Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen?

Är ute nu på en runda väldigt öde i värsta i skogar dom passar i skräckfilmen "tjurkyrkogården" den där hemska.

Rör mig mycket nattetid och blev väckt av polisen....man blev ganska förvånad hur fan dom ens hitta......

Det visade sig att några svamplockare sett det totalt nedregnade tältet och utrustningen och sedan ringt polisen.

Några år tidigare hade en tjej begått självmord och hittats en tid senare ute i den här ödeskogen på min tältplats så dom antog att en till gått samma öde till mötes....

Så dom visade en minneplats bakom en rotvälta bredvid tältet och fråga om det spökat, hur fan vågar du vara här?

Man var ganska förvånad, dock en tråkig historia i övrigt.

Jag har själv sovit på en begravningsplats ute i yttersta havsbandet (enda plana ytan på den ön) och ser inget konstigt i det alls, men omgivningens reaktioner när jag berättat det har varit minst sagt blandade. Likaså reaktionerna när folk kommit på att det spökar här i denna gamla kåk på allvar, det finns faktiskt dom som aldrig sätter sin fot här nån mer gång.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har själv sovit på en begravningsplats ute i yttersta havsbandet (enda plana ytan på den ön) och ser inget konstigt i det alls, men omgivningens reaktioner när jag berättat det har varit minst sagt blandade. Likaså reaktionerna när folk kommit på att det spökar här i denna gamla kåk på allvar, det finns faktiskt dom som aldrig sätter sin fot här nån mer gång.

Konstigt ur spöksynpunkt då?

Själv tycker jag ju att det har mer med respekt att göra att man inte tältar på en begravningsplats, eller tex inne i en skeppssättning.

Fy fan - jag var som värsta frågetecket när dom stod utanför tältet iaf.

"Va fan gör ni här ute i ingestans"

Det var så öde så Usama Binladensdagbok,en flygolycka eller så kan få dit polisen...

Jag svor lite innifrån tältet och då sa dom nått om en död tjej...."öh?" tänkte att nu sitter jag verkligen i skiten om jag är ute mitt i ingemansland med en död tjej bredvid tältet.

Har väckt och skickat vidare ungt polskt par som tältade på kyrkogården hemma. Osmakligt och de skall vara katoliker?

Ett av mina vpl befäl byggde eldstadsbegränsningar av sten från en forngrav, vi fick dit ett fotografi från museet och de fick en lördag-söndag på sig att återställa. Tror inte de gör om det.

Och det var fasen vad det var PK här då, hela ön betecknas tydligen som begravningsplats men trots det så finns det både ett hus där som hyrs ut, torrdass, grill på berget iordningställd av Skärgårdsstiftelsen mm. Kom inte med pekpinnar då om det olämpliga i att sova en natt på den enda plana plätt som fanns framför kåken.

Du sa inget om att du sov på en gräsplätt framför en kåk. Du sa att du sov på en begravningsplats. Och det har inget med politisk korrekthet att göra. Bara respekt.

Etisk korrekthet? Religiös korrekthet?

Det var väl kanske lite väl knapphändigt beskriven lägerplats med andra ord. I övrigt håller jag med om att gravplatser lämnar man ifred.

Vem tar skada av att man sover på en gravplats, undrar jag, särskilt om ingen se något?
Jag har sovit i en utgrävd gravhög när det var det enda någorlunda vindskyddade stället, och skulle göra det igen. Spöken och gastar tror jag inte på.

Klart man inte ska tälta på en kyrkogård som det fortfarande kan komma sörjande till, men om man respekterar marken och inte lämnar spå efter sig, förstår jag inte hur man kan tycka att tusen år gamla gravar typ skeppssättningar och rösen skulle vara heliga för någon nu?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips