Vad kan mäta sig med Sarek?

Jag har sedan länge snöat in på Sarek, men funderar på om jag skulle prova nåt annat i år eller nästa år. Har även varit i Abiskotrakten och i Padjelanta så det går bort (gillar inte riktigt det där med stugvandringar längs cykelstigsliknande leder). Tacksam för tips på andra bra ställen i Sverige (eller Norge) som kan mäta sig med Sarek.

Fredrik
 
Borgefjell Nasjonalpark. Västra Padjelanta

Hejsan,

Det finns ett par platser i skandinavien som faktiskt är ännu mera "vilda" än Sarek, dvs färre vandrare. Sarek är ju trots allt ett ganska populärt vandringsområde av självklara orsaker. Däremot är kombinationen av storslagen natur med höga och spetsiga berg och stark vildmarkskänsla i mitt tycke unik för Sarek.

Så om man gillar ensamheten och tystnaden och helst inte vill se annat än djurstigar kan man med fördel styra kosan mot västra Padjelanta och Borgefjell Nasjonalpark (ligger i Norge precis vid svenska gränsen där Jämtland möter Lappland). Bägge områderna är mycket sällan besökta. Jag och två kompisar gjorde en 6-dagars tur i Borgefjell förra året och så på hela den tiden bara två andra vandrare på ganska långt avstånd.

Samma sak gäller den västra delen av Padjelanta. Man kan följa den Norsk - Svenska gränsen mest hela vägen från Akkajaure ner till Blåmannaisen utan att se något annat än fyrfota varelser.

Bägge dessa områden än kanonfina, men bjuder på en annan naturtyp än Sarek med lägre och lite rundare fjäll.

/ Stefan
 
Vindelfjällen och upp mot Arjeplogsfjällen kan väl vara en idé.
Stort område, lite folk (i jämförelse med Sarek, Abisko och Padjelanta).

Jag ska till Arjeplogsfjällen v.34 men jag har även funderingar på Vindelfjällen från Ammarnäs och väst-nord-väst (ungefär). Men det får bli ett annat år.....
 
Har även varit i Abiskotrakten och i Padjelanta så det går bort (gillar inte riktigt det där med stugvandringar längs cykelstigsliknande leder).

En liten reflektion: Abisko nationalpark är 7700 ha. 18 av dessa hektar (=0,2%) utgörs av Kungsleden. Kanske skaffa karta och kliva av stigen? Det finns rätt mycket kring Abisko att upptäcka som inte är rösat och överbefolkat.
 
+ på den
Jag traskade runt en vecka i de områdena utan att möta en ända människa för ett par år sedan.
Så det beror helt och hållet på vad man beger sig. Traskar man på motorvägarna så möter man mycket folk. Undviker man dem och håller sig borta från lederna så möter man i stort set ingen.
(Dock är jag osäker på om jag verkligen var inne i nationalparken speciellt mycket)
 
Norr om torne träsk

Allt norr om Torne Träsk och runt Vadvetjåkka är ganska folktomt.
Det finns ju iofs nordkalottleden vid torne träsks västra strand upp till Lappjordhytta vilket är en fin vandring med fantastisk utsikt, jag tror inte den är så värst välbesökt även om du håller dig till leden,
 
Jag har sedan länge snöat in på Sarek, men funderar på om jag skulle prova nåt annat i år eller nästa år. Har även varit i Abiskotrakten och i Padjelanta så det går bort (gillar inte riktigt det där med stugvandringar längs cykelstigsliknande leder). Tacksam för tips på andra bra ställen i Sverige (eller Norge) som kan mäta sig med Sarek.

Fredrik
Mäta sig - på vilket sätt? Höga berg och djupa dalar? Enslighet?

undrar HåkanF
 
Hej!

Jag tror jag föstår vad du menar - min mamma och jag har också snöat in på Sarek, i många år, men ville i år testa ngt nytt. Det vi upplevt som så speciellt i Sarek är kombinationen - avlägsenhet - vildmarkskänsla (inga leder/stugor) - branta toppar mjuka dalar. Det har gett oss en unik vildmarkskänsla.

I år gick vi istället en fin tur runt Sulitjelmamassivet. Padjelanta in, men sedan vek vi av och gick orösat ner till och längs med Lamivatnet på norska sidan, för att sedan ta oss tbaka till Stalo vår utgångspunkt via Blåmannsisen. En riktigt fin tur. Lika speciell vilkmarkskänsla som i Sarek? Nja, inte riktigt för oss.

Nästa sommar blir det Sarek igen, och vi har med nöje läst tråden om "borglömde" hörn i Sarek och tänkte ta oss till ngra av dem.

Hej från Charlotte
 
Arjeplogsfjällen 2010:

http://cid-9570040f364b6422.photos.live.com/browse.aspx/Arjeplogsfjällen2010

http://cid-9570040f364b6422.photos.live.com/browse.aspx/Arjeplogsfjällen2010 2

15 dagar, Vuoggatjålme-Straitastjåkka-Silbajaure-Randalen-Sarvesjaureh-Gaggagielas-Laisdalen-Datjajåhka-Vuoggatjålme. Inga andra människor. Dagsturer till Tsangatjåkka, Svaipa (i dåliga vädret), Straitastjåkka, Nasafjället, Ruonektjåkka, Norra Fierras och Södra Fierras

Arjeplogsfjällen 2009:

http://cid-9570040f364b6422.photos.live.com/browse.aspx/Uusi albumi

12 dagar i juli. Vuoggatjålme-Tjidtjakvagge-Gardavre (dagstur till Kustar)-Njalakjavre (andra dagstur till Kustar)-Iggesvagge (dagstur till Årjep Savllo)-Jurunvagge-Seldutvagge-Vuoggatjålme

Bara mellan Jurunvagge och Iggesjavri såg jag några människor.

Nästa sommar ska jag till Ammarfjället och Björkfjellet från Ammarnäe.
 
Arjeplogsfjällen 2010:

http://cid-9570040f364b6422.photos.live.com/browse.aspx/Arjeplogsfjällen2010

http://cid-9570040f364b6422.photos.live.com/browse.aspx/Arjeplogsfjällen2010 2

15 dagar, Vuoggatjålme-Straitastjåkka-Silbajaure-Randalen-Sarvesjaureh-Gaggagielas-Laisdalen-Datjajåhka-Vuoggatjålme. Inga andra människor. Dagsturer till Tsangatjåkka, Svaipa (i dåliga vädret), Straitastjåkka, Nasafjället, Ruonektjåkka, Norra Fierras och Södra Fierras

Arjeplogsfjällen 2009:

http://cid-9570040f364b6422.photos.live.com/browse.aspx/Uusi albumi

12 dagar i juli. Vuoggatjålme-Tjidtjakvagge-Gardavre (dagstur till Kustar)-Njalakjavre (andra dagstur till Kustar)-Iggesvagge (dagstur till Årjep Savllo)-Jurunvagge-Seldutvagge-Vuoggatjålme

Bara mellan Jurunvagge och Iggesjavri såg jag några människor.

Nästa sommar ska jag till Ammarfjället och Björkfjellet från Ammarnäe.

En finsmakares turer i en sällan besökt del av den svenska fjällvärlden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Görane Ta sig från kläppen/ljungdalen till Tossåsen. Fjällvandring 9
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
sebkar Att ta sig till Kiruna från gbg innan 09:30 Fjällvandring 5
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
Mumfi Bussgods till sig själv - Jäckvik/Kungsleden Fjällvandring 3
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
veni Att ta sig till Fauske och startpunkten för Rago NP Fjällvandring 12
Morgan Någon som känner igen sig? Fjällvandring 4
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
frimanniska Ta sig till sarek + pris? Fjällvandring 9
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
majjen Vandringssäsongen närmar sig. Några stugvärdar i närheten? Fjällvandring 0
benskyd Hur ta sig från Enafors till Storulvån lågsäsong Fjällvandring 2
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
Osterberg Hur tar man sig över Torne träsk? Fjällvandring 9
gegga moya Ta sig till kebnekaise sydtopp, hur? Fjällvandring 17
j_felix Hur ta sig till Ritsem och från Saltoluokta? Fjällvandring 3
Hanna86 Vågar man ge sig ut? Fjällvandring 32
Olander Att ta sig till Aktse - Skierffe Fjällvandring 6
Igelkotte Hur tar man sig från Stockholm till Kiruna billigast? Fjällvandring 21
Kall3 Lättast sätt att ta sig till saltouloukta eller ritsen Fjällvandring 4
Karpaterna.se Hur tar man sig till Sarek? Fjällvandring 8
ingeback Jotunheimen en klass för sig! Fjällvandring 10
mumrik ta sig till sourva och vietas? Fjällvandring 1
mcbain Hur tar man sig till Jotunheimen? Fjällvandring 4
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.