Vad har ni på fötterna när ni vadar?

Vid vadning använder jag byxholkar med elastiska remmar runt kängorna, 200 g, och vid lägret lägger jag i ett par torra sulor, 25 g, i kängorna.

Vid fjällvandring använder jag damasker som vid behov går att dra upp till knät. Jag gjorde dem super-Bretex och tejpade sömmarna, vilket är bra när man behöver passera någon fjällbäck.
Vid större vad använder jag Mooseboots som når till grenen. Helt perfekt när man behöver "reka" efter ett passande vadställe, dessutom så slipper man ju att ta av sig kängorna!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag minns inte vem som skrev det, men jag håller med; av med, eller upp med, brallorna och på med ett par billiga gympadojjor (inga gympaskor oavsett pris är gjorda för att bada med, men kungens lejon attack håller och är billiga, rekommenderas).

Är det inte fullt så djupt (>15-20 cm) förutsätter jag att man har tillräckligt bra kängor för att det skall gå att traska över ett mindre vad.

//Jeobald

ruskja; sa:
Sockiplast kanske är det lättaste men ej så funktionellt ;o)
Sockiplast vore kanske inte så dumt. I alla fall att snabbt kunna dra på sig när man bara ska kila ut en sväng när naturbehovet kallar. Finns de fortfarande? Finns de i storlek 44 och militärgrönt? :) Heter det förresten sockiplast eller sockeplast?

Gympaskor

Jag använder gympaskor, nästa gång blir det nog ändå sandaler eftersom skorna blir ganska otrevliga att ha att göra med när de är våta. Överhuvudtaget så är det skönt att vada i något man inte är rädd för att blöta ner. Så slipper man stå och leta grunda ställen i 45 minuter... min lärdom från förra sommarens Sarekvandring.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips