Vad för vägar cyklar ni på?

Hej, detta är mer en fråga av nyfikenhet. Vad för vägar brukar ni cykla på när ni cyklar längre? små 30-50 vägar eller mer åt 70-90? Själv har jag cyklat relativt lite på småvägar där det kommer en bil var tionde minut, tröttnar lätt på att vägarna slingrar sig så. Å andra sidan ogillar jag verkligen att cykla när lastbilarna kommer tätt, vissa lastbilar verkar inte ha någon känsla för att köra ut lite utan ligger typ 1-2 decimeter ifrån styret och trycket som kommer från en tung lastbil i 90 är äckligt.

Hur brukar ni göra?

Själv cyklar jag mer och mer småvägar. Dels brukar jag då passera betydligt vackrare ställen än när jag kommer längs stora vägar, dels slippar jag ju mycket motortrafik. Dock blir det mest dagsturer nu för tiden, av olika skäl.
/Niklas

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har sagt det förut men ser jag en cykelledsskylt undviker jag vägen.
Regel nummer två är att tresiffriga vägar ofta är bättre. Försöker hitta sidovägar. Trevligare och nästan ingen trafik. Under mina dryga tusen mil som touringcyklist blev det nästan ingen färdsel på hårt trafikerad väg. Två gånger har jag hamnat på två till ett väg.

cykelvägar

Jag föredrar i möjligaste mån cykelvägar för då slipper jag bilar och andra stora fordon på min körbana. Jag delar hellre körbana med andra cyklister och eventuellt gående. Det har nog framgått i den andra långa och intensiva cykeltråden. Planerar man så kan man finna även långa turer med dedikerade cykelvägar.

/Patrik

Jag föredrar i möjligaste mån cykelvägar för då slipper jag bilar och andra stora fordon på min körbana. Jag delar hellre körbana med andra cyklister och eventuellt gående. Det har nog framgått i den andra långa och intensiva cykeltråden. Planerar man så kan man finna även långa turer med dedikerade cykelvägar.

/Patrik

dedikerade cykelvägar har jag nog aldrig sett utanför en stad. Cykelleder finns ju men de är i princip bara oanvända bilvägar.

I södra Norge fanns en hel del cykelbana. Mil efter mil. Norr om Stavanger blev det mer tunnsått. Diverse stridsvagnshinder hindrade mig ibland att komma in på cykelbanan men för det mesta var det ok. Irriterande att behöva sakta ner i varje korsning nerför en kant, uppför en annan.

Cykelleder ligger ofta på populära småvägar, de brukar även finnas på kommunernas sevärda vägar.
Högre vägnummer och cykelbanor brukar jag när det är möjligt. Grusvägar brukar inte vara bilpopulära. YMMV

Mindre vägar på asfalt så som grus till stigar. Mindre trafik, vackrare landskap för att finna guldställen att fika/tälta på exempelvis...

Senast ändrad:
I södra Norge fanns en hel del cykelbana. Mil efter mil. Norr om Stavanger blev det mer tunnsått. Diverse stridsvagnshinder hindrade mig ibland att komma in på cykelbanan men för det mesta var det ok. Irriterande att behöva sakta ner i varje korsning nerför en kant, uppför en annan.

jo, samma när jag cyklat i danmark, men sverige kan se lite jobbigare ut.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips