Vad har ni på ryggen?

Haglöfs Climber 80

Jag har en Haglöfs Climber 80. Ganska stora 80 liter. Jag har använt den på toppturer med bara spade, vattenflaska och dunjacka i men även gått en 8-dagarstur då jag hade 28 kg kvar när jag kom hem... (massa kameragrejs). Den är lätt i sig själv (2800g med locket på) och tål att lastas hur mycket som helst. Salig Göran Kropp använde denna säck på bägge sina turer till Everest.

Nu börjar den emellertid ta slut och jag letar efter något liknande, men med det jag saknar: Bottenöppning.

Lutar åt en Berghaus Atlas. De flesta andra är antingen för dyra, för tunga, eller har för mycket (Lundhags) eller för lite (Crux) detaljer.
 
Justerbart lock

Jag har en Norröna Stetind 75 liter (95 liter med sidofickor). Det är en bra säck med fin bärkomfort. Jag skulle emellertid aldrig tveka att byta till en Norröna Syncron för att få ett justerbart lock, någonting jag saknat många gånger då jag levt på packningsmarginalerna.
 
Mountain Patrol (Vulcan-kopia) från Militaryshop.
80 liter huvudsäck och 2x10 liter sidofickor. Har inte testat orginalet men jag är nöjd med min, 1300 kr billigare också.
 
min säck

är en North Face Prophet, 65 liter, med
stegjärnsficka och spännen i sidorna för tält och
madrass. Vikten är c:a 1.8 kg. Min fjällpackning
för 10 dagar är 15.5 - 16 kg. I vikten ingår inte
stavar (i händerna), kamera (i bältet),
men väl kartfodralet, med kompass och dagens kartor.
 
Norröna storen 90+.
En köttig ryggsäg som saknar allt jag inte vill ha... (prylar, konstiga fickor och tampar som hänger och dinglar.). Visst väger den en del i sig men har ett fenomenalt kompressionssystem som jag uppskattar då man inte alltid behöver 90 liter. Robust och skön bärkomfort. Brukar väga runt 20-23 när fiskeutrustningen är med.

/samme
 
segelod; sa:
Vad använder du för ryggsäck på din fjällvandring och hur tungt är den normalt lastad?

Jag har använt min shosho60... men det är dags för en ny rygga

Olika säckar, favoriserar en softpack och en ramsäck (och ytterligare några säckar på vinden och i garderoben :) ). Bland de kända märkena finns Norröna och Haglöfs samt Sacci. Volym mellan 35 L och 120+.

Veckotur sommar startvikt ca 14-15 kg, 3 veckor med fiskespö och rubbet ca 28 kg startvikt. En vecka vintertur med tält ca 22 kg.

//J
 
En gammal Haglöfssäck köpt till extrapris 1983. Antagligen utgående modell redan då. Ramen ser ut som Skarja men säcken är annorlunda. Jag har moderniserat den med Skarjas axelremmar och bälte samt köpt ett perfekt regnskydd för 60 kr på Hobbex. Varje år när jag kommer hem från fjällen tänker jag att jag ska köpa ny säck. Efter att ha kollat i affärerna och på nätet i en månad ungefär kommer jag fram till att den jag har är bäst. Vikt 15-17 kg.
 
segelod; sa:
Vad använder du för ryggsäck på din fjällvandring och hur tungt är den normalt lastad?

Jag har använt min shosho60... men det är dags för en ny rygga

En Haglöfs Alaska (årsmodell cirka 92 och den väger 3,4 kg, har vägt själv). Packningen för tälttur väger cirka 13.5-14 kg EXKLUSIVE mat. Det spelar inte så stor roll om det är kortare eller längre tur. Är det en kortare tur (en långhelg) är det en del saker som får stanna hemma, men å andra sidan brukar det dyka upp en del saker som inte åker med vanligtvis då. :) Blir liksom inte lika nogrann när det ändå är så lite mat som skall med.

Peter P.
 
Bergans Viking I på längre turer. Går numera sällan rena fjällvandringar utan de är mer eller mindre inriktade på fiske vilket brukar innebära kortare vandringssträckor. Ryggsäcken har vägt uppemot 35 kilo men innehåller då 2-3 flugspön, rullar, håv, väst m.m. fiskerelaterat samt stabilt Manfrottostativ, två kamerahus, objektiv, film m.m. samt mat för 14-15 dagar.
Utan fiske- och kameragrejor skulle jag komma ner runt 24-25kg.
På korta turer använder jag en Lowe pro säck på 45 liter.

/D
 
Ryggsäck

Klättermusen Mjölner 60 l, utan sidofickor. Då sitter tältet ovanpå säcken - fast där sitter det bra. För mig en mycket konfortabel och flexibel säck som dock är lite speciell. Antingen älskar man eller hatar den. Rullstängningen är oerhört enkel och lätt manövrerad men inställningarna av bärsystemet kan vara knepiga att få till. Köpte den ursprungligen till min fru men hon gillade den inte. I sommras innehöll den 23 kg vid start.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
greenjuice Varför har svenskar tung packning på vandring? Fjällvandring 112
segliar Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällen? Fjällvandring 21
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
261272 Har du lyst å gå Norge på langs? Fjällvandring 0
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.