Vad missar man med budgettält?

Jag tror det.

Mitten av 80-talet efter en natt då det kommit ett par decimeter riktig blötsnö.

ImageUploadedByTapatalk1401691217.572845.jpg

Jag är på väg och kasta det, gillar inte innertältet. Sunkig bomullsduk. Yttertältet ser rätt fräscht ut så det har jag plockat ut. Ska se om man göra en poncho av den eller nått annat.

Jag hittade bilden på google. Inte mitt exemplar

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mitt första tält var ett tremans ryggåstält av okänt märke. Innertältet hade en botten av grön väv och överdelen var av någon sorts vit bomull. Både packpåsen och yttertältet var gröna på insidan och hade en silverfärgad beläggning på utsidan. Tältet hade två absider och det var helt omöjligt att spänna ut innertältet ordentligt.

Någon som har en idé om vad det kan ha varit för tält?

Mitt första tält var ett tremans ryggåstält av okänt märke. Innertältet hade en botten av grön väv och överdelen var av någon sorts vit bomull. Både packpåsen och yttertältet var gröna på insidan och hade en silverfärgad beläggning på utsidan. Tältet hade två absider och det var helt omöjligt att spänna ut innertältet ordentligt.

Någon som har en idé om vad det kan ha varit för tält?

Alufärgad yttertältsväv och packpåse i samma material? Det var främst Fjällräven som hade denna "finess" för att motverka solvärmen på sina tält från sent 70-tal till ca mitten av 80-talet. Ex Fjällräven Everest alu (tror jag en modell hette)?
Separat inner och yttertält, absider som gick ner till marken men något uppdragen duk på sidorma.

Jag hade ett liknande inköpt ca 1980 som hette Bäver eller liknande.
Ytterduken lever fortfarande som tarp. Klippte bara bort överflödig duk.

Alufärgad yttertältsväv och packpåse i samma material? Det var främst Fjällräven som hade denna "finess" för att motverka solvärmen på sina tält från sent 70-tal till ca mitten av 80-talet. Ex Fjällräven Everest alu (tror jag en modell hette)?
Separat inner och yttertält, absider som gick ner till marken men något uppdragen duk på sidorma.

Det verkar stämma, men jag har inget minne av att det satt något Fjällrävenmärke på det när jag pensionerade det i vintras... Kanske en billigare kopia?

Jag hade ett liknande inköpt ca 1980 som hette Bäver eller liknande.
Ytterduken lever fortfarande som tarp. Klippte bara bort överflödig duk.

Tyvärr var ytterduken lappad med lite för mycket tejp för att kunna sparas... Jag behöll lite tältspik och linsträckare. Resten fick gå till de sälla jaktmarkerna...

Att det skall hålla tätt är viktigt. Faan för läckandes budgettält.

Så här står det på friluftsvarors hemsida:

På förekommen anledning måste påpekas att ett tält inte är att jämföras med villa med takpannor. Vid extrema väderförhållanden som storm, vindbyar, slagregn etc. kan regn tryckas in vid ventilationer och blixtlås.

Är det detta man skulle slippa med ett 3000 kr tält istället för ett 1500 kr?

Jag har ett bergans kompact light 3 och det funkar bra i förhållade till priset. Rekomenderas inte till långa personer pga takhöjd och det är mer 2,5 än 3 personers.

Uppföljning

Tack för alla svar!

Ville bara berätta att valet föll till slut på ett "True North Lite 3". Det kostade 1495:- i butik (kan hittas något billigare på postorder), hade en recension här som lät som att tältet var ganska tåligt ( http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3936 ). Påminner om Arctic Tunnel 3 men har större golvyta istället för extra absid, vilket är bra för mig som lång.

Har provlegat i trädgården inatt, funkade bra. Säger kanske inte så mycket eftersom det var minimalt med både regn och vind.

Tack för alla svar!

Ville bara berätta att valet föll till slut på ett "True North Lite 3". Det kostade 1495:- i butik (kan hittas något billigare på postorder), hade en recension här som lät som att tältet var ganska tåligt ( http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3936 ). Påminner om Arctic Tunnel 3 men har större golvyta istället för extra absid, vilket är bra för mig som lång.

Har provlegat i trädgården inatt, funkade bra. Säger kanske inte så mycket eftersom det var minimalt med både regn och vind.

Har du testat tältet på allvar? Är sugen på att köpa ett likadant.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips