Vad lyssnar ni helst på när ni klättrar?

Tjena,
Skulle vara kul å veta vad för musik ni helst lyssnar på när ni är på klättergymmet.
Blir ett pass i eftermiddag å kan va kul å höra med er och få lite inspiration och förnyelse.

Ingenting.

Vill gärna höra min säkringsman säga "säkring klar" eller klättraren säga "ta". Tyvärr tvingas jag istället alltid uthärda musikvalet hos den krumryggade yngling som för tillfället råkar stå i kassan. Oftast någon ockult hard-core reggae (hur stavas det?), alternativt samma hårdrocksskiva i sex månader.

Det hade varit mer uthärdligt om gymmen insåg att de utgör nån sorts offentlig plats, att klättrare finns i alla åldrar, och att man kanske kunde välja lite mer "slätstruken" musik som åtminstone inte störde. Och höll nere volymen.

/ Arg pensionär ;-)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
haha här väcker man känslor :)

Lite därför jag frågar. Eftersom man sällan är själv och man har kanske lyssnar på lite hårdare musik som inte uppskattas av alla. Så råkade man vara först i lokalen och drog igång spotifylistan så kunde man ha nått som är pushande men som också kan uppskattas av alla. Dock inte RixFM-aktig musik =)

Gällande volymen vill jag också hålla den nere även om jag bouldrar mest för tillfället.

"Säkring klar"

och så alla naturljud utom stenras.

Ursäkta läste inte så koncentrerat tydligen var det inomhusklättring du avsåg.

Thure

Föredrar själv faktiskt tystnad när jag klättrar. Blir lugnare och mer fokuserad då. De allra bästa inomhus-sessionerna jag har haft har varit utanför öppettider i en tyst lokal.

haha här väcker man känslor :)

Lite därför jag frågar. Eftersom man sällan är själv och man har kanske lyssnar på lite hårdare musik som inte uppskattas av alla. Så råkade man vara först i lokalen och drog igång spotifylistan så kunde man ha nått som är pushande men som också kan uppskattas av alla. Dock inte RixFM-aktig musik =)

Gällande volymen vill jag också hålla den nere även om jag bouldrar mest för tillfället.

Okej för att du lyssnar på musik när du bouldrar, men har du någon form av blue toot- öronlurar? Annars måste ju sladden vara ivägen, fastna i grepp osv.

Mvh /Joel

Okej för att du lyssnar på musik när du bouldrar, men har du någon form av blue toot- öronlurar? Annars måste ju sladden vara ivägen, fastna i grepp osv.

Mvh /Joel

Det är inte SÅ knepigt att dra sladden innanför tröjan, aldrig varit ett problem för mig när jag vill ha lite meditativ ensam-bouldering inomhus! Ett bra sätt att slippa den krumryggda killen bakom diskens 50-minuters hårdrock-CD som går på repeat...

Ingenting.

Vill gärna höra min säkringsman säga "säkring klar" eller klättraren säga "ta". Tyvärr tvingas jag istället alltid uthärda musikvalet hos den krumryggade yngling som för tillfället råkar stå i kassan. Oftast någon ockult hard-core reggae (hur stavas det?), alternativt samma hårdrocksskiva i sex månader.

Det hade varit mer uthärdligt om gymmen insåg att de utgör nån sorts offentlig plats, att klättrare finns i alla åldrar, och att man kanske kunde välja lite mer "slätstruken" musik som åtminstone inte störde. Och höll nere volymen.

/ Arg pensionär ;-)

Nej du! Hellre ingen musik alls än slätstruken sådan. Det finns tammefan inget som får mig att tappa koncentrationenoch fattningen såsom muzak (TVI!) (och det är ju själva meningen med användningen av dylik dynga i varuhus, att man ska tappa fokus och köpa allt man ser).

Många blir taggade av t.ex The Way of The NInja när de klättrar,

men om lika många blir störda, är det bättre att ha det tyst. Hur många klättrar med iPod eller batteridriven boomblaster ute? Förutom vid clogging eller så, förstås.

Vassego: http://www.youtube.com/watch?v=K5-bmJDlIsg

Själv förstår jag inte det där med att bli 'taggad' av musik när man klättrar... Musik är väll ok att ha i bakgrunden om det inga stör så mycket, men att slänga på sig hörlurar när man klättrar har jag ingen förståelse för... Eller vänta nu? Då kanske man kan lättare ignorera alla som envisas med att skrika ut beta utan att fråga först? Nu fattar jag!

OT:
Jag brukar vara återhållsam med beta om det är lead och fallfritt. Vid TR eller efter ett häng, fall osv, så finns det ingen OS att blåsa, men det kanske är så att man ska vara tyst med beta även om det inte är OS det gäller?

Med beta menar jag alltifrån riktig finbeta, till spontana tips om att det ser ut som ett bättre steg snett uppåt höger... typ. (Jag brukar dock vara relativt återhållsam med ren coachning, eftersom jag personligen uppfattar det som mer stressande än sporrande.)

För många år sedan så skulle klättra på fikahyllan med ett par kompisar. De hade lyckats smuggla med en stor bergssprängare, säkert en engångsgrill, badkläder och jag vet inte vad. De andra klättrarna bredvid bad oss stänga av musiken...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips