väger nog runt kilot, sen tillkommer lite snören och sånt. Används oftast med hängmatta, men funkar naturligtvis även i sig själv. Kan sättas upp på lite olika sätt beroende på hur terrängen ser ut och hur man vill sova. Som ryggås, eller vindskydd, möjligheterna är många.

Sova i puppa är helt kass i regn tycker jag personligen, men vissa verkar ju gilla det. Tycker puppor mest samlar fukt i säcken.

Men ursäkta. Vad är en myggpuppa?

Jag är också sugen på att sova i vindskydd på en vandring längs Sörmlandsleden där det är rätt tätt mellan dom. Vad krävs för att få en bekväm natts sömn? Ska man ta med ett innertält kanske för att få lite myggskydd och aaaaningens värme. Vad finns annars för alternativa sätta att slippa myggen. Det här med myggpuppa kanske är ett.

/Jan

Jag har sytt en påse av myggnät (egentligen billigt gardintyg från Jysk) med resår i öppningen. Den trär jag över sovsäcken från huvudänden (resåren hamnar då vid låren ungefär, så det går att ha största delen av sovsäcken öppen om det är för varmt).

Den har inget som håller upp den men jag tycker den funkar bra att sova i i alla fall.

Dock är tyget lite i tätaste laget, det blir ganska varmt inuti den. Ska nog sy en ny i aningen glesare väv nån gång.

Välventlerat enkelvävstält är ganska optimalt. Håller du dig under kalfjällsstecket går ett stånglöst lätt att administrera. !,5 p storlek är ganska optimalt om man blir inregnad.
Märken eller sy själv är upp till hur kompis du är med symaskinen. Det saknas inte färdiga produkter.
Puppa fungerar dåligt i gröna länder.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips