Vad för cykel?

Navväxlar har sämre verkningsgrad

Jag har någonstans läst att navväxlar sänker en cykels verkningsgrad vilket inte är kul. Jag övervägde nämligen själv att köpa en navväxlad i våras eftersom jag haft strul med mina utanpåliggande växlar (jag är också en dålig underhållare).

Jag inbillar mig också att navväxlade rullar lite sämre, kan det vara sant?

Dessutom så är ett växlar nav tungt.

Svaret, en lätt och fin enväxlad. Med hårdpumpade däck, lätt cykel, ganska lätt utväxling och någon form av muskulatur så är uppförsbackarna på sedvanlig landsväg inga problem. Däremot får man finna sig i att ha en maxfart som inte är förhandlingsbar men för en svagis som mig är det inga problem.

Jag är i alla fall väldigt nöjd.


Petter
 
En långfärdshoj

Jag har i.o.f.s. flera cyklar men skulle jag bara få använda en av dessa så skulle jag för det bruk som du beskriver använda min långfärdshoj, Batavus M'Prove, den kan göra tjänst och gör det när jag cyklar för att handla. Den hemför emellanåt rätt stora varubördor i fram- och bakväskor. Den har rundat vättern på tolv timmar med mig i sadeln och fungerar utmärkt för pendling och motionsrundor. Just den här modellen finns inte längre men cykeltypen som sådan är ohyggligt allround. På bilden så är den lastad med mat i väskorna samt en säck grillbriketter och en liten säck blomjord.
 

Bilagor

  • 003.jpg
    003.jpg
    74.4 KB · Visningar: 882
Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej!

Att utanpåliggande = strul är bara en skröna och bygger på okunskap från den som säger det!! Rätt inställda och med visst, enkelt underhåll funkar det fantastiskt bra!!
 
Nu har jag provkört en Skeppshult och en Nishiki enligt ovan samt en Scott p 45. I tre olika affärer och ingen av dem hade någon testram som någon skrev ovan att jag skulle ställa in mina mått på. Dock verkade de alla kunniga och resonerade lika kring vilken cykel som verkar bäst för mig. Scotten kändes bäst. Dock är jag ingen vän av underhåll och eftersom Scott har väclar som ligger utanpå så velar jag lite. Har hört att de ska trilskas en del. I en Skeppshult är allt inne i navet. Priset kändes suveränt på Scott, 6990 med lås, pakethållare och långa skärmar. Styret var bekvämt på Scott, halvböjt och inte rakt.

Avsaknad av testram visar bara att du besökt cykelsäljare inte en cykelexpert, ännu!

Vikten är mkt viktig! Du skall lyfta cykel, bagage och dig själv uppför varenda backe!
Fall inte i fastun för ett tungt järn. Rätt storlek och låg vikt kommer du att gilla framledes oxså.
Lätta cyklar har utanpåliggande växlar och handbromsar. Att göra rent och justera är en del av cyklandet.
go tur
 
Bockstyre

Har peronligen en Scott CR1a och en MTB Scott 40 . skulle om jag var dej köpa en Hybrid med rakt styre , ser nog ganska sjukt ut med cykelkorg och bockstyre .
Lycka till i cykeldjungelen
 
Relativt

Avsaknad av testram visar bara att du besökt cykelsäljare inte en cykelexpert, ännu!

Vikten är mkt viktig! Du skall lyfta cykel, bagage och dig själv uppför varenda backe!
Fall inte i fastun för ett tungt järn. Rätt storlek och låg vikt kommer du att gilla framledes oxså.
Lätta cyklar har utanpåliggande växlar och handbromsar. Att göra rent och justera är en del av cyklandet.
go tur

En tre kilos viktskillnad är låt oss säga + 25% mellan en tolvkilos och en femtonkilos dito. Sätter vi på hojarna var sin 65 kg: s cyklist och 15 kg packning så blir skillnaden i vikt ca 1 % mellan ekipagen.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar! Jag är nu inte någon avancerad cyklare så något kilo hit eller dit i cykelvikt är inte så betydelsefullt för mig, jag kommer till exempel inte att cykla särskilt mycket med packning. Jag har harvat runt på en 15 år gammal osmidig Skeppshult med cykelkorg de senaste åren, och det har funkat okej, men nu vill jag ha något smidigare så det blir lite roligare med träningsrundorna på några mil. Det blir en Scott med rakt styre och utanpåväxlar. Den är i aluminium så den väger 14 tror jag. Utan era eminenta inlägg hade jag säkert köpt en osmidig Skeppshult av gammal vana! Dock ej tagit mina mått på ram, men den möjligheten verkar inte finnas här. Dock provcyklat en rejäl runda och det kändes kanon!

Stort tack för hjälpen.
 
Grattis

Tack för alla svar! Jag är nu inte någon avancerad cyklare så något kilo hit eller dit i cykelvikt är inte så betydelsefullt för mig, jag kommer till exempel inte att cykla särskilt mycket med packning. Jag har harvat runt på en 15 år gammal osmidig Skeppshult med cykelkorg de senaste åren, och det har funkat okej, men nu vill jag ha något smidigare så det blir lite roligare med träningsrundorna på några mil. Det blir en Scott med rakt styre och utanpåväxlar. Den är i aluminium så den väger 14 tror jag. Utan era eminenta inlägg hade jag säkert köpt en osmidig Skeppshult av gammal vana! Dock ej tagit mina mått på ram, men den möjligheten verkar inte finnas här. Dock provcyklat en rejäl runda och det kändes kanon!

Stort tack för hjälpen.

Grattis till cykelköpet och köp cykelväskor de är mer praktiska än cykelkorg att frakta i.
 
Jag väcker åter liv i den här dialogen, efter ett år på hybrid Scott 45. Jag har problem med axlar, armar pga av styret bara har ett möjligt grepp och jag vill nog sitta mera framåtlutad.

Jag körde lopp härom veckan med folk på racers och konstaterar att trots att jag säkert trampar dubbelt så mycket som racercyklisterna så ligger jag hopplöst efter. Jag märker att de rullar betydligt bättre och har betydligt längre rullsträcka efter nedförsbackar och BETYDLIGT lättare att ta sig uppför långa sega uppförsbackar. Jag ska cykla Tjejvättern nästa sommar och kan inte trampa på den jag har då. Däremot vill jag ha hybriden kvbar eftersom jag vill cykla grusväg också, något man väl inte kan med racer?

Jag vill hitta en handlare som har testram! Var hittar jag det? Och jag vill handla beg cykel eftersom jag inte har råd att köpa en ny. Hjälp mottages tacksamt om var jag ska leta.
 
En

början kan vara barends. Har du testat såna?

Grusväg går med racer men det blir lite stötigt. Med tjockare däck går det bättre t ex en cyclocross.

Flera cyklar och olika modeller för olika ändamål är min melodi.

Thure
 
Racer på grusväg?

Jag ska köpa barends och testa!
En annna fråga: Åsikterna går isär om huruvida man kan köra grusvägar med en racer. Vad tycker ni?
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips