Vad över Suottasjåkkå Sarek

Jag skulle vilja veta om någon hittat ett bra vadställe över Suottasjåkkå (ganska nära Snjuftjutisjåkkå). Kan ni ge några bra landmärken?
/Daniel

Jag har bara korsat den en gång, på väg från Ruotesvagge rakt mot Påutjosjaure, lär ha varit ganska nära Snjuftjutisjåkkå alltså. Jag kommer knappt ihåg passagen överhuvudtaget, så allt för dramatiskt lär det inte ha varit.. Har för mig att det var en ganska lång sträcka som var bred och grund, längs med en ås på södra sidan.

Per

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vi gick över ca 500 m från sammanflödet med elever förra året, men hittade inget riktigt bra ställe. Ganska stora, runda stenar med mkt glaciärslam som gjorde att det blev halt. Och ganska djupt trots att det var brett. Frågan är om det finns något bättre ställe.

Ja, det varierar förstås som vanligt med sässong och väderlek - jag passerade i månadsskiftet augusti/september så det var säkert realtivt lågt vatten.

Per

Jag gick över Sjnju... vid Kisuriskåtan för några år sedan, det var inga problem med "normalt" vattenstånd för Augusti tror jag. Det är ju nedströms Suottas-jåkkå, så det besvarar väl frågan implicit :)

Svårt att ange landmärken, men ca 100 meter uppström Sjnjuftjudisjåhkkå finns ett brett och (normalt) grunt parti. Vid normalt vattenstånd delas den av en landrygg mitt i jåkken.

CRW_4738%201.jpg
Vy över vadstället

I höger nedre bildkant är det land. Är det en del av en ö? Flödet som visas i förgrunden ser ju så litet ut.

Har ni vadat i förgrunden på bilden ?

Ja, det kanske bör förtydligas: vi vadade i förgrunden och jag står på en ö då jag tar bilden. Här är en bild från första delen av vadet taget mot Áhkká.
CRW_4732%201.jpg

Men hela sträckan, från den del som syns uppströms på bilden i inlägget ovan, till förgrunden var vadningsbara. Gemensamt för båda vadställena var en ö i mitten av fåran.

Det är ett svårt vad där!
Tänk er för när ni går ut. Det finnes djuphålor lite här och där och man slinter lätt även med stavar.
Jag har själv både plurrat och ramlat här ett antal gånger. Jag gillar inte vadstället alls.
Är det nån jokk i Sarek jag har respekt för så är det denna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips