Laga fångade fisk med liten stormkök i fjället?

Hej!

Jag ska snart vandra i Hoiganvaggi, Kårsavagge osv och jag undrar om det är tillåten att fiska där om man har fiskkort?
Finns det fisk där?

Och hur tillagar man fisk med en enkel och lätt stormkök? :)

/J
 
Hej!

Jag ska snart vandra i Hoiganvaggi, Kårsavagge osv och jag undrar om det är tillåten att fiska där om man har fiskkort?
Finns det fisk där?

Och hur tillagar man fisk med en enkel och lätt stormkök? :)

/J
Om du ska fiska med spinnspö så är det nog enklast att fiska i sjöar. I större sjöar finns det garanterat öring och eventuellt röding. Kolla fiskereglerna noga, det finns beten som inte är tillåtna, minimi- och maxmått, max antal fiskar som får tas upp per dag, etc. Inom nationalparken är fiske totalförbjudet.

Hur man ska tillaga fisken? Enklast är att tända en brasa och låta den brinna ned till glöd. Rensa fisken, salta och linda in den i ett tätt paket med grillfolie. Om den är i lagom storlek och ligger på bra glöd är den klar på ca 15 minuter. Om du har stekpanna och filékniv så kan man filéa fisken, vända filérna i en blandning av mjöl, salt och peppar (som man blandar i en liten plastpåse hemma) och steka i olja eller ännu hellre smör. Har man knäckebröd med så blir en stekt filé det godaste pålägg du kan äta på fjället.
Det finns naturligtvis andra varianter, tex att ha en pulverfisksoppa som bas och koka med bitar av fisken.
 
Steka öring och röding är enkelt med gaskök. Du kan använda kastrull eller stekpanna. Se bara till att fisken får plats i pannan. Har du litet kök kanske du behöver dela fisken.

Köpa fisk av en same är bra alternativ till att fiska själv.

Gudagott!

Thure
 
Om du ska fiska med spinnspö så är det nog enklast att fiska i sjöar. I större sjöar finns det garanterat öring och eventuellt röding. Kolla fiskereglerna noga, det finns beten som inte är tillåtna, minimi- och maxmått, max antal fiskar som får tas upp per dag, etc. Inom nationalparken är fiske totalförbjudet.

Hur man ska tillaga fisken? Enklast är att tända en brasa och låta den brinna ned till glöd. Rensa fisken, salta och linda in den i ett tätt paket med grillfolie. Om den är i lagom storlek och ligger på bra glöd är den klar på ca 15 minuter. Om du har stekpanna och filékniv så kan man filéa fisken, vända filérna i en blandning av mjöl, salt och peppar (som man blandar i en liten plastpåse hemma) och steka i olja eller ännu hellre smör. Har man knäckebröd med så blir en stekt filé det godaste pålägg du kan äta på fjället.
Det finns naturligtvis andra varianter, tex att ha en pulverfisksoppa som bas och koka med bitar av fisken.
Ja, det ska bli spinnspö och i sjöar hade jag tänkt mig. Jag har laddat ner den där pdf som jag ska följa när det gäller regler.

Bra det där med att tända en brasa men är det tillåten i fjällen?
Fungerar det att skära fisk i bitar och sen steka i stormkök som annat alternativ?
 
Enklast och godast är kokt röding.

Rensa fisken, skär i bitar som får plats i kastrullen.
Fyll vatten i din största kastrull, salta, koka upp.
Koka tills ryggbenet lossnar. Med tunnbröd och potmos är det godast.
 
Jag steker mina fiskar i Trangia 27, bara att skära fiskfileen i mindre bitar och steka i omgångar om det inte får plats.

Fiske är ju en kanonsysselsättning och en stor del av upplevelsen när man befinner sig i fjällen, varför skulle man förstöra den möjligheten genom att köpa fisken när man har den färsk mitt framför näsan på sig ?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.