Vad sjutton heter en sån där vattenbärargrej??

En sån "hink" fast i vattentätt tyg, som inte tar nåt plats i ryggsäcken och som man går från älven/sjön/jokken med till lägret? Inte nån avancerad slang och prylar på utan bara som en hink. Och var kan man köpa en? Har googlat och letat här men hittar ta mig tusan inte nån.
 
Har en vattenpåse av "Fjällräven-typ", sydd av min hustru för c:a 40 år sedan.
Vill du sy en, så kolla www.andersj.se/

Jag också en hemgjord sån, inte sydd för 40 år sen men väl närmare 20, av ryggen på en billig regnjacka.

"Hink"-varianten har ju nackdelen att den inte går så bra att ställa på marken, den måste hängas för att nite säcka ihop (och vattnet rinna ur).
 
Slagpyts

Hej Erik,

Det du söker är nog en slagpyts. Du kan säkert hitta och köpa en via någon marina. Används nämnligen till sjöss mycket.

Inom det militära kallas nog en sådan hink för vävembar.

Lycka till,
Niklas
 
Tack för svaren

Hittade till slut det jag sökte på Fjällrävens (svenska) hemsida under namnet "water bag". Kanske är det uthemska namnet ett led i deras ambition att framstå som ett mer tekniskt märke...
 
Water bag

En sån "hink" fast i vattentätt tyg, som inte tar nåt plats i ryggsäcken och som man går från älven/sjön/jokken med till lägret? Inte nån avancerad slang och prylar på utan bara som en hink. Och var kan man köpa en? Har googlat och letat här men hittar ta mig tusan inte nån.
Fjällräven tillverkar den fortfarande! Men kallar den "water bag"! Min egen 35 år gamla väger endast ca. 60gram! Den nyare väger faktiskt lite mer hela 80 gram! Den kanske tar mer vatten, vad vet jag.
http://www.fjallraven.se/Products/Product.asp?ItemId=330&SectionName=yes&Menu=menu7&SectionId=3034

Lars
 
För den snåle/ekonomiske så har BilTema en åttaliters bälgdunk med kran. Tom är den någon halvdeicmeter tjock exkl. kran, vikt okänd. Bälgfunktionen gör att man kan ta det vatten man behöver och pressa ut luften. Skulle dock inte rekommendera att ha den fylld i packningen då kranen lätt hakar fast och öppnas...
 
En sån "hink" fast i vattentätt tyg, som inte tar nåt plats i ryggsäcken och som man går från älven/sjön/jokken med till lägret? Inte nån avancerad slang och prylar på utan bara som en hink. Och var kan man köpa en? Har googlat och letat här men hittar ta mig tusan inte nån.

Är det en sån här ?, du får scrolla till höger, lite obekvämt kanske men vad gör man inte för att få veta...
http://skuggan.alhagensmainecoon.com/retailers.html

Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.