Vad fick jag för fisk?

Hej!

Jag var med mina kompisar och vandrade/fiskade i fjällen förra veckan. Fick då en fisk som jag inte riktigt vet vad det är.

Den är fiskad i en sjö som enligt fiskekortskartan var märkt att det endast skulle vara röding i. Jag tycker dock ej att det ser ut som en röding, inte heller en öring...

Jag bifogar en bild på fisken, det är den nedre fisken jag funderar över den var lite rödlätt/orange på magen (vill ju gärna tro att det är en röding:))

Kan någon hjälpa mig att artbestämma fisken?

// Erik

Bilagor

• fiskar.jpg
    fiskar.jpg
    46.1 KB · Visningar: 927

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Dalafimp har helt rätt!

Både öringar och rödingar kan se olika ut, jämfört med hur de ser ut i uppslagsverk.

Problemen med artbestämningar är när det gäller lax/öring korsningar, samt all fisk typ mört mm som bildar bastarder.

Fick i Jämtland några fiskar nästan kolsvarta, med guldgul buk och roströda fenor, det var abborre och fina på runt 4-5 hg, men aldrig stött på liknande färger här i Mälardalen. :)
Så beroende på vatten och annat kan färgerna skifta!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips