Vad för vägar cyklar ni på?

Hej, detta är mer en fråga av nyfikenhet. Vad för vägar brukar ni cykla på när ni cyklar längre? små 30-50 vägar eller mer åt 70-90? Själv har jag cyklat relativt lite på småvägar där det kommer en bil var tionde minut, tröttnar lätt på att vägarna slingrar sig så. Å andra sidan ogillar jag verkligen att cykla när lastbilarna kommer tätt, vissa lastbilar verkar inte ha någon känsla för att köra ut lite utan ligger typ 1-2 decimeter ifrån styret och trycket som kommer från en tung lastbil i 90 är äckligt.

Hur brukar ni göra?
 
Själv cyklar jag mer och mer småvägar. Dels brukar jag då passera betydligt vackrare ställen än när jag kommer längs stora vägar, dels slippar jag ju mycket motortrafik. Dock blir det mest dagsturer nu för tiden, av olika skäl.
/Niklas
 
Har sagt det förut men ser jag en cykelledsskylt undviker jag vägen.
Regel nummer två är att tresiffriga vägar ofta är bättre. Försöker hitta sidovägar. Trevligare och nästan ingen trafik. Under mina dryga tusen mil som touringcyklist blev det nästan ingen färdsel på hårt trafikerad väg. Två gånger har jag hamnat på två till ett väg.
 
cykelvägar

Jag föredrar i möjligaste mån cykelvägar för då slipper jag bilar och andra stora fordon på min körbana. Jag delar hellre körbana med andra cyklister och eventuellt gående. Det har nog framgått i den andra långa och intensiva cykeltråden. Planerar man så kan man finna även långa turer med dedikerade cykelvägar.

/Patrik
 
Jag föredrar i möjligaste mån cykelvägar för då slipper jag bilar och andra stora fordon på min körbana. Jag delar hellre körbana med andra cyklister och eventuellt gående. Det har nog framgått i den andra långa och intensiva cykeltråden. Planerar man så kan man finna även långa turer med dedikerade cykelvägar.

/Patrik

dedikerade cykelvägar har jag nog aldrig sett utanför en stad. Cykelleder finns ju men de är i princip bara oanvända bilvägar.
 
I södra Norge fanns en hel del cykelbana. Mil efter mil. Norr om Stavanger blev det mer tunnsått. Diverse stridsvagnshinder hindrade mig ibland att komma in på cykelbanan men för det mesta var det ok. Irriterande att behöva sakta ner i varje korsning nerför en kant, uppför en annan.
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Cykelleder ligger ofta på populära småvägar, de brukar även finnas på kommunernas sevärda vägar.
Högre vägnummer och cykelbanor brukar jag när det är möjligt. Grusvägar brukar inte vara bilpopulära. YMMV
 
Mindre vägar på asfalt så som grus till stigar. Mindre trafik, vackrare landskap för att finna guldställen att fika/tälta på exempelvis...
 
Senast ändrad:
I södra Norge fanns en hel del cykelbana. Mil efter mil. Norr om Stavanger blev det mer tunnsått. Diverse stridsvagnshinder hindrade mig ibland att komma in på cykelbanan men för det mesta var det ok. Irriterande att behöva sakta ner i varje korsning nerför en kant, uppför en annan.

jo, samma när jag cyklat i danmark, men sverige kan se lite jobbigare ut.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips