Vad för mat till stormkök

Hej,
Ska ut och fiska i en sjö och tälta i skogen över natten.
Vad för mat kan man ha med sig till sitt stormkök?

Kommer ha bilen i närheten och kan ha flera liter vatten i en dunke osv, men skulle vilja veta om jag inte har vatten med mig, om jag ska ut och vandra i skogen där det inte finns rent vatten från bäckar, vad för mat har man med sig då?

T.ex. finns det korv som håller 2 dagar utan kyl?
Burkmat som innehåller vätska, att man bara kan öppna och koka upp, några tips?


Tack på förhand
 
För en övernattning med bil i närheten så hade jag fixat en gourmet middag och sett till att ha ägg, bacon och vita bönor till frukost! För en flerdagars vandring hade jag valt något som bara kräver varmt vatten för att tillagas och är lättare att släpa på. Jag siktar på så mycket kalorier som möjligt på så lite vikt som möjligt med förutsättningen att det smakar bra.

Frukost består oftast av havregrynsgröt med nötter, russin och blåbärssoppa som tillagas genom att koka upp 2dl vatten, tillsätta ingredienserna sen ställa kokkärlet i en grytmysare i 10min. Färdig frystorkad mat (tex. Turmat) där jag bara behöver tillsätta kokhett vatten är minst ett av mina mål under dagen. Tips är att packa om den frystorkade maten i tex. Fryspåsar för att orginalförpackningarna tar onödigt mycket plats i ryggsäcken men kräver att du har en grytmysare för att tillaga rätten i kokkärlet istället. Ölkorv håller utan att behöva kylas. Hacka ner en ölkorv i ett paket med nudlar är riktigt gott efter ett par mil till fots. Nötbars är också ett bra alternativ om man är på språng. Utöver det brukar jag spetsa kvällsmålet med olivolja för att få i mig ordentligt med kalorier inför natten. Sistnämnda är extra viktigt vid kallare övernattningar.
 
1. På bilutflykt över en natt kan du väl äta/laga precis den mat du gillar att äta hemma? Utom möjligen ugnsbakning, men det finns folk som klarar det med :) . Det som normalt kräver kylskåp tar du bara med i en kylväska; mat som kan frysas/ändå redan är fryst, t ex paket med frysta wokgrönsaker, tjänar som extra kylklampar och blir lagom tinade tills det är dags för tillagning.

2. Frågan återkommer , senast för en vecka sen, så jag bara citerar mig själv:
Jag har en gång, som svar på en liknande fråga, försökt mig på en sammanfattning i denna tråd, inkl. en massa länkar till mer detaljerade tips, med i sin tur ännu fler länkar .
Utsidans forum är en riktig guldgruva, så botanisera friskt och använd gärna också sökfunktionen.
...men fråga gärna vidare, när du fått inspiration till mer detaljerade funderingar :)

EDIT: Punkt 2 förutsätter ju att du har tillgång till (rent) vatten under turen, och det har man i obegränsad omfattning på en fjällvandring. Tänker du gå nedanför odlingsgränsen så får man planera lite mer, men det finns oftast påfyllningsställen med rimliga mellanrum. Om det inte gör det heller, så får man klordesinficera, koka och/eller filtrera sitt vatten. Numera finns väldigt lätta och bekvämt hanterade vattenfilter av hålfiber, t ex det här. Klorbaserade vattenreningstabletter är billigt och enkelt, men kräver att man väntar någon halvtimme innan de verkat. Man tar bort klorsmaken med lite askorbinsyra i vattnet.
 
Senast ändrad:
Grillad kyckling och potatissallad, färdigköpt rökt makrill & tunnbröd, färsk tortellini + couscous + parmesanost --- Många vanliga maträtter klarar sig flera dar, speciellt om det är lite kyligt.
Det är bara om det är väldigt varmt och fuktigt som man måste vara försiktig, och glöm då köttfärs & korv. Efter dag 3/4 i fält behöver du ha frystorkat & torkat och mat som håller längre en tid.
 
Update. Om man åker runt med bilen är det perfekt att köpa mat för 2-3 dar på ICA, enligt ovan, komplettera med nudelsoppor & kryddor, bröd och tubost, då klarar man sig några dar. Ta med lite vatten till att börja med, sen kan man chansa, eller använda ett filter & vattenreningstabletter, det beror på var man är.
 
Bullens pilsnerkorv är väl idealisk just för tillfällen man ej har kylskåp. bara öppna burken och ställa på lågan. Gulaschsoppa är gott också.
 
Tack för svaren.

Jag vill alltså ha mat där jag inte ska vara beroende av bilen.
Tänk att jag inte har bil eller rent vatten från bäck, vad ska jag då kunna ta med mig?
T.ex. om jag nu skulle tälta ute i skogen i Stockholm och inte i lappland.

Korv och gulaschsoppa var ett bra tips =)

Tack på förhand
 
Prercis håller du till på långland kan du kanske lägga din tur så att var 3-4 dag träffar du på en butik då kan kan du nästan äta som hemma.
Gulash kan man göra på det mesta och frystorkat kan förbättras med hemmatorkat. Ungersk korv håller 4 dar. Rökt kött som ren och fårbog lägre.
Gravitationsfiltrering rekommonderas starkt.

go tur
 
(...) Tänk att jag inte har bil eller rent vatten från bäck, vad ska jag då kunna ta med mig?
T.ex. om jag nu skulle tälta ute i skogen i Stockholm och inte i lappland.
(...)
Kan inte svara bättre än i mitt förra inlägg: du får mycket utförliga tips om du följer länk(arna). Plus skaffar någon form av vattenrening.

Människan behöver minst ett par liter vatten per dag, och betydligt mer vid fysisk ansträngning, så du kan ju snabbt räkna ut att du inte kan bära med dig allt vatten på en flerdagarstur. Och eftersom du ändå måste lösa vattenproblemet "lokalt", så kan du lika gärna även gå in för att inte bära onödig vattenvikt i din mat heller. Att vandrare packar med någon form av torr/torkad mat beror både på detta, och på att maten ska hålla sig utan kylskåp.

Det behöver inte alls vara dyrt, ovanligt, specialproducerat eller ens något du behöver torka själv (även om det är enkelt). Vanliga mataffärer, och ännu mer invandrarbutiker, kryllar av torra ingredienser som går att använda direkt. En av länkarna i min sammanfattning handlar om just det.
Korv och gulaschsoppa var ett bra tips =)
Korv av den torra hårda sorten är vettigt, eftersom den innehåller mycket kalorier i förhållande till vikten. I en av mina länkar får du en lista på andra bra proteinkällor.
Gulaschsoppa på burk är inte rimligt att bära många av, se ovan. Sopp-pulver i påse är för det mesta rätt kalorifattiga, men kanske duger som mellanmål om man nu gillar smaken. Spetsa i så fall med extra fett: en rejäl smörklick, en näve krossade valnötter, jordnötssmör, kokosmjölkpulver... och ät en med potatispulver eller couscous, så räcker det kalorimässigt till en lunch.
 
Håller med Joanna! Hon har frikostigt delat med sig av massor med värdefulla tips i andra trådar. Kolla länkarna hon hänvisar till! Folk vill nog hjälpa men informationen finns redan bara du orkar leta.
 
konserver är perfekt om man bara ska ut och fiska och tälta några nätter. Inga problem att bära någea liter vatten heller då man har bilen i närheten. egentorkad matn och dyl är mer för fjället tycker jag. Finns flera bra mjukkonserver också som är smidigare att ta hand om när de är tomma - tonfisk, bönor, linser m.m...Ölkorv är ju en klassiker också om än rätt dyra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Agneta H Mat till kanotläger för konfirmander? Friluftsmat 10
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
oberg_niklas Mat som passar till mattermos Friluftsmat 13
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
ViVi Mat till utedagar i skogen Friluftsmat 12
grodanbolle Mat till dagsturer? Friluftsmat 11
CFFS Alternativ till dyr mat! Friluftsmat 4
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.