Vad lyssnar ni helst på när ni klättrar?

OT:
Jag brukar vara återhållsam med beta om det är lead och fallfritt. Vid TR eller efter ett häng, fall osv, så finns det ingen OS att blåsa, men det kanske är så att man ska vara tyst med beta även om det inte är OS det gäller?
Fortsätter OT:
Jag frågar altid om klättraren vill ha tips först. Själv vill jag oftast inga ha nå tips, oavsett om det är OS lead eller ett inomhus boulderproblem jag klängt på i timmar. Jag är inte endast ute efter att klara leden/problemet, utan även att klara den själv. Det ger mig mer tillfredsställelse...

Visst tar jag gladligen emot tips ibland, men man kan ju fråga först. På det viset har man både visat att man själv har gjort den (många tycks skrika ut beta just för detta ändamål) samtidigt som man respekterar att klättraren kanske vill lösa det själv.

Men det är inga många som frågar... Har fått några OS lead försök bommade och ett gäng (för mig) svåra problem lösta åt mig utan att jag bett om det... Hörlurar är kanske lösningen!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
När jag scoutade runt på det lite mossiga och lösa Korpberget, Vårby, för en tid sedan så hittade jag total sett en komplett Telecaster, men utspridd längs de 50(?) det är från toppen till vattnet.

Kändes lite som att två klättrare hade haft olika syn på vilken musik som skulle passa bäst.

När jag scoutade runt på det lite mossiga och lösa Korpberget, Vårby, för en tid sedan så hittade jag total sett en komplett Telecaster, men utspridd längs de 50(?) det är från toppen till vattnet.

Kändes lite som att två klättrare hade haft olika syn på vilken musik som skulle passa bäst.

om det var en riktig tele så var det tur att det inte var jag som hittade den - hade gråtit blod.
jag vill inte tro att det är klättrare som har begått ett sånt brott mot mänskligheten!

Nej det var inte en riktig, den var varken gammal eller en Fender. Det var nog bara nån ligist som slagit sönder den och kastat iväg den.

Nej det var inte en riktig, den var varken gammal eller en Fender. Det var nog bara nån ligist som slagit sönder den och kastat iväg den.

låt oss hoppas att det var en sån där jula-styggelse, med separata stämskruvar och rostfria strängar.

och för överhäng säger jag metallica/acdc/offspring, typ (man vet att man är tung, det är bara att bita ihop)

och för sva nån reggae/ska av den litet snabbare sorten (man vill känna sig lätt)

i övrigt går det bra med vad som helst förutom svenskt dansband eller smetig c&w

inomhus, alltså, och med förutsättningen att musiken är situationsanpassad och inte av högre volym än att man kan höra varann över den.

När jag för ett gäng år sen 'satte' Tabu i Skevik för första gången så stod ett par gamla män nere på backen och spelade forlkmusik på traditionella instrument, Först störde det mig son f@n, men jag ville ha en bra upplevelse så bestämde mig istället för att det var helt rätt musik just där.
Och det var det ju.
Dock så hör jag ingenting när jag är koncentrerad uppe på väggen, det kommer bara in där jag kan slappna av, vilor, standplatser.
Likaså har jag njutit av [trance]dansmusik vid en nattbestigning av 'Humanality' i Tonisai när det råkade vara party på stranden nedanför!.
Det får vara musik på, både inne och ute. Tack och lov är det det väldigt sällan ute :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips