Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Alla invändningar mot större kniv får mig att bli lite fundersam: finns det en skräck för större knivar, eller vad är det fråga om? Knivlagsskräcken?

Om du hade läst mina inlägg så hade du sett att jag har burit kniv i 15-20 års tid, men slutat med det.

Jag har alltså provat att vara ute både med och utan kniv. Har du provat att vara ute utan kniv?

Om du hade läst mina inlägg så hade du sett att jag har burit kniv i 15-20 års tid, men slutat med det.

Jag har alltså provat att vara ute både med och utan kniv. Har du provat att vara ute utan kniv?

Självklart har jag "provat". D.v.s. det är ofta standardläget vid mindre skogspromenader eller om man går mellan stugor och kör med Trangia eller Primus för en kopp te.

Men släpar jag med Woodstove och ämnar ägna mig åt matlagning bortom stugorna så måste kniven med. Jag känner absolut inget behov av att sluta med kniv bara för att det finns pinnar att elda med. Tvärtom är kniv oändligt praktiskt om man vill göra upp eld och tillaga viss mat. Även en liten skärbräda är bra att ha, ca. 7 x 10 cm i oljad ek.

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag invänder inte, jag menar bara att du skapar ditt eget behov på samma sätt som gitarristen skapar sitt. Jag bär inte på gitarrer, men invänder inte emot dem.

Man kan inte batonga eller skära "feathersticks" med en gitarr.
Så om det är syftet bör man ta med en kniv tillsammans med gitarren. Kniper det med bränsle kan gitarren eldas upp.

Med detta vill jag säga att gitarrbehovet och knivbehovet inte är riktigt jämförbart.

Man kan inte batonga eller skära "feathersticks" med en gitarr.
Så om det är syftet bör man ta med en kniv tillsammans med gitarren. Kniper det med bränsle kan gitarren eldas upp.

Med detta vill jag säga att gitarrbehovet och knivbehovet inte är riktigt jämförbart.

Men om jag inte behöver några feathersticks har jag ju inget behov för en kniv heller. Och du har ju också konstaterat att du ibland inte heller behöver dem. Och eftersom man själv får välja vad man känner att man behöver för en fjällvandring kan man likställa gitarrer med vedkök, ingetdera är optimalt för en fjällvandring men det kan vara avgörande för att man ska finna vandringen värd att genomföra.

Liknelsen mellan vedkök och gitarr är klockren enligt mig. Själv eldar jag en hel del på mina vandringar. Sällan jag går efter leder eller i speciellt välbesökta trakter så det brukar gå och titta gott om ved. Torrkvist är kanon enligt mig. Vare sig det är fjällbjörk eller grankvist. Är man i skogen kan man ju sedan maka in lite grövre ved. Anser att tre små stenar att ställa kaffepannan på och liten kvist brasa räcker gott för att värma vatten. Således behöver jag ingen kniv till just detta. För mig är dock kniven ett allroundredskap och utan att överdriva storleken har jag alltid med mig en kniv. Ett personligt val jag alltid gör. Kan inte säga att jag ger rådet till andra att de behöver kniv. Behöver man kniv så vet man det med sig, I annat fall har man nog inget behov och kan således tryggt lämna kniven hemma!

Bosse

Men om jag inte behöver några feathersticks har jag ju inget behov för en kniv heller. Och du har ju också konstaterat att du ibland inte heller behöver dem. Och eftersom man själv får välja vad man känner att man behöver för en fjällvandring kan man likställa gitarrer med vedkök, ingetdera är optimalt för en fjällvandring men det kan vara avgörande för att man ska finna vandringen värd att genomföra.

Kniv är lättare att bära än gitarr.
Feathersticks är inte fel när man vill tända en eld.
Varför göra det svårare för sig (givet att man vill undvika fossilt bränsle)?

Liknelsen mellan vedkök och gitarr är klockren enligt mig. Själv eldar jag en hel del på mina vandringar. Sällan jag går efter leder eller i speciellt välbesökta trakter så det brukar gå och titta gott om ved. Torrkvist är kanon enligt mig. Vare sig det är fjällbjörk eller grankvist. Är man i skogen kan man ju sedan maka in lite grövre ved. Anser att tre små stenar att ställa kaffepannan på och liten kvist brasa räcker gott för att värma vatten. Således behöver jag ingen kniv till just detta. För mig är dock kniven ett allroundredskap och utan att överdriva storleken har jag alltid med mig en kniv. Ett personligt val jag alltid gör. Kan inte säga att jag ger rådet till andra att de behöver kniv. Behöver man kniv så vet man det med sig, I annat fall har man nog inget behov och kan således tryggt lämna kniven hemma!

Bosse

Du tycks glömma en av mina huvudpunkter: en mer miljövänlig eld med bättre förbränning och värmeeffekt. Det är det du kan få i Wild Woodgas Stove och i Kelly Kettle. Öppen brasa är slöseri med energi.

Och här är det bra att ha kniv för att batonga till lämpliga storlekar samt för feathersticks. Samt till den röd- och vitlök som jag alltid har med.

Kniv är lättare att bära än gitarr.
Feathersticks är inte fel när man vill tända en eld.
Varför göra det svårare för sig (givet att man vill undvika fossilt bränsle)?
Jag tror du missar min poäng också. Om du måste stipulera ett antal villkor för att något ska vara nödvändigt så är det ju inte det. Då spelar vikten ingen roll.

Det är helt ok att göra det för egen del, men det är ju då ett personligt val. Någon annan kan ju tycka att vedköket är värdelöst eftersom det saknar poetisk lyster när man spelar gitarr vid en fjälljokk.

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk

Jag tror du missar min poäng också. Om du måste stipulera ett antal villkor för att något ska vara nödvändigt så är det ju inte det. Då spelar vikten ingen roll.

Det är helt ok att göra det för egen del, men det är ju då ett personligt val. Någon annan kan ju tycka att vedköket är värdelöst eftersom det saknar poetisk lyster när man spelar gitarr vid en fjälljokk.

Helt personligt är det inte. Jag är inte särskilt originell med "knivbehovet". Det hade varit personligt att släpa med en skyltdocka eller en Billy-bokhylla eller en Steinway-flygel. D.v.s. något som objektivt sett är svårt att förstå vitsen med i fjällmiljö, givet de objektiva villkor som finns (vikt, eld & bränsle, övernattning, etc.).

Vedbrännare: https://www.utsidan.se/cldoc/vedkok-ett-alternativ-till-gaskok.htm

Jag kan förstå gitarren med tillhörande behov, men finner den ganska otymplig. Den kan även komma till skada vid transport.

Ska något instrument med skulle jag valt blockflöjt.

Du tycks glömma en av mina huvudpunkter: en mer miljövänlig eld med bättre förbränning och värmeeffekt. Det är det du kan få i Wild Woodgas Stove och i Kelly Kettle. Öppen brasa är slöseri med energi.

Och här är det bra att ha kniv för att batonga till lämpliga storlekar samt för feathersticks. Samt till den röd- och vitlök som jag alltid har med.

Tänker inte göra detta till ett hopplöst långt argumenterande men:

Där jag eldar finns ingen brist på bränsle, däremot bär jag gärna så lite sotiga prylar som möjligt, därav valet koka på små stenar med eld mellan.

Jag har alltid EDC fällkniv med mig -alltid- samt fast kniv i bältet när jag är i naturen. Däremot batongar jag aldrig, med något enstaka undantag. När jag går i naturen stannar jag och eldar där jag ser det finns ved ( och vatten). Eller så bär jag den en smula till bra sittplats.

Bosse

Tvärtom är kniv oändligt praktiskt om man vill göra upp eld och tillaga viss mat. Även en liten skärbräda är bra att ha, ca. 7 x 10 cm i oljad ek.
Jag eldar ju inte med ved (eftersom jag tycker det tar för lång tid), men till matlagningen har jag en liten 7 cm brytbladskniv och en skärbräda gjord av ett lock till en glassbytta.

Brytbladskniven är inte med på bilden här tyvärr, men skärbrädan väger alltså 6 gram.

Bilagor

• latta_saker.jpg
    latta_saker.jpg
    109.2 KB · Visningar: 365

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips