Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vad har ni på ryggen?
- Trådstartare segelod
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Haglöfs Alaska 90 liter. Förhållandevis tung säck i sig, men stabil och med packvolym motsvarande mina behov. Den säcken kommer jag att använda tills den trillar isär. Passformen mot ryggen är också en viktig faktor till mitt närmast kärleksfulla förhållande till den. Används både till kortare turer och längre strapatser och vikten varierar mellan 10-25 kilo.
Hälsningar Los Punkos
Hälsningar Los Punkos
Berghaus Atlas: 18-22kg eller mer om jag är sugen på lyxmat eller att ta med systemkameran.
Que?
Vad jämför du med då? En silkespåse?
Den väger ju nada jämfört med moderna softpacks.
/K
Punkarn; sa:Haglöfs Alaska 90 liter. Förhållandevis tung säck i sig, men stabil och med packvolym motsvarande mina behov. Den säcken kommer jag att använda tills den trillar isär. Passformen mot ryggen är också en viktig faktor till mitt närmast kärleksfulla förhållande till den. Används både till kortare turer och längre strapatser och vikten varierar mellan 10-25 kilo.
Hälsningar Los Punkos
/K
Jag använder en Crux A70 (1,4kg). Packningen väger väl i runda slängar 15kg.segelod; sa:Vad använder du för ryggsäck på din fjällvandring och hur tungt är den normalt lastad?
Guest
Gäst
En riktigt bra ryggsäck
Jag är rätt kort och har därför en liten ryggsäck, Haglöfs sec 55. Den är lätt att packa och praktisk. I somras vandrade jag åtta dagar i fjällen (Sylarna) och jag hade 14,2 kg inklusive tält. Jag bar all mat så jag hade inget onödigt men jag glömde inget heller. Lycka till!
(den finns i större storlekar)
Jag är rätt kort och har därför en liten ryggsäck, Haglöfs sec 55. Den är lätt att packa och praktisk. I somras vandrade jag åtta dagar i fjällen (Sylarna) och jag hade 14,2 kg inklusive tält. Jag bar all mat så jag hade inget onödigt men jag glömde inget heller. Lycka till!
(den finns i större storlekar)
Re: Que?
carvingkimbo; sa:Punkarn; sa:Haglöfs Alaska 90 liter. Förhållandevis tung säck i sig, men stabil och med packvolym motsvarande mina behov. Den säcken kommer jag att använda tills den trillar isär. Passformen mot ryggen är också en viktig faktor till mitt närmast kärleksfulla förhållande till den. Används både till kortare turer och längre strapatser och vikten varierar mellan 10-25 kilo.
Hälsningar Los Punkos
/K
Nej, jag jämför med en plastkasse i var näveJag syftar på vikten 3,8 kilo för Alaskan vilket jag (kanske i min enfald)trodde var relativt tungt för en säck i den volymklassen. Vad moderna softpacks väger är jag för övrigt väldigt dåligt insatt i.
Punkarn
Re: Re: Que?
Ok, du har väl en väldigt modern variant då. Jag har en i min ägo som är närmare 15 år och jag har iofs inte vägt den, men den väger då inte 3,8 kg, fast det kanske är kraftigare väv och så i de nyare.
/K
Punkarn; sa:carvingkimbo; sa:Punkarn; sa:Haglöfs Alaska 90 liter. Förhållandevis tung säck i sig, men stabil och med packvolym motsvarande mina behov. Den säcken kommer jag att använda tills den trillar isär. Passformen mot ryggen är också en viktig faktor till mitt närmast kärleksfulla förhållande till den. Används både till kortare turer och längre strapatser och vikten varierar mellan 10-25 kilo.
Hälsningar Los Punkos
/K
Nej, jag jämför med en plastkasse i var näveJag syftar på vikten 3,8 kilo för Alaskan vilket jag (kanske i min enfald)trodde var relativt tungt för en säck i den volymklassen. Vad moderna softpacks väger är jag för övrigt väldigt dåligt insatt i.
Punkarn
Ok, du har väl en väldigt modern variant då. Jag har en i min ägo som är närmare 15 år och jag har iofs inte vägt den, men den väger då inte 3,8 kg, fast det kanske är kraftigare väv och så i de nyare.
/K
Nej, min är från sent 80-tal. Jag ska ta och väga den när jag kommit hem från löneslaveriet. Frugan är just på jakt efter en säck och har tittat på Alaskan som tänkbart alternativ. På haglöfs hemsida anger de vikten till 3,8 kilo, och vad jag vet har inte så mycket ändrats på nya modellen förutom ventimesh (stavas det så?) och bärselen. Det borde dock inte göra några kilo i viktskillnad.
Punkarn
Punkarn
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg