Vad har ni på ryggen?

Vad använder du för ryggsäck på din fjällvandring och hur tungt är den normalt lastad?

Jag har använt min shosho60... men det är dags för en ny rygga

Tror du kan hitta massor med svar om detta om du söker.

Det beror mycket på hur lång vandringen är. Numera sitter oftast en Bergans Trollhetta 95 l på min rygg.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Haglöfs Alaska 90 liter. Förhållandevis tung säck i sig, men stabil och med packvolym motsvarande mina behov. Den säcken kommer jag att använda tills den trillar isär. Passformen mot ryggen är också en viktig faktor till mitt närmast kärleksfulla förhållande till den. Används både till kortare turer och längre strapatser och vikten varierar mellan 10-25 kilo.

Hälsningar Los Punkos

Lundhags Motion 80 och packningen brukar väga ungefär 25kg för en vecka. Vid kortare vandringar använder jag en Haglöfs Viktor på 50L.

Que?

Punkarn; sa:
Haglöfs Alaska 90 liter. Förhållandevis tung säck i sig, men stabil och med packvolym motsvarande mina behov. Den säcken kommer jag att använda tills den trillar isär. Passformen mot ryggen är också en viktig faktor till mitt närmast kärleksfulla förhållande till den. Används både till kortare turer och längre strapatser och vikten varierar mellan 10-25 kilo.

Hälsningar Los Punkos

Vad jämför du med då? En silkespåse?
Den väger ju nada jämfört med moderna softpacks.

/K

Guest

Gäst
En riktigt bra ryggsäck

Jag är rätt kort och har därför en liten ryggsäck, Haglöfs sec 55. Den är lätt att packa och praktisk. I somras vandrade jag åtta dagar i fjällen (Sylarna) och jag hade 14,2 kg inklusive tält. Jag bar all mat så jag hade inget onödigt men jag glömde inget heller. Lycka till!
(den finns i större storlekar)

Re: Que?

carvingkimbo; sa:
Punkarn; sa:

Hälsningar Los Punkos

/K

Nej, jag jämför med en plastkasse i var näve ;) Jag syftar på vikten 3,8 kilo för Alaskan vilket jag (kanske i min enfald)trodde var relativt tungt för en säck i den volymklassen. Vad moderna softpacks väger är jag för övrigt väldigt dåligt insatt i.

Punkarn

Re: Re: Que?

Punkarn; sa:
carvingkimbo; sa:
Punkarn; sa:

Hälsningar Los Punkos

/K

Nej, jag jämför med en plastkasse i var näve ;) Jag syftar på vikten 3,8 kilo för Alaskan vilket jag (kanske i min enfald)trodde var relativt tungt för en säck i den volymklassen. Vad moderna softpacks väger är jag för övrigt väldigt dåligt insatt i.

Punkarn

Ok, du har väl en väldigt modern variant då. Jag har en i min ägo som är närmare 15 år och jag har iofs inte vägt den, men den väger då inte 3,8 kg, fast det kanske är kraftigare väv och så i de nyare.

/K

Nej, min är från sent 80-tal. Jag ska ta och väga den när jag kommit hem från löneslaveriet. Frugan är just på jakt efter en säck och har tittat på Alaskan som tänkbart alternativ. På haglöfs hemsida anger de vikten till 3,8 kilo, och vad jag vet har inte så mycket ändrats på nya modellen förutom ventimesh (stavas det så?) och bärselen. Det borde dock inte göra några kilo i viktskillnad.

Punkarn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips