Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen?

En annan sak jag har fått höra minst två gånger är kommentarer om mina UL vandrarstavar i bambu. Folk tror att de är ett metspö jag går och bör på så en del pratglada folk man möter, kanske fiskare själva, frågar om jag har fångat någon fisk. Jag svarar som att jag inte fiskar, så nej jag har inte fångat någon fisk. De flesta nöjer sig med detta och går vidare. Men just de här två mötena hade samma åsikter om att gå runt med metspön som vandrarstavar - visste jag inte att det fanns vandrarstavar att köpa, såna som man ser andra vandrare använda! Och visste jag inte att om jag gick och belastade på metspöet som jag trodde att det var vandrarstavar så kunde jag ha sönder metspöet och då kan jag ju inte fiska. Jag sa ju att jag inte fiskar!!! Så enligt dessa två typerna så kan man inte använda bambu som vandrarstavar - de kanske inte visste att jag har köpt dem på Biltema och där säljs de som spaljéer till trädgården.

/Andreas
 
För några år sedan tog jag in på ett litet hotell i Kazakstan när gränsen till Kirgistan och Kina. Runt tvåtiden på natten kom det in fem ganska onyktra poliser och undrade vad jag gjorde där. Jag svarade att jag sov men de nöjde sig inte med det. De undrade om jag var spion och jag svarade nej. De undrade då om jag var en amerikansk spion och jag svarade igen nej. De undrade då om jag jobbade som James Bond och då svarade jag att han inte var amerikan utan engelsman. Det blev tyst ett litet tag tills en av poliserna frågade om jag var som en amerikansk James Bond men ingen svarade jag nej.

Poliserna frågade ut mig drygt en kvart och varje fråga upprepades om och om igen. Jag försökte förklara för dem att jag var en turist och att jag cyklade runt i landet. Pekade även på min cykel som stod bredvid sängen men det hjälpte inte. De var helt övertygade om att jag var spion och det som mest intresserade dem var vad jag spionerade på. Enligt dem så fanns det inget intressant i byn så de ville veta varför USA skickade en spion till deras by. Efter en kvarts utfrågning frågade en av poliserna efter mitt pass och jag gav det till honom. Han tittade länge och visade sina kollegor passet. Efter några minuter undrade frågade han - Varför har du ett svenskt pass när du är en amerikansk spion? Jag visste inte vad jag skulle svara men då kom hotellägaren upp och sa till poliserna att de inte skulle störa gästerna.

Jag tror det detta är en av dem dummaste frågorna jag har fått höra under mina resor. - Varför har du ett svenskt pass när du är en amerikansk spion?

En annan intressant fråga fick jag höra i Syrien när jag var hembjuden till en familj. Jag hade förklarat att jag skulle cykla till Afrika och mannen i familjen hade hört mycket farligt om Afrikas djur så han undrade. - Hur ska du skydda dig om du möter en vild zebra i djungeln?
 
En annan intressant fråga fick jag höra i Syrien när jag var hembjuden till en familj. Jag hade förklarat att jag skulle cykla till Afrika och mannen i familjen hade hört mycket farligt om Afrikas djur så han undrade. - Hur ska du skydda dig om du möter en vild zebra i djungeln?

Jaa??
Vad svarade du då?
 
Kul inlägg Stellan, situationen på hotellrummet med poliserna skulle göra sig bra i en film, ha ha.Jag kan se det framför mig......" varför har du Svenskt pass....."
 
För några år sedan tog jag in på ett litet hotell i Kazakstan när gränsen till Kirgistan och Kina. Runt tvåtiden på natten kom det in fem ganska onyktra poliser och undrade vad jag gjorde där. Jag svarade att jag sov men de nöjde sig inte med det. De undrade om jag var spion och jag svarade nej. De undrade då om jag var en amerikansk spion och jag svarade igen nej. De undrade då om jag jobbade som James Bond och då svarade jag att han inte var amerikan utan engelsman. Det blev tyst ett litet tag tills en av poliserna frågade om jag var som en amerikansk James Bond men ingen svarade jag nej.

Poliserna frågade ut mig drygt en kvart och varje fråga upprepades om och om igen. Jag försökte förklara för dem att jag var en turist och att jag cyklade runt i landet. Pekade även på min cykel som stod bredvid sängen men det hjälpte inte. De var helt övertygade om att jag var spion och det som mest intresserade dem var vad jag spionerade på. Enligt dem så fanns det inget intressant i byn så de ville veta varför USA skickade en spion till deras by. Efter en kvarts utfrågning frågade en av poliserna efter mitt pass och jag gav det till honom. Han tittade länge och visade sina kollegor passet. Efter några minuter undrade frågade han - Varför har du ett svenskt pass när du är en amerikansk spion? Jag visste inte vad jag skulle svara men då kom hotellägaren upp och sa till poliserna att de inte skulle störa gästerna.

Jag tror det detta är en av dem dummaste frågorna jag har fått höra under mina resor. - Varför har du ett svenskt pass när du är en amerikansk spion?

En annan intressant fråga fick jag höra i Syrien när jag var hembjuden till en familj. Jag hade förklarat att jag skulle cykla till Afrika och mannen i familjen hade hört mycket farligt om Afrikas djur så han undrade. - Hur ska du skydda dig om du möter en vild zebra i djungeln?


Haha sånt kan ju hända lite överallt inte bara i Borats trakter - mohaha.

Två fulla klantiga poliser , du har förodligen varit skuggad av säkerhetstjänsten och sen råkat ut för en liten grej av dom - du har inte sett dom så säkerhetstjänsen har tankat upp dom här och
gett dom instruktioner att gå upp och hålla på så där.

Bara för och kolla hur reageagerar på den forstsatta färden - haha - om du börjar och se dom.

Låtstats fan som det regnar.

Jag råka ut för det här av säkerhetspolisen här , jag bad dom dra åt helvete (Hej säpo - STOLTA!)
Jag skulle dock inte bett dom dra åt helvete för det gjorde att säpochefen Jan Danielsson avgick (2003) plus massa annan skit , allt kollapsa på nolltid - men det var svårt och låta bli när dom hade ett bingolottohjul med underättsletjänst namn som jag kunde tänkas arbeta åt

Det finns en officiel film om detta...ja det är sant "Mamma Mu och kråkan"

Det är ju författare som håller på med sånt här hyss hyss på underättlsetjänsten så det blir lätt så.

Kolla på den här filmen , jag är kråkan , mamma mu- kon är en tidigare säpochef Margareta Lindroth som nu arbetar under rikskriminalen

Detta var ju i början på 2000 talet men det dröjde till 2008 innan jag fick reda på att det var Cia som var syndabocken för mig - dom verkar vara populära och skylla på.

Jag fick hjälp av en 12 årig campingvärds dotter, 138cm lång som tappa några skruvar och
jagade omrking mig så jag höll på att dö av garv.

Efter en sån här sak var man ju bevakad och i buskarna satt säpo , vi står och pratar utanför mitt tält , hon är iklädd kläder som ser ut som en amerikansk flagga.

Sen sitter vi på en uteserveringen med henne morsa - säpo dyker upp - moahaha.

De kört , tänkte på en svarta låde inspelning när dom glodde på henne när hon såg dryg ut - de sista dom sa va bara "here we go"

Det var fan kört för säpo sen , jag var ju ganska hatad sen av säkerhetspolisen men det skiter ju jag i , är dom omyndig fölrklarade så är dom
 
Jo tillägg till det ovan angående det dummaste man hört...


I initialskedet när säkerhetspolisen och riksiminialen trodde att jag var rädd för dom så var det
ju helikopterjakter och sånt där och en del skogslöpning.

I underättlsetjänsten skallersidor i tidningen Göteborgsposten "Världens gång" kunde man läsa från hemliga hyss hyss kåsererna "Asta" , det är spaningsdrängar i form av män och inte kvinnor som skriver.

"Idioten har varit i skogen och byggt ett litet dumhus"

Jag hade i själva verket varit ute och drivit med lågintelligenta och underkompetenta spanare i skogen, byggt en A-ställning med bädd och litet tak och sen kört lite metkrokar och dokumnterat deras arbete

Det heter inte "Dumhus" det heter A-ställning , man kan ligga och softa där...
 
På min senaste vandringstur i Alperna skulle jag förbi konstsjön Lac du Mauvoisin i Schweiz. I nordänden är ett hotell och jag frågade om det fanns goda tältmöjligheter längre söderut, med icke-glacialt vatten - detta är i trakten kring Le Grand Combin, 4314 möh och jag hade just passerat ett område där inget friskt vatten fanns att uppbåda.

Damen jag frågade hämtade sin chef och jag upprepade frågan till chefen. Hon förklarade att vattnet minsann är kallt i alla bäckar, det går inte att få tag i "tempererat vatten" i naturen.
 
Jag har slutat dela med mig av mina planer till släkt och vänner, de svarar alltid med att jag är dum och naiv och att det är omöjligt.

"Det fattar du väl att man inte kan?"
"Du har inte styrka nog, din kropp är inte stark nog"
"Du är för ung"
"Du vet inte hur världen ser ut" (hur fan ska jag lära mig det då om jag sitter hemma och häckar tror dom egentligen?)

Men upprepade gånger motbevisar jag dem. Har genomfört alla tidigare expeditioner jag planerat.

Att de aldrig lär sig. Cynikerna anfaller.
 
En regnig dag passerade jag ett vindskydd fullt med ungar, en av den vågade dock hej och såg piggt nyfiken ut, han frågade vart jag var på väg, jag nämde byns namn. Men dit är det ju fyra mil sa han och vart skall du sova, du har ju inget liggunderlag. Jag tröstade honom med att jag hade både tält och liggundelag i ryggsäcken. Men han trodde mig inte. Nejdu sa han Den är alltför liten för det!
YMMV
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
pyllan Finns det någon som fått problem men sina knä av att använda MBT skor? Allmänt om friluftsliv 6
glenn o.c. Möten med puckade turister Allmänt om friluftsliv 19

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.