Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

@Hattmakaren
Jag klagar egentligen inte på att folk har "överlevnadsknivar". Friluftsliv handlar i mångt och mycket om upplevelse, och om någon får en bättre upplevelse av att släpa runt på tocket så är det väl jättebra, och strängt taget inget som jag har med att göra.

Jag har själv en kniv jag tycker är vacker och skön att hålla i, med aningen grövre blad än jag egentligen tycker är praktiskt, men det kan det vara värt, eftersom frilufsandet är *aningen* bättre *för mig* tillsammans med den kniven.

Dock skulle jag ju inte gå så långt som till att hävda att den är motiverad av något rationellt skäl :).
 
Faktum är att jag gissar att de betalar diverse folk *pengar* för att skriva hur fantastiska deras produkter är dagarna i ända ;D.

Tyvärr är jag inte uppköpt av något företag som professionell astroturfare. Kommer det ett anbud nappar jag direkt. Det hade ju kunnat vara lönsamt? Fast jag har aldrig jobbat som säljare så jag vet inte hur bra det skulle ha gått.

Jag har köpt både LmF-pinne och diverse knivar för egna, surt förvärvade slantar. Även vedkök etc.

"Utsidan" är ju ett slags tipssida där allmänhetens kreti och pleti förväntas komma med sina synpunkter på ditt och datt. Så kallad social media. Det är ju modern underhållning och social kontroll i samma slag. Istället för "föreningslivet" etc.

Utsidan tjänar pengar på oss som skriver på sidan, genom annonserna - precis som Facebook, Familjeliv och andra forum på nätet. Genom att få folk att fundera på sitt uteliv uppmuntras ett köpbeteende.

Det är frivilligt att ge sig in och kommentera.
 
@Hattmakaren
Friluftsliv handlar i mångt och mycket om upplevelse.

Vissa upplevelser i friluftsliv förutsätter viss utrustning. En upplevelse är att kunna klara sig utan ett gaskök, även i högalpin miljö.

Denna sommar har det tydligen varit mycket folk i mysbrallor ute i högalpin miljö. Andra har gått vilse, utan karta och kompass. Det ger möjligen en särskild slags upplevelse, att ha brister i utrustningen?
 
Bevisa sin man- respektive kvinnlighet är väl knappast ställt i motsatsförhållande? Fast det var ärligt talat mest din rant om hur minsann bara du kunde elda som gav "manbarhetsprovsvibbarna"....

Det var inte medvetet från min sida.
Associerar du eldningsförmåga med manlighet?
Jag kan inte se någon logisk eller ens historisk koppling mellan dessa.
Troligen är kvinnan, historiskt sett, den som hanterat elden - "hem och härd".

I filmen "Kampen om Elden" är det flickan (och den "mesige mannen") som har kunskaperna om eld. De riktiga männen är ute och jagar eller krigar.

Manligt och kvinnligt synes vara olika adjektiv.
 
Tyvärr är jag inte uppköpt av något företag som professionell astroturfare. Kommer det ett anbud nappar jag direkt. Det hade ju kunnat vara lönsamt? Fast jag har aldrig jobbat som säljare så jag vet inte hur bra det skulle ha gått.
Astroturf var det ju knappast frågan om i det här fallet, eftersom det du hänvisade till var företagets alldeles egen produktbeskrivning.

Sen är det säkert inte alldeles ovanligt att mindre nogräknade företag hyr sig en eller annan recensent, men där börjar vi komma in på saker och ting som sannolikt är bedrägeri (eller nåt liknande, inte jurist), och det har jag väl inte skäl att tro lmf om.
 
Liten yxa

Vid utflykter i nationalparker och naturskyddsområden, där ved lagts ut vid ordnade rastplatser, är det behändigt med en liten yxa, tex "Lilla yxan" från Gränsfors bruk. Den väger 300 gram.
Den utlagda veden är oftast torr, men den kan behöva finfördelas för att göra upp eld.
En kaffepanna, ett paket grillkorv, en ask tändstickor och lilla yxan. Ett kilo packning för en dagsutflykt.
Man kan byta ut yxan mot en morakniv och spara ett par hundra gram.
Men det är smidigare med yxan när man gör upp eld.
/John
 
Det var inte medvetet från min sida.
Associerar du eldningsförmåga med manlighet?
Jag kan inte se någon logisk eller ens historisk koppling mellan dessa.
Det var mest självhävdelsen jag kopplade till manlighetsbevisande. Med viss historisk och logisk koppling.
Denna sommar har det tydligen varit mycket folk i mysbrallor ute i högalpin miljö. Andra har gått vilse, utan karta och kompass. Det ger möjligen en särskild slags upplevelse, att ha brister i utrustningen?
Säkerligen ger det en "viss upplevelse". Tveksamt om det är en trevlig sådan dock.

"Brist i utrustningen" skulle jag dock inte kalla avsaknaden av "överlevnadskniv" ;)
 
Det var mest självhävdelsen jag kopplade till manlighetsbevisande. Med viss historisk och logisk koppling.

Ingenstans härovan har det förelegat någon "självhävdelse". Jag har bara konstaterat faktum: gaskök kräver inte samma slags erfarenhet och förmåga som vedkök. Det går inte att komma ifrån, man eller kvinna eller annat.

Faktum är att jag är rätt kass på att elda - men övning ger färdighet!
10 år med kamin, 5 år med vedeldad grill, och 2 år med bärbart vedkök.

Vi ska ju fasa ut fossila bränslen? Det kan bli en utmaning för mycket friluftsfolk.
 
"Brist i utrustningen" skulle jag dock inte kalla avsaknaden av "överlevnadskniv" ;)

Bristen kan bestå i brist på yxa eller ändamålsenlig kniv, givet brist på gaskök. Men tydligen är Mora Eldris tillräckligt mycket "överlevnad" - bortsett från att det knappast går att spänta ved med den.

Med Eldris bör man kanske komplettera med yxa. Gränsfors förelogs ovan, men dotterbolaget Wetterlings har (hade) också en liten yxa (dotterbolag... Gränsfors och Wetterlings synes ha gått ihop i våras, och Kalthoff har startat eget). Karesuandokniven har också små yxor - med hölster och eldstål! Oerhört snofsiga och dyra, får man väl säga.
 
Hattmakaren sa:
Vet man hur man ska göra kan man få upp eld kvickt. Kör man med gas vet man överhuvudtaget inte hur det går till att göra upp en eld, eftersom det krävs träning för att riktigt veta det. Gas ger, grovt sett, noll överlevnadsträning.
Mja, ligger för all del i betraktarens öga, men detta tyckte ju jag hamnade solitt under "självhävdelse".

Vi ska ju fasa ut fossila bränslen? Det kan bli en utmaning för mycket friluftsfolk.
Jo, men jag tror nog att det är dieselbilen till fjället som är ett bra mycket större problem än eventuellt användande av gaskök. Sen finns det som sagt rödsprit att ta till, vilken väl görs av träd.

Bristen kan bestå i brist på yxa eller ändamålsenlig kniv, givet brist på gaskök. Men tydligen är Mora Eldris tillräckligt mycket "överlevnad" - bortsett från att det knappast går att spänta ved med den.

Med Eldris bör man kanske komplettera med yxa. Gränsfors förelogs ovan, men dotterbolaget Wetterlings har också en liten yxa (dotterbolag... Gränsfors och Wetterlings synes ha gått ihop i våras). Karesuandokniven har också små yxor - med hölster!
Jag skulle nog påstå att problemen i typ samtliga fall snarare varit brist på lämpliga kläder, eller tillräcklig sovsäck, mat och tält.

Alternativt numret till en privat helikopterutlejare. Tror nog fiskflyg varit ett bra mycket billigare alternativ i samtliga fall av onödig utryckning.

Att tro att någon skulle räddas från att ringa till fjällräddningen pga utmattning för att den burit med några extra kilo kniv/yxa känns en smula naivt.
 
Mja, ligger för all del i betraktarens öga, men detta tyckte ju jag hamnade solitt under "självhävdelse".

Att tro att någon skulle räddas från att ringa till fjällräddningen pga utmattning för att den burit med några extra kilo kniv/yxa känns en smula naivt.

Läser du noga utan en kraftig förförståelse så kan du inte på något sätt utläsa en "självhävdelse" utan snarare en beskrivning av diverse faktum.

Kanske hade fjällräddningsinsatserna kunnat minska om folk hade bättre koll på vad som krävs - typ begreppet "överlevnad", i vilket både hanterande av kniv och eld kan anses ingå.

Jag känner inte till någon kniv som väger "några extra kilo". En ändamålsenlig yxa kan väga runt 500 gram. Skippar du rödspriten kan du komma undan med en lättare packning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3
gustafg 75 eller 88 liters säck? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...