Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk

Såg att moa_k40 nyligen startade en intressant tråd att ”vandra Sarek utan stora vad” som jag följer med intresse. Men för att undvika trådkapning så skapar jag en ny tråd för min fråga.

Årets vandring går genom Sarek och vår planering är i slutstadiet (jag kommer att vandra med min dotter i år). Uppresan är redan bokad så startdatum och plats (Änonjalme) är klar, däremot överväger vi fortfarande olika alternativ för sträckan öster om Skárja. Initialt tänkte vi avsluta i Saltoloukta, men då vi har tid till förfogande funderar vi på att avsluta i Kvikkjokk istället. Vi planerar att starta österut från Skárja ca 1/8.

Jag har detaljstuderat kartan, Grundstens bok och Utsidan, men skulle uppskatta råd och feedback från er som vandrat i dessa trakter. En relativt säker väg är att gå genom Algavagge-Touddar och sedan Padlelantaleden (alternativt Präststigen som Fowwe berättat om från Algavagges mynning), men då jag själv vandrat Padjelantaleden några gånger vill vi gärna ha tips på alternativa sträckningar mellan Skárja-Kvikkjokk som ger oss möjligheten att se mer av Sarek utan svåra vad eller större risker.
 
Något sådant här, kanske?

Skarja - Alggavagge - Niejdariehpvagge - Sarvesvagge. Hyggligt lättgånget, jag gick själv detta i motsatt riktning som en del av förra årets tur. Tycker inte att man behöver vara orolig för vaden här så länge man har tillräckligt med tid på sig för att kunna gå tills dess att de är av en sådan nivå att man känner sig bekväm med dem.

Väl i Sarvesvagge så skulle man ju antingen kunna ta sig upp på Luottolako (trevligt) för att sedan gå till Kvikkjokk via hyllan under Loametjåhkkå - Säkok - Pårek, alternativt ta Lullihavagge - Gådokjokkbron - Pårek. Inget av de alternativen har några vad som man inte bör kunna hantera på ett säkert sätt, förutsatt att man har gott omdöme och hyggligt med tid på sig.
 
Ett litet sammanträffande.

Hejsan,

Skrev precis ett litet förslag om vandring utan större vad till/från Kvikkjokk på Moa´s tråd. Men att gå över Luottalako som Skellingtonbeskriver är även det en fantastisk vandring.

/ Stefan
 
Tack för tipsen. Blev nyfiken på den tur som Stefan skriver om i Moa's tråd, fast då i omvänd riktning. Ett vattendrag i Sarvesvagge som ser ut att behöva vadas är Jiegnavákkjågåsj, hur är detta vad?


Hejsan,

Skrev precis ett litet förslag om vandring utan större vad till/från Kvikkjokk på Moa´s tråd. Men att gå över Luottalako som Skellingtonbeskriver är även det en fantastisk vandring.

/ Stefan
 
Tack för tipsen. Blev nyfiken på den tur som Stefan skriver om i Moa's tråd, fast då i omvänd riktning. Ett vattendrag i Sarvesvagge som ser ut att behöva vadas är Jiegnavákkjågåsj, hur är detta vad?

Oproblematiskt. I Sarvesvagges botten är det flackt och jokken sprider ut sig. Innehåller inte särskilt mycket vatten heller.
En annan sak som är rätt kul är att leta efter vattendelaren 909. Jag och Anders G har lyckats hitta en liten vattenyta/rännil som faktiskt rann åt två motsatta håll.
 
Coolt :)

Oproblematiskt. I Sarvesvagges botten är det flackt och jokken sprider ut sig. Innehåller inte särskilt mycket vatten heller.
En annan sak som är rätt kul är att leta efter vattendelaren 909. Jag och Anders G har lyckats hitta en liten vattenyta/rännil som faktiskt rann åt två motsatta håll.

Har själv letat efter denna, men måste varit som lite ouppmärksam. Coolt att ni hittade den!

Ett litet tipps, om man ändå befinner sig i området och vill fortsätta västerut i Sarvesvagge, är att lämna säckarna då man väl tagit sig ner i dalen och följa Sarvesjåhkå nedströms ett par km till den mycket coola canjonen som bäcken skurit ur . Vill minnas att den hittas strax innan bäcken kommer ner från Rijddatjåhkkå.

/ Stefan
 
två kanjoner?

...
Ett litet tipps, om man ändå befinner sig i området och vill fortsätta västerut i Sarvesvagge, är att lämna säckarna då man väl tagit sig ner i dalen och följa Sarvesjåhkå nedströms ett par km till den mycket coola canjonen som bäcken skurit ur . Vill minnas att den hittas strax innan bäcken kommer ner från Rijddatjåhkkå.

/ Stefan
Om man tittar på flygbilder så ser det ut som om det kan finnas två kanjoner (har inte varit i dessa krokar ännu)? Dels strax väster om bäcken från den namnlösa glaciären från Ridátjåhkå som du skriver men den mest omtalade är väl den som ligger nedströms (öster om) renvaktarstugan strax innan första bäcken från Luohttoláhko?

Ang. ev. knepiga vad:
Det vattendrag som jag skulle vara beredd på kan ställa till besvär i dessa trakter (förutom Sarvesjåhkå då...) är bäcken från Nuortap Luohttojiegŋa. Men jag har som sagt inte varit i området ännu utan endast (som trådstartaren) läst Grundstens bok och följt trådar här på Utsidan med intresse.
 
Kan helt klart vara fallet

Hejsan,

Vågar inte gissa exakt var den mycket servärda canjonen ligger. Var ett gäng år sedan jag passerade där på sommaren så jag kan minnas fel i min tidigare beskrivning. Väl värd ett besök oavsett var den ligger :)

/ Stefan
 
Om man tittar på flygbilder så ser det ut som om det kan finnas två kanjoner (har inte varit i dessa krokar ännu)? Dels strax väster om bäcken från den namnlösa glaciären från Ridátjåhkå som du skriver men den mest omtalade är väl den som ligger nedströms (öster om) renvaktarstugan strax innan första bäcken från Luohttoláhko?

Bifogar ett foto av den kanjon som ligger öster om stugan. Fotograferad från sluttningen från Luohttolahko ner i Sarvesvagge. Den där västra vet jag inte så mycket om, på mina suddiga långskottsfoton ser den ut att vara vid och öppen. Den är inte alls så trång och skulpterad som den här.
 

Bilagor

  • P1120474_640.jpg
    P1120474_640.jpg
    111.6 KB · Visningar: 622
Oproblematiskt. I Sarvesvagges botten är det flackt och jokken sprider ut sig. Innehåller inte särskilt mycket vatten heller.
En annan sak som är rätt kul är att leta efter vattendelaren 909. Jag och Anders G har lyckats hitta en liten vattenyta/rännil som faktiskt rann åt två motsatta håll.

Tack:) Det börjar luta åt att den väg som Stefan tipsade om blir vårt huvudalternativ, med Padjelantaleden som plan B. Skönt att gå så länge som möjligt över trädgränsen och trevligt att få se Njoatsosvagge också.
Vi lär ju passera denna plats i Sarvesvagge mellan Niejdariehpvagge och Jegnavagge, så skall hålla koll på den pölen. Jag har faktiskt stött på mindre vattenytor förut som ligger som en libell mitt i vattendelaren, med utlopp åt båda sidor, ingen tvekan om att man nått vattendelaren;)
 
Bifogar ett foto av den kanjon som ligger öster om stugan. Fotograferad från sluttningen från Luohttolahko ner i Sarvesvagge. Den där västra vet jag inte så mycket om, på mina suddiga långskottsfoton ser den ut att vara vid och öppen. Den är inte alls så trång och skulpterad som den här.
Jag vet inte ens om det andra är en kanjon, svårt att se hur nersänkt vattendraget är på flygfotot. Men det är ju i vilket fall mycket bredare än kanjonen som du fotat. Nu har jag ju en god anledning och knata dit och titta men det hinns nog inte med i sommar...
 
Gick 2011 precis den vägen som föreslogs ovan "Väl i Sarvesvagge så skulle man ju antingen kunna ta sig upp på Luottolako (trevligt) för att sedan gå till Kvikkjokk via hyllan under Loametjåhkkå - Säkok - Pårek"

Det var en trevlig tur, men 3 kluriga vad stötte man på då efter en hel del regn: Jokken från Nuortap Luohttojiegŋa och två i Njoatsosvagge. Regnet öste ner 2 dagar till efter dessa vad och hade man kommit senare hade det kunnat bli svårt. Men var som sagt rejält regnande som orsakade detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.