Vad kan mäta sig med Sarek?

Jag har sedan länge snöat in på Sarek, men funderar på om jag skulle prova nåt annat i år eller nästa år. Har även varit i Abiskotrakten och i Padjelanta så det går bort (gillar inte riktigt det där med stugvandringar längs cykelstigsliknande leder). Tacksam för tips på andra bra ställen i Sverige (eller Norge) som kan mäta sig med Sarek.

Fredrik

Borgefjell Nasjonalpark. Västra Padjelanta

Hejsan,

Det finns ett par platser i skandinavien som faktiskt är ännu mera "vilda" än Sarek, dvs färre vandrare. Sarek är ju trots allt ett ganska populärt vandringsområde av självklara orsaker. Däremot är kombinationen av storslagen natur med höga och spetsiga berg och stark vildmarkskänsla i mitt tycke unik för Sarek.

Så om man gillar ensamheten och tystnaden och helst inte vill se annat än djurstigar kan man med fördel styra kosan mot västra Padjelanta och Borgefjell Nasjonalpark (ligger i Norge precis vid svenska gränsen där Jämtland möter Lappland). Bägge områderna är mycket sällan besökta. Jag och två kompisar gjorde en 6-dagars tur i Borgefjell förra året och så på hela den tiden bara två andra vandrare på ganska långt avstånd.

Samma sak gäller den västra delen av Padjelanta. Man kan följa den Norsk - Svenska gränsen mest hela vägen från Akkajaure ner till Blåmannaisen utan att se något annat än fyrfota varelser.

Bägge dessa områden än kanonfina, men bjuder på en annan naturtyp än Sarek med lägre och lite rundare fjäll.

/ Stefan

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Vindelfjällen och upp mot Arjeplogsfjällen kan väl vara en idé.
Stort område, lite folk (i jämförelse med Sarek, Abisko och Padjelanta).

Jag ska till Arjeplogsfjällen v.34 men jag har även funderingar på Vindelfjällen från Ammarnäs och väst-nord-väst (ungefär). Men det får bli ett annat år.....

Har även varit i Abiskotrakten och i Padjelanta så det går bort (gillar inte riktigt det där med stugvandringar längs cykelstigsliknande leder).

En liten reflektion: Abisko nationalpark är 7700 ha. 18 av dessa hektar (=0,2%) utgörs av Kungsleden. Kanske skaffa karta och kliva av stigen? Det finns rätt mycket kring Abisko att upptäcka som inte är rösat och överbefolkat.

+ på den
Jag traskade runt en vecka i de områdena utan att möta en ända människa för ett par år sedan.
Så det beror helt och hållet på vad man beger sig. Traskar man på motorvägarna så möter man mycket folk. Undviker man dem och håller sig borta från lederna så möter man i stort set ingen.
(Dock är jag osäker på om jag verkligen var inne i nationalparken speciellt mycket)

Norr om torne träsk

Allt norr om Torne Träsk och runt Vadvetjåkka är ganska folktomt.
Det finns ju iofs nordkalottleden vid torne träsks västra strand upp till Lappjordhytta vilket är en fin vandring med fantastisk utsikt, jag tror inte den är så värst välbesökt även om du håller dig till leden,

Jag har sedan länge snöat in på Sarek, men funderar på om jag skulle prova nåt annat i år eller nästa år. Har även varit i Abiskotrakten och i Padjelanta så det går bort (gillar inte riktigt det där med stugvandringar längs cykelstigsliknande leder). Tacksam för tips på andra bra ställen i Sverige (eller Norge) som kan mäta sig med Sarek.

Fredrik
Mäta sig - på vilket sätt? Höga berg och djupa dalar? Enslighet?

undrar HåkanF

Hej!

Jag tror jag föstår vad du menar - min mamma och jag har också snöat in på Sarek, i många år, men ville i år testa ngt nytt. Det vi upplevt som så speciellt i Sarek är kombinationen - avlägsenhet - vildmarkskänsla (inga leder/stugor) - branta toppar mjuka dalar. Det har gett oss en unik vildmarkskänsla.

I år gick vi istället en fin tur runt Sulitjelmamassivet. Padjelanta in, men sedan vek vi av och gick orösat ner till och längs med Lamivatnet på norska sidan, för att sedan ta oss tbaka till Stalo vår utgångspunkt via Blåmannsisen. En riktigt fin tur. Lika speciell vilkmarkskänsla som i Sarek? Nja, inte riktigt för oss.

Nästa sommar blir det Sarek igen, och vi har med nöje läst tråden om "borglömde" hörn i Sarek och tänkte ta oss till ngra av dem.

Hej från Charlotte

Arjeplogsfjällen 2010:

http://cid-9570040f364b6422.photos.live.com/browse.aspx/Arjeplogsfjällen2010

http://cid-9570040f364b6422.photos.live.com/browse.aspx/Arjeplogsfjällen2010 2

15 dagar, Vuoggatjålme-Straitastjåkka-Silbajaure-Randalen-Sarvesjaureh-Gaggagielas-Laisdalen-Datjajåhka-Vuoggatjålme. Inga andra människor. Dagsturer till Tsangatjåkka, Svaipa (i dåliga vädret), Straitastjåkka, Nasafjället, Ruonektjåkka, Norra Fierras och Södra Fierras

Arjeplogsfjällen 2009:

http://cid-9570040f364b6422.photos.live.com/browse.aspx/Uusi albumi

12 dagar i juli. Vuoggatjålme-Tjidtjakvagge-Gardavre (dagstur till Kustar)-Njalakjavre (andra dagstur till Kustar)-Iggesvagge (dagstur till Årjep Savllo)-Jurunvagge-Seldutvagge-Vuoggatjålme

Bara mellan Jurunvagge och Iggesjavri såg jag några människor.

Nästa sommar ska jag till Ammarfjället och Björkfjellet från Ammarnäe.

Arjeplogsfjällen 2010:

http://cid-9570040f364b6422.photos.live.com/browse.aspx/Arjeplogsfjällen2010

http://cid-9570040f364b6422.photos.live.com/browse.aspx/Arjeplogsfjällen2010 2

15 dagar, Vuoggatjålme-Straitastjåkka-Silbajaure-Randalen-Sarvesjaureh-Gaggagielas-Laisdalen-Datjajåhka-Vuoggatjålme. Inga andra människor. Dagsturer till Tsangatjåkka, Svaipa (i dåliga vädret), Straitastjåkka, Nasafjället, Ruonektjåkka, Norra Fierras och Södra Fierras

Arjeplogsfjällen 2009:

http://cid-9570040f364b6422.photos.live.com/browse.aspx/Uusi albumi

12 dagar i juli. Vuoggatjålme-Tjidtjakvagge-Gardavre (dagstur till Kustar)-Njalakjavre (andra dagstur till Kustar)-Iggesvagge (dagstur till Årjep Savllo)-Jurunvagge-Seldutvagge-Vuoggatjålme

Bara mellan Jurunvagge och Iggesjavri såg jag några människor.

Nästa sommar ska jag till Ammarfjället och Björkfjellet från Ammarnäe.

En finsmakares turer i en sällan besökt del av den svenska fjällvärlden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips