Vad heter detta verktyg?

Bra för grövre material

Jag har använt det här verktyget till t ex ryggsäckar och grov sömnad i kraftiga teryleneband när jag byggde en nedsänkbar brits som förvaras i taket på ett fritidshus.

Ahle heter det på tyska kommer inte ihåg det engelska namnet men kanske är det owl? Kan användas med mycket grov fisklina typ 1mm och då blir det oerhört starka sömmar.

http://www.globetrotter.de/de/shop/...9001&GTID=de1bdcd250ee3f367496a5c36dad2b53a30

Man kan sy olika sömmar med den lite beroende på vilken tråd man använder och hur tjockt material man syr ihop.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-09-23 kl 10:17]
 
Bild på sadelmakarsöm

Ville ta reda på vad sadelmakarsöm är och googlade fram till denna bild http://www.myntet.ac/241/information.htm

Nu en fråga.

Skärande nål i bägge ändar på tråden eller förstansade hål eller ickeskärande nål?

Förstår att det kan bero på material och tråd men du kanske kan ge ett eller flera exempel.

Thure
 
Nästan rätt

Enligt vad jag har lärt mig så är den bilden bara nästan rätt: när man trätt igenom nålarna från var sitt håll så skall man dra nålarna genom var sin ögla (har ingen bra bild tyvärr) så att det bildas en överhandsknop på tråden där de går igenom materialet, dvs. de blir tvinnade runt varandra. Blir mycket starkt! Om man använder skärande nålar i läder så skall man nog inte använda mer än en, den andra kommer annars att skära av den första tråden. Lättare att syla först och sy sedan, tror jag.
 
Re: Bild på sadelmakarsöm

thureb; sa:
Skärande nål i bägge ändar på tråden eller förstansade hål eller ickeskärande nål?

Först, som nån annan redan påpekat så finns det en variant på sömmen där man lägger en överhandsknop inne i materialet. Fördelen med den är att om tråden nöts av nånstans mellan hålen så är det mindre risk att sömmen repas upp.
Bäst är att använda en icke-skärande nål, då den skärande nålen riskerar att skada tråden som redan går genom tyget. Även med den icke skärande nålen skall man försöka undvika att peta nålen genom tråden när man går genom materialet, då detta gör det svårare att dra åt tråden ordentligt.

Men jag erkänner glatt att jag vid många tillfällen har sytt med det som fanns närmast till hands, både i förstansade hål och direkt i materialet. Anpassar man bara krav och teknik så brukar det gå bra ändå. Löst vävda nylonband sys lätt med trubbig nål ohålade. Vid hårt vävda är det bättre att rymma upp hål med en syl eller nåt för att minska risken för att bryta nålen. Läder MÅSTE i princip hålas innan. Skinn kan sys direkt, men det är lätt hänt att en sån här söm rynkar skinnet.
 
Nordesjö; sa:
För den som vill sy läder i fält finns ju en sån där grunka på varje Victorinox. Utan rulle förstås.
Nja... den skulle jag bara använda i yttersta nödfall. Den är tokgrov och dessutom skär den. Nej, en vanlig hederlig sysyl är precis lagom (den gamla jag har är dessutom SUL (semi ultra-light - UL hade vara att ta med den utan handtag) :) Den har ingen spole för tråd och är därför ett gäng gram lättare, både för insparad spole och insparat material på sysylen)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.