Ingen fisk i fisklössjön?

På fjällkartan förekommer sjönamn som Guoletisjávrre (tidigare Guoletisjaure), dvs. "fisklössjön". Betyder det vad det låter som, dvs. att det inte finns fisk i sjön? Det finns t.o.m. sjöar med de namnen alldeles intill samernas undantagsvatten.....
 
För grunda sjöar?

Går det att avgöra om sjöarna är grunda eller inte? Jag var ute i fjällen för många år sedan, för att gå till några sjöar som var bortom all stig och redlighet. Bara för att finna att det var fisktomt, förmodligen bottenfrusna under vintern. Några spigg syntes dock till... ;-)
 
Finns även högt belägna sjöar som helt enkelt blev utan fisk när inlandsisen drog sej tillbaka.
 
Fisklösträsk

Nära Boden finns Fisklösträsk, så det verkar vara ett allmänt namn. I den finns det dock fisk men i vilken omfattning vet jag inte.

/D
 
Sjön ifråga ligger på knappt 800 m höjd och är 1,5 km X 0,5 km stor. Ser ingenting som tyder på att just den sjön skiljer sig från de omgivande, förutom att det är den största. Tyckte det verkade vara en bra lägerplats, tills jag såg namnet. Man vill ju gärna tro att det finns fisk där man slår läger och passar på och fiskar. Men "Fisklösen" låter ju inte så inspirerande.
 
Nej det är ju vanligt att man inte tyckt att det är "inspirerande" , därför har man planterat in fisk i väldigt många sjöar (under århundradena). Många som har namnet fiklös, har därför fått fisk.
 
Jag ringde och hörde mig för. Fick ett stort skratt till svar, och garantier att det finns fisk även i alla fall den Guoletisjávrre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.