Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen?

Joanna, var brukar de ha passkontrollen efter att man får bagaget? Vanligen brukar den ju ligga före. men kanske är i länder jag inte varit.
 
Joanna, var brukar de ha passkontrollen efter att man får bagaget? Vanligen brukar den ju ligga före. men kanske är i länder jag inte varit.

Just denna scen utspelade sig VID UTRESAN på Tel Avivs flygplats. Där (men inte endast där) sker en första pass- och bagagekontroll före incheckning. Att storleken på min ryggsäck ofelbart resulterar i röd lapp, kroppsvisitering och en timmes rotande i dess blygsamma innehåll får jag ta - har gjort resan ett otal gånger, har vant mig och vill inte heller ha en bomb med på planet. Det extra roliga denna gång tyckte jag själv var: "JAG ÄR KILLE, MEN..." Han undrade väl hur jag fått plats med sminkväskan och hårtorken. ;)

Jag rör mig dock oftast via "jordiska" gränsövergångar, och den sortens reaktion är som sagt vanlig även på betydligt mer snälla platser på jorden. Ok, inser att jag kunde misstänkas för kurir- och/eller knarksmugglarverksamhet när jag var ung och såg milt sagt bohemisk ut, men nu i tantåldern trodde jag mig ha förvärvat en mer förtroendeingivande uppsyn ;)
Men då ska tydligen sådana som jag resa med knytblus, pumps och en stor hjulväska.
 
Inför våran kanada resa så hade vi lite bråttom på arlanda att hinna till gaten, vi hade båda två på oss friluftsbrallorna (haglöfs och fjällräven) kombinerat med skaljackor, vandringskängor och 20-30l ryggor. i rulltrappan på väg upp fick man frågan av "stureplansjocke" -Ska ni bestiga everest !?

Ibland undrar man ju vilken världsuppfattning en del har !
 
Jag var för många år sen på cykelsemester och tog mej tvärs över södra Sverige. I det vackra Kolmården får jag punktering på framdäcket och halar fram reparationsgrejerna och upptäcker efter en stund att jag har åskådare i form av en tös i nedre tonåren. Jag hade stannat i närheten av några hus och hon hade fått syn på mej och undrade vad jag gjorde.
Jag svarade att jag lagade en punktering och hade vid det laget kommit till att provpumpa slangen och den var inte helt jämn då jag hade lagat den tidigare och laglappar ju inte är lika elastiska som själva slangen. Då tittar hon storögt och utbrister "Du får inte pumpa däcket ojämnt för då skumpar det när du cyklar!"
Jag bara gapade några sekunder innan jag svarade att jag bara provade lagningen och inte skulle göra så sen...
 
"Betalade han inte biljetten" frågade en bilist i övre medelåldern när besättningen på bilfärjan sjösatte kajaken från rampen och jag hoppade efter. Att jag skulle till ett helt annat ställe och bara liftade en bit med bilfärjan gick liksom inte att förklara för gubben, han trodde fullt och fast att jag blev avkastad. :)
 
I Oslo fick jag frågan: Har du cyklat hit ända från Sverige?
Jag: Ja
Hon: Bra jobbat!

Tyckte frågan var en aning lustig eftersom det var 10 mil till Svenska gränsen (eller en halv dagsetapp) och att jag hade sådär 670 mil framför mig...
 
I Oslo fick jag frågan: Har du cyklat hit ända från Sverige?
Jag: Ja
Hon: Bra jobbat!

Tyckte frågan var en aning lustig eftersom det var 10 mil till Svenska gränsen (eller en halv dagsetapp) och att jag hade sådär 670 mil framför mig...
Det är bra jobbat att cykla 10 mil. Därmed inte sagt att det är världsbäst men bra jobbat helt klart.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
pyllan Finns det någon som fått problem men sina knä av att använda MBT skor? Allmänt om friluftsliv 6
glenn o.c. Möten med puckade turister Allmänt om friluftsliv 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.