Finns det fisk i Pieskehaure och sjöarna norr om

avslutad210712

Gäst
Efter att ha läst Grundstens bok om Arjeplogsfjällen lite noggrannare upptäckte jag att han betecknar Pieskehaure som fisklös förutom en sort av stensimpa. Eftersom årets vandring var tänkt att gå i fiskandets anda gör det att jag kanske får tänka om. Hade tänkt gå i Arjeplogsfjällen för att avsluta i Kvikkjokk men ifall det inte finns fisk kanske jag tar en vandring till Mavasjaure och vänder om där och går tillbaka till Silvervägen.

Om du vänder missar du Vaimok som har fin röding men visst, Pieskehaure är känd för att vara fisklös. Frågan är hur det kommer sig med tanke på att sjön ingår i Piteälvens vattenssystem. Någon som vet?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

avslutad210712

Gäst
klingstrom; sa:
Om du vänder missar du Vaimok som har fin röding men visst, Pieskehaure är känd för att vara fisklös. Frågan är hur det kommer sig med tanke på att sjön ingår i Piteälvens vattenssystem. Någon som vet?

Stod något om att det skall finnas en damm i utloppet av sjön så det kanske är den som hindrar fisken. Stod också något om att sjöarna (Mavasjaure, Iggesjaure mfl) varit fisklösa fram till 1964 då man planterade ut fisk.

Nåväl får fundera på om jag ändå börjar/slutar i Kvikkjokk och sen struntar jag i fisket i Pieskehaure.

Pga en plomb som behagade ramla ut i förra veckan var jag tvungen att skjuta vandringen några dagar men nu åker jag i morgon bitti så jag har en dag på mig att fundera :)

avslutad210712

Gäst
Finns öring i Pieskehaure vilket jag själv kan gå i god för eftersom jag både drog upp en och såg en till som stod enbart en meter nedanför mina fötter och enligt rykten skall det även finnas röding där vilket jag inte betvivlar.

I Vaimok finns både röding och den typ av mutant som finns i Ikesjaure (enligt en annan tråd här på utsidan) men tyvärr fick jag bara upp småfisk. Enligt en som jag pratade med finns det grov röding i Vaimok och jag bedömmer den personen som trovärdig även om jag såklart inte kan garantera det.

Ser att det är ett gammalt inlägg men måste bara inflika att det är ett välkänt röding och öring fiskevatten. Fiskar mycke där framförallt vintertid.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips